Page 27 - MÜZİK KÜLTÜRÜ
P. 27
MÜZİK VE KÜLTÜR
Birey doğduğu çevrede müzikle etkileşim içinde olup yine müzikle ilgili olarak bir-
takım davranışlar kazanır. Dinlenme, oynama, söyleme, çalma, yaratma, beğenme, beğen-
meme bu davranışlardan sayılabilir. Bu davranışlar kazanıldıkça birey müzikle daha etkili,
bilinçli ve bilgili bir etkileşim içine girer. Bunlara bağlı olarak uyuma, öğrenme, oynama,
yürüme, dinlenme, eğlenme, çalışma ve kendini aşmayı müzikle yaparak daha kapsamlı ve
çok yönlü davranışlar geliştirir.
Prof. Dr. Uçan (1996); müziğin insanın bireysel, toplumsal, kültürel, ekonomik ve
eğitimsel yaşamında çeşitli görevler üstlenip bu alanlarla ilgili işlevselliğe sahip olduğunu
belirtir. Müziğin çeşitli alanlardaki işlevleri aşağıda açıklanmıştır.
1. Müziğin Bireysel İşlevleri
Müzik, bireyin kimlik kazanmasında ve kişilik geliştirmesinde önemli rollere sahiptir.
Müzik yoluyla birey, gerekli davranış değişikliklerini kendi yaşantısında gerçekleştirir.
Müziğin birey üzerindeki etki ve işlevleri şu şekilde sıralanabilir:
• Bireyin düşünsel, duygusal ve davranış yönüyle yaşamındaki hareketliliğini ya da
durağanlığını gerekli düzeyde tutar.
• İlkel dürtüleri ortaya çıkarır, ifade eder, boşaltır ve bu sayede bireyi onlardan arın-
dırır.
• Bireye müzik yapma, yaratma, dinleme, oynama gibi etkinliklerle fiziksel, düşün-
sel, duygusal, davranışsal yönlerden arınım ve doyum kazandırır.
• Bireyi bunalımlardan ve gerilimlerden uzaklaştırır.
• Bireye gevşek ve yumuşak bir bedensel duruş ve hareket olanağı sağlar.
• Bireyin kendini tanımasına, kendine güveninin artmasına, kendini geliştirme ve
zenginleştirmesine böylece kendisi için daha sağlıklı, mutlu bir hayat kurmasına
katkıda bulunur.
• Bireyin yaratıcı gücünü uyandırır, yaratma yeteneğini zenginleştirir ve gelişimini
hızlandırır.
• Bireyin sesini ve ses üretme organını tanıması ve daha etkili bir biçimde kullanma-
sını sağlar.
• Bireyin zamanını etkin ve zevkli uğraşlarla değerlendirmesini sağlar.
• Bireysel tedavide kullanışlı ve etkili bir yöntem olur (Görsel 2.4. ve 2.5).
• Zihinsel ve otistik çocukları iyileştirmede ve uyumsuz çocuklardaki uyum bozuk
luklarını gidermede etkili bir araçtır.
• Bireyin içinde yaşadığı doğal, toplumsal ve kültürel çevreye duyarlılığının artması-
na, gelişmesine ve derinleşmesine olanak sağlar.
Görsel 2.4: Eski zamanda müzikle tedavi Görsel 2.5: Yeni zamanda müzikle tedavi
25