Page 88 - MÜZİK KÜLTÜRÜ
P. 88

TÜRK MÜZİK KÜLTÜRÜ



                        b) Tasavvuf Müziği: İslam dininde çeşitli tarikatların kullandıkları mekanların adına
                tekke, büyüklerine dergâh, küçüklerine de zaviye denilir. Mevlidhane denilen yerler de
                adeta bir okul gibi tasavvuf müziğinin gelişip büyüdüğü mekanlardır (Görsel 4.49).

























                                                Görsel 4.49: Tasavvuf müziği
                        Büyük Türk mutasavvıfı Mevlana Celaleddîn-i Rumî; şiiri, müziği ve semayı har-
                manlayarak insan ve Tanrı sevgisini ifade etmeye yeni bir boyut kazandırmıştır. Mevlana
                ve oğlu Sultan Veled sayesinde Mevlevi tekkeleri gelişerek İslam düşüncesinin tasavvufi
                boyutuyla yayılmasına öncülük etmişlerdir.
                        Tekke müziği formları şunlardır:
                        Mevlevi ayini:  Mukabele sırasında mevlevilerin okudukları büyük bestelere Mev-
                levi ayini denir. Mevlevi dergâhındaki tarikat törenlerine mukabele, sema ettikleri yere
                semahane, çalan ve okuyanlara mutriban denilir. Mevleviliğin en önemli sazı ney ve kudüm
                iken sonraları keman, ud, rebab gibi sazlar de eklenmiştir. Neyzen ve kudümzenlerin en
                önemlilerine neyzenbaşı, kudümzenbaşı denmiştir (Görsel 4.50).
                        Bir ayin sırasıyla peşrev, selam, selam, selam, selam, son peşrev ve son yürük semai
                bölümlerinden oluşur. Her ayin ilk selamın bestelendiği makamın adını alır.

































                                             Görsel 4.50: Mevlevi-Sema gösterisi




            86
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93