Page 12 - NEFESLİ ÇALGILAR MEY,ZURNA,SİPSİ 11
P. 12

MEY, ZURNA VE SİPSİNİN

                                            TARİHİ, TANIMLANMASI VE


                                                   TEMEL ÖZELLİKLERİ








                                              HAZIRLIK SORULARI

           1.  Türkiye’de icra edilen Türk halk çalgılarından mey, zurna ve sipsiyi gördünüz mü? Görmüş-
               seniz izlenimlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
           2.  Türk halk müziği nefesli çalgılarından mey, zurna ve sipsinin temel özellikleri hakkında bil-
               diklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.



                 1.1. TÜRK MUSİKİSİNDE MEY, ZURNA, SİPSİNİN

                                            TARİHÎ GELİŞİMİ



                 Türkler, var oluşlarından bugüne değin, dünyanın hemen her yerine yayılmış ve bu yayılma
          sırasında diğer topluluklar ve uluslarla girdikleri kültürel etkileşim sonucu, kendi öz kültürlerini oluş-
          turmuşlardır. Bu sayede Türk kültürünün Altay Dağları’nın kuzeyine, Avrupa’ya hatta Afrika’ya kadar
          yayılmış olduğu görülür.
                 Orta Asya’dan dünyanın farklı yerlerine göç yoluyla taşınan Türk kültürü, Anadolu’nun müzik
          kültürünü ve içeriğini de etkilemiştir. Böylece “Anadolu müzik kültürü” olarak tanımlanabilecek bu-
          günkü yapı meydana gelmiştir. Bu etkileşim sonucunda Anadolu çalgıları da kendine özgü bir yapıya
          kavuşmuştur. Örneğin kopuz, zamanla bağlama ailesine dönüşmüştür (Görsel 1.1 ve Görsel 1.2).
                 Mey, zurna ve sipsi Türkiye genelinde farklı
          bölgelerin tavırsal özelliklerinin gösterilebilmesi açı-
          sından  önemli  çalgılardır.  Ses  dizileri  bakımından
          değerlendirildiklerinde on yedili perde sistemi olan
          halk müziği ses sisteminin teknik özelliklerine cevap
          verebilecek nitelikte oldukları görülmektedir.
                 Türkiye’de icra edilen halk müziği, pentato-
          nik dizi temellidir. Türkler, Orta Asya’dan Anadolu’ya
          geçiş  sürecinde  farklı  kültürel  etkiler  ile  on  yedili
          perde  sistemini  kullanmaya  başlamışlardır.  Bağla-
          manın ses dizisi, on yedili perde sistemine uygun
          şekilde  temellendirilmiş  ve  bu  sisteme  uygun  bir
          repertuvar geliştirilmiştir. Bu sistemde her ne kadar
          on yedili perde sistemi temel alınsa da yöreler kap-
          samında değerlendirildiğinde farklı ses sistemleri ile
          oluşturulmuş ezgilere de rastlanmaktadır.

                                                               Görsel 1.1: Kopuz     Görsel 1.2: Bağlama








      12  MEY, ZURNA, SİPSİ
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17