Page 128 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM ) 11
P. 128

MAKAMSAL MÜZİK



                                             OKUMA PARÇASI





                                             AYAK  MAKAM İLİŞKİLERİ
                                          VE BU KONUDAKİ GÖRÜŞLER


                   Türk halk müziği repertuarında bulunan her parça geleneksel sanat müziğinde kullanılan makamlar
               çerçevesinde, adı bilinen veya bilinmeyen  sanatçılar tarafından bestelenmiştir. İkisinin de aynı temele da-
               yandığı bir  gerçektir. Bu gerçek kabul edilmedikçe Türk müziğindeki kargaşa önlenemeyecek, olumlu bir
               sonuca varılamayacaktır.
                   Türk müziğini  bir bütün olarak incelersek sanat ve halk müziklerinin birbirleriyle etkileşim hâlinde oldu-
               ğunu görmek mümkündür. Halk müziğinin, sanat müziği ve dinî müziğe etkisi sonucu ortaya çıkan örnekler
               pek çoktur. Türk sanat müziğinde kullanılan makamların çoğu, özellikle; hüseyni, gülizar, muhayyer gibi
               makamlar halk müziğinde de vardır. Ritim unsuru olarak da Türk sanat müziğinde kullanılan basit usullerin
               çoğu kullanılmıştır. Bu da  gösteriyor ki bir bütünün parçaları olan bu iki müziği birbirinden keskin çizgilerle
               ayırmaya imkân yoktur. Beste formu açısından da ele alınırsa sanat müziğinin beste şekilleri ve terennüm-
               leri ile halk müziğinde kullanılan şekil ve terennümler arasında az çok bir benzerlik vardır.
                   Geleneksel  halk  müziğinde  makam  yoktur;  meydana  getirilen  eserlerde  makam  eşleşmesi  yapıla-
               maz ancak, “makam” karşılığı olarak halk müziğinde “ayak” tabiri kullanılmalıdır görüşü vardır. Örneğin
               ‘‘hicaz’’ karşılığı ‘‘garip’’ gibi.
                   Halk ezgileri ayağa, diziye, örgüye göre değil de makam'a göre eşleştirilmelidir. Harput-Elazığ ezgilerini
               meydana getiren ve icra edenler makam kavramına önem verip ön plana çıkarmışlardır. İshak Sunguroğlu
               1961 yılında yayınladığı, ‘‘Harput Yollarında’’ adlı eserin 3. cildinde Harput-Elazığ müziğini çeşitli yönleri İle
               anlatmış, ezgilerin bir kısmını mahalli, bir kısmını da genel Türk müziği makamlarına göre sınıf andırmıştır.
                   Bu listede, geleneksel sanat müziği makamları ve halk müziği ayak kavramları eşleştirilmiştir. Sanat
               müziğindeki makam isimlerinin çokluğu gözden kaçmamalıdır. Bunun sebebi, halk müziğinin fakirliği de-
               ğildir. İsimlendirme konusunun sanat müziğinde daha önemli olmasıdır. Türk sanat müziğinde makamlar
               değişik seslere uyarlanarak yeni makam dizileri oluşturulmuştur. Bugün kullanılan makamların sayısı 100





                                SANAT MÜZİĞİNDE                             HALK MÜZİĞİNDE

                                RAST, NİKRİZ, MAHUR,
                            ZAVİL, ACEMAŞİRAN MAKAMLARI                       MÜSTEZAT AYAĞI

                          HİCAZ,UZZAL, ŞEHNAZ, ZİRGÜLELİ
                           HİCAZKÂR ŞEDARADAN, SUZİDİL,                         GARİP AYAĞI
                                  EVCARA MAKAMLARI
                          SEGAH, MÜSTEAR, HÜZZAM, EVİÇ,                        MİSKET AYAĞI
                               FERAHNÂK MAKAMLARI
                                    SABA, DÜGÂH,
                              BESTENİGÂR MAKAMLARI                           KALENDERİ AYAĞI

                              NİHAVEND, SULTANIYEGÂH,
                        FERAHFEZA, BUSELİK, HİSAR BUSELİK,                    MÜSTEZAT AYAĞI
                              UŞŞAK BEYATİ MAKAMLARI
                                GÜLİZAR, MUHAYYER,
                            MUHAYYER KÜRDİ, KARCİĞAR,                           KEREM AYAĞI
                             BAYATİ ARABAN MAKAMLARI

                          NEVA, TAHİR, HÜSEYNİ MAKAMLARI                       HÜSEYNİ AYAĞI






         126
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133