Page 95 - THM TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 95
2.2. BİRLEŞİK SEKİZLİ USULLER (DÜYEK, MÜSEMMEN)
Diğer birleşik usullerde olduğu gibi sekiz zamanlı birleşik usuller de iki ve üç zamanlı düzümlerin bir-
leşmesinden oluşmuştur. Sekiz zamanlı birleşik usuller iki tane üç zamanlı vuruş ile bir tane iki zamanlı
vuruşun birleşmesinden oluşur. Birleşik sekizli usullerde üçlü vuruşlar çoğunlukta olduğu için ikililer yer
değiştirir. Birleşik sekizli usullerde usulün gidişini aksatan unsur, 2’li düzümlerdir. Sekizli birleşik usullerin
düzümleri şöyle sıralanmaktadır: A tipi (3+2+3), B tipi (3+3+2), C tipi (2+3+3), D tipi (2+2+2+2). Türk halk
ezgileri ve türküleri arasında sekizli usullerin en çok “3+2+3” şeklindeki düzümlülerine rastlanmaktadır.
Türk sanat müziğinde “3+2+3” düzümlülerin adı “müsemmen” olarak bilinmektedir. Türk sanat müziğinde
“düyek” adıyla bilinen birleşik sekizli usulün ise Türk halk müziği türünde çok fazla örneği bulunmamakta-
dır. İkili vuruşun konumuna göre dört tip birleşik sekizli vardır:
a) A tipi: 3+2+3
b) B tipi: 3+3+2
c) C tipi: 2+3+3
ç) D tipi: 2+2+2+2
a) Birleşik sekizli usullerin ikilisi ortada olan A tipi: 3+2+3 (müsemmen)
kuvvetli zayıf kuvvetli zayıf
+ + = + kuvvetli zayıf +
yarı kuvvetli yarı kuvvetli
A tipi vuruluşu
Birleşik sekizlil usullerin A tipi (3+2+3 vuruşlu) türkülere örnekler
► Boz Tepenin Başında
► Bugün Ben Bir Güzel Gördüm
► Evlerinin Önü Handır
► Gelin Olan Tombul Olur
► Gelin Olan Uzun Olur
► Nazarı Gıl Gönlüm Şehrine
► Oğul Yârim Yaylalardan Aş da Gel
► Ölüm Yakamdan
b) Birleşik sekizli usullerin ikilisi sonda olan B tipi: 3+3+2
+ + = kuvvetli zayıf + kuvvetli zayıf + kuvvetli zayıf
yarı kuvvetli yarı kuvvetli
B tipi vuruluşu
Birleşik sekizli usullerin B tipi (3+3+2 vuruşlu) türkülere örnek
► Benim Adım Dertli Dolap
94