Page 19 - TSM KORO 11 TSM
P. 19

1.1.2. HİCAZ MAKAMI AİLESİ



             Hicaz makamı Türk sanat müziğinin ana makamlarından biridir. Hicaz hem tek başına bir makamın hem de
          hümayun, uzzal ve zirgüleli hicaz makamlarının oluşturduğu bir ailenin adıdır. Bu dört makamın bir aile çatısı
          altında toplanmasının ana nedeni aralarında büyük benzerlikler bulunmasıdır.
             Bu dört makam da inici-çıkıcıdır. Makamların tümünün karar perdesi la (dügâh), tiz durak perdesi la (mu-
          hayyer) dır. Bu dört makamda da dizinin karar perdesi üzerindeki kısmı hicaz dörtlüsü ya da hicaz beşlisidir.
          Hicaz ve hümayun  makamlarında pest  bölgede hicaz dörtlüsü, uzzal ve zirgüleli hicaz makamlarında  pest
          bölgede hicaz beşlisi bulunur. Bu durum doğal olarak makam dizilerinin güçlü perdelerinin değişmesine neden
          olur. Hicaz ve hümayun makamlarında güçlü, re (neva); uzzal ve zirgüleli hicaz makamlarında da güçlü, mi
          (hüseyni) perdesidir.
             Hicaz ailesine dâhil makamlar arasındaki farklılığı doğuran unsur, güçlü perdeleri üzerinde yer alan farklı
          çeşnilerdir. Bu bağlamda hicaz makamında rast beşlisi, hümayun makamında buselik beşlisi, uzzal makamında
          uşşak dörtlüsü, zirgüleli hicaz makamında da hicaz dörtlüsü çeşni olarak güçlü perdesinin üzerinde bulunur.
          Yeden olarak hicaz, hümayun ve uzzal makamlarında sol (rast) perdesi, zirgüleli hicaz makamında ise bakiye
          diyezli sol yani zirgüle perdesi kullanılır.



            Durağı            La (dügâh)

            Seyri             Çıkıcı-inici

            Güçlüsü           Re (neva)

            Yedeni            Sol (rast)

            Donanımı          Si bakiye bemol, do bakiye diyez, fa bakiye diyez

                              Dügâh  perdesindeki  hicaz  dörtlüsüne  çıkarken  güçlü,  re  (neva)  perdesinde  rast
            Dizisi
                              beşlisinin inerken güçlü, neva perdesinde buselik beşlisinin eklenmesinden oluşur.




                                                                     Buselik Beşlisi
                                                                                        Hicaz Dörtlüsü





                           A     S    T    K    S    T             T    T     B    T    S     A
                     S      12          Rast Beşlisi                                           12    S
                      Hicaz Dörtlüsü



             Dizinin Seyri: Karar veya güçlü bölgesinden dügâhda hicazlı, nevada rastlı veya buselikli başlanıp önce
          güçlü perdesi olan nevada buselikli yarım karar yapılır. Daha sonra diğer uygun genişleme, geçki ve asma ka-
          rarlarla süren seyir; nevada buselikli ve dügâhda hicazlı olarak noktalanır.



                   Etkinlik 5



              Aşağıda verilen hicaz makamında yazılmış olan seyrin solfejini yapınız.







              5





          18    TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ                                                                                                                                                    TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ  19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24