Page 102 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 102
4.6. Buselik Makamı
Kürdi dörtlüsü
Buselik beşlisi
T B T T B T T
Hicaz dörtlüsü
Buselik beşlisi
T B T T S A S
12
Durak Dügâh perdesi.
Çıkıcıdır. Bazen çıkıcı inici olarak kullanılmıştır. Makamın seyrine
genellikle rast perdesindeki çargâh 4’lüsü ile başlanır. Dügâh perdesinde
buselik 5’lisi gösterildikten sonra, hüseyni perdesi üzerindeki kürdi
4’lüsü ve hicaz 4’lüsü gösterilerek yarım kalış yapılır ve ardından dügâh
perdesinde buselik beşlisi ile karar verilerek makamın dizisi tamamlanır.
Seyir
Daha sonra makamın geleneksel seyrine uygun olarak nevada hicaz ve
çargâhta nikriz çeşnili asma kalışlar gösterilir. Tekrar buselik makamı
dizisine dönülür ve makam kısaca gösterildikten sonra yedenli tam
karar verilir. Geleneksel eserlerde güçlü üzerinde uşşaklı asma kalışlar
yapılmaktadır.
İki türlü dizi kullanılmıştır. Birinci dizi buselik 5’lisi ve kürdi 4’lüsünden,
Dizi
ikinci dizi ise buselik 5’lisi ve hicaz 4’lüsünden oluşmuştur.
Güçlü Hüseyni perdesi.
Donanım Hiçbir işaret yoktur.
Yeden Nim zirgüle perdesi.
Makam özellik-
lerini taşıyan Dağlara Çen Düşende, Bugün Ayın On Dördü, Sabahtan Kalktım ki Ezan
örnek türküler Sesi Var
101

