Page 83 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET | 11
P. 83

2.4 Türk Müziğinde Kullanılan Modal Diziler




                                Hazırlık Çalışması:


                                Hicaz, Hümâyun ve Hüzzam makamında yazılmış eserleri dijital plat-
                                formda dinleyin. Bu eserler içerisinden düzeyinize uygun bir eseri öğ-
                                retmeninizle belirleyerek seslendirin.















                             Hicaz Ailesi Hakkında Genel Bilgiler:


                             Hicaz Makamı:
                             Hicaz hem bir makamın ismi, hem de buna bağlı dört makamlık bir âileye verilen
                             isimdir. Bu dört makamın bir âile hâlinde bir araya toplanmasının sebebi dördünün
                             de  pek  büyük  benzerlikler  taşımasıdır.  Bir  başka  şekilde  söylersek,  Hicaz  âile-
                             sini  meydana  getiren  dört  makam  arasında  çok  büyük  farklar  yoktur  diyebiliriz.
                             Bunlardan  ikisinin  dizisinin  pest  tarafında  Hicaz  dörtlüsü,  diğer  ikisinin  ise  pest
                             tarafında Hicaz beşlisi vardır. Değişen, dizilerin güçlüleri ve güçlü üstündeki çeş-
                             nileridir. Hepsinin seyri inici-çıkıcıdır. Hepsi de Dügâh perdesinde Hicaz çeşnisi ile
                             karar ederler. Bu âiledeki dört makam sık sık birbirlerine geçki yaparlar. Bu âilenin
                             icrâsından sonra yerinde Büselik’le karar verilirse, Hicaz Bûselik makamı oluşur.
                             Hicaz âilesini meydana getiren dört makamın seyirleri ve durak üstündeki çeşnileri
                             bâzısında  beşli,  bâzısında  dörtlü  hâlinde  hep  aynıdır.  Bu  âileye  bağlı  olan  ma-
                             kamları ayırmak için güçlülerine ve güçlü üzerindeki çeşnilerine bakmak lâzımdır.
                             Ayrıca bu dört makamlık âile her zaman birbirine geçki yaparlar ve geçtikleri Hicaz
                             çeşidinin yarım karar perdelerinde ona âit çeşni ile kalarak, asma karar perdesi
                             olarak kullanırlar. Fakat bunu kendi yarım kararları esnâsında yapamazlar. (Türk
                             Musıkisi nazariyatı ve usulleri kudüm ve velveleleri/ İsmail Hakkı ÖZKAN/Ötüken/
                             sf. 132/1984)




























                                                            82
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88