Page 16 - TSM KORO 11 TSM
P. 16
SULTANİYEGÂH MAKAMI
Hamamizade İsmail Dede Efendi’nin buluşu olan sultaniyegâh makamı, Türk müziği makamları içinde şedd
(göçürülmüş) makamlar sınıfında olup yegâh perdesinde karar veren bir makamdır. Dizisi ise buselik makam
dizisinin yegâh perdesine göçürülmesi ile elde edilir.
Durağı Re (yegâh )
Seyri İnici (güçlü bölgesinden)
Güçlüsü La (dügâh)
Yedeni Do bakiye diyez (kaba nim hicaz perdesi)
Donanımı Si bakiye bemol (dik kürdi) ve do bakiye diyez (nim hicaz)
Dizisi Yegâh perdesinde buselik beşlisine la (dügâh) perdesinde, önce hicaz sonra kürdi
dörtlüsünün eklenmesinden oluşur (kürdi dörtlüsü genellikle inici halde kullanılır).
Kürdi Dörtlüsü
Buselik Beşlisi
T B T T S A 12 S T T B T T B T
Hicaz Dörtlüsü
Buselik Beşlisi
Dizinin Seyri: Seyre; dügâh perdesinde hicazlı başlanır. Neva perdesinde buselikli ve acem perdesinde
çargâhlı gezinti yapılır. Önce 1. derecedeki güçlü perdesi olan neva perdesinde bir yarım karar yapılır.
Daha sonra sırası ile acemde çargâh, nevada buselikli seyir, inicide kürdiye dönüşür. Dügâhda kürdi çeşnisi
ile 2. yarım karar yapılır. Yegâhda buselikli karar verilir.
Etkinlik 3
Aşağıda verilen, sultaniyegâh makamında yazılmış olan seyrin solfejini yapınız.
5
14 TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ 15