Page 11 - ÇALGI EĞİTİMİ TAMBUR | 11
P. 11

İSMÂİL HAKKI BEY (1865-1927)
                                                             Sesinin güzelliği küçük yaşlarda fark edilen İsmâil
                                                          Hakkı Bey, ilk mûsiki eğitimini Osmanlı sarayında almış-
                                                          tır. Yeteneği ve çalışkanlığı ile kısa sürede yükselerek
                                                          önce hünkâr müezzinleri arasına girmiş, ardından sermü
                                                          ezzinliğe tayin edilmiştir. “Serhânende” sıfatıyla fasl-ı
                                                          cedîdin başına getirilmiş ve burada kaymakamlığa kadar
                                                          yükselmiştir.           Bilgilendirme
                                                          İsmâil Hakkı Bey özellikle bestekârlığı ve hocalığı ile
                                            tanınmıştır. “Muallim” lakabıyla bilinen İsmâil Hakkı Bey, sayısız sanatkârın yetişmesine katkıda   metnidir.
                                            bulunmuştur.
                                             Ocak 1910'da Mûsiki-i Osmanî Cemiyeti Reisi ve Müdürü olarak görev yaptığı dönemde, Osmanlılar-
                                            daki ilk özel mûsiki okulu olma özelliği taşıyan Mûsiki-i Osmanî Mektebini açmıştır. Böylece dönemin
                                            mûsiki eğitim ve öğretim çalışmalarını önemli ölçüde desteklemiştir. Öte yandan Mûsiki-i Osmânî
                                            Mektebi adına hazırlamış olduğu fasıl defteri ve yaprak biçimindeki nota yayınları devrin mûsiki
                                            repertuvarı için kayda değer katkılardır.
                                             İki bin civarında eseriyle Türk mûsikisinin hemen her formunda eser vermiş nadir sanatkârlardan-
                                            dır.
                                            26
                                                                       1. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                                                                A) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”,  yanlış olanların başına “Y” harfini yazınız.
                                                                1. (   ) Acem ve acem-kürdî makamları yalnızca isim olarak benzerlik gösterir.
                                                                2. (   ) Basit sûzinak makam dizisi rastta rast beşlisine, nevâ perdesinde hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle oluşmuştur.  Ünite sonu
                                                                3. (   ) Hüzzam makamı donanımına si koma bemolü (segâh), mi bakiye bemolü (hisar), fa bakiye diyezi (eviç) yazılır.
                                                                4. (   ) Hüzzam, basit sûzinak ve karcığar makamlarının donanımları aynıdır.  değerlendirme
       Makam uygulmaları                                        5. (   ) Ferahfezâ makamının güçlüsü hüseynî perdesidir.  sorularını içeren
       için eser örnekleridir.                                  B) Aşağıdaki soruları dikkatle okuyunuz ve doğru olan seçeneği işaretleyiniz.   bölümdür.
                                                                 1.  Aşağıdakilerden hangisinde sabâ makamının durak ve güçlü perdeleri doğru yazılmıştır?
                                                                     A) Dügâh-Nevâ          B) Dügâh-Çargâh          C) Çargâh-Gerdaniye          D) Rast–Çargâh          E) Rast-Nevâ
                                                                2.  Aşağıdakilerden hangisi ferahfezâ makamının donanımında yer alır?
                                                                    A) Si için koma bemolü (segâh)
                                                                    B) Mi için bakiye bemolü (hisar)
                                                                    C) Fa için bakiye diyezi (eviç)
                                                                    D) Re için bakiye bemolü (hicaz)
                                                                    E) Si için küçük mücennep bemolü (kürdî)
                                                                3.  Aşağıdaki dizi hangi makama aittir?

                                                                    A) Basit Sûzinak                    B) Hüzzam             C) Sabâ                   D) Ferahfezâ                     E) Karcığar


                                                                     4.  Acem makamı hakkındaki bilgilerden hangisi yanlıştır?

                                                                         A) Durağı dügâh perdesidir.
                                                                         B) Birinci derece güçlüsü acem perdesidir.
                                                                         C) Çıkıcı bir makamdır.
                                                                         D) Donanımına segâh perdesi yazılır.  Ünite ölçme ve
                                                                         E) Geniş bir seyir alanına sahiptir. Ayrıca genişlemez.
                                                                                                      değerlendirme
                                                                  Daha fazla etkinliğe karekodu okutarak yada aşağıdaki bağlantıdan çevrim içi olarak ulaşabilirsiniz.
                                                                  https://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.
                                                                  jsp?resourceId=4d159c20cbfa7120ad5b3da016f490bd&resourceType=1&resourceLocation=2  karekodudur.
                                                         113   84
                   Ünite sonunda öğrencilerin    Aşağıdaki formu 1. ünitedeki çalışmalarınızı düşünerek doldurunuz.
                   kendilerini değerlendirmesi      ÖZ DEĞERLENDİRME FORMU
                   için ayrılan bölümdür.    Adı Soyadı
                                             Sınıfı
                                             Numarası
                                             YÖNERGE: Bu form kendinizi değerlendirebilmeniz amacıyla hazırlanmıştır. Çalışmalarınızı en doğru yansıtan
                                             seçeneğe (X) işareti koyunuz. Daha sonraki dört soruda ise cevaplarınızı boş bırakılan yerlere yazınız.
                                                 DEĞERLENDİRİLECEK  TUTUM  Çok  İyi  Kabul   Orta  Zayıf
                                                        VE         iyi  edilebilir
                                                     DA VRANIŞLAR
                                                                   5  4  3  2  1
                                             1  Acem ve acem-kürdî makam dizilerini tanırım.
                                             2  Acem ve acem-kürdî makam dizilerini çalgımla seslendiririm.
                                             3  Acem ve acem-kürdî makamları arasındaki benzerlik ve farklılıkları
                                               açıklarım.
                                             4  Acem ve acem-kürdî makamlarında eserler seslendiririm.
                                             5  Acem-aşiran ve ferahfezâ makam dizilerini tanırım.
                                             6  Acem-aşiran ve ferahfezâ makam dizilerini çalgımla seslendiririm.
                                             7  Acem-aşiran ve ferahfezâ makamları arasındaki benzerlik ve farklılıkları
                                               açıklarım.
                                             8  Acem-aşiran ve ferahfezâ makamlarında eserler seslendiririm.
                                             9  Sabâ, bestenigâr ve şevkutarab makam dizilerini tanırım.
                                             10  Sabâ, bestenigâr ve şevkutarab makam dizilerini çalgımla seslendiririm.
                                             11  Sabâ, bestenigâr ve şevkutarab makamları arasındaki benzerlik ve farklı-
                                               lıları açıklarım.
                                             12  Sabâ ve bestenigâr makamlarında eserler seslendiririm.
                                             13  Basit sûzinak, karcığar ve hüzzam makam dizilerini tanırım.
                                             14  Basit sûzinak, karcığar ve hüzzam dizilerini çalgımla seslendiririm.
                                             15  Basit sûzinak, karcığar ve hüzzam makamları arasındaki benzerlik ve
                                               farklılıkları açıklarım.
                                             16  Basit sûzinak, karcığar ve hüzzam makamlarında eserler seslendiririm.
                                               Ölçek Puanı
                                               SÜTUN PUANLARI
                                                                            85
        10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16