Page 30 - MÜZİK KÜLTÜRÜ
P. 30
MÜZİK VE KÜLTÜR
4. Müziğin Ekonomik İşlevleri
Bireylerin ve toplumların müzikle ilgili ihtiyaçlarının karşılanması birbirine bağlı bir
ekonomik faaliyeti de beraberinde getirir.
Müziğin ekonomik etkileri ve işlevleri şu şekilde sıralanabilir:
• Üretim alanı olma: Besteleme, seslendirme, çalma, söyleme, çalgı yapımı, eser-
lerin basımı, eserleri üreten besteci, seslendirici, yapımcı, basımcı, eser üretilirken
kullanılan araç gereç, yöntem ve teknikler, ortaya çıkan ürün, müzik eseri üretimin-
de kullanılan zaman, verilen emek ve ürünün karşılığı olarak ödenen ücret müziğin
üretim alanlarını kapsar.
• Dağıtım alanı olma: Müzik yayıncıları, plakçılar, kasetçiler, müzik pazarlayıcıları,
konser düzenleyicileri, müzik ürünlerinin saklanması, depolanması, alım satımı,
radyo ve televizyonun bu alanda verdiği hizmetler müziğin dağıtım alanlarıdır.
• Tüketim alanı olma: Eğlenme, oynama ve dinlenme sırasında müziği kullanmayı;
özellikle de çalma, söyleme ve müzik eserlerini seslendirme esnasındaki araç gereç-
leri kullanmayı kapsar.
5. Müziğin Eğitimsel İşlevleri
Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istendik değişim meydana ge-
tirme sürecidir. Bu süreçten geçen insanın daha dengeli, verimli ve başarılı olması beklenir.
Müzik de özü itibarı ile eğitsel bir nitelik taşır.
Müziğin eğitimsel etkileri ve işlevleri şu şekilde sıralanabilir:
• Eğitim boyutu olma: Müziğin eğitsel amaçlara hizmet etmesi onu eğitimin bir bo-
yutu hâline getirmiştir. Bu yüzden müzik, eğitimin en kapsamlı ögelerinden biridir.
• Eğitim aracı olma: Eğitimde, öğretimde müziğin gücünden yararlanmak, dersler
işlenirken kişiler arasında müzikle bağlantı kurmak ve sonuca ulaşmak için müziği
kullanma ilkesine dayanır.
• Eğitim yönetimi olma: Eğitim-öğretimde dersi işlemek için seçilen ve izlenen
müziksel yol olarak kendini belli eder. Eğitimsel gereçleri bulmak, yorumlamak
ve açıklamak için uyulan müziksel düşünme yolu da müziğin eğitim yönetimi olma
işlevi kapsamına alınabilir.
28