Page 21 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO | 11
P. 21

Okuma Metni






                  Opera ve Halk Müziği Sanatçısı Ruhi Su (1912-1985)
                  Ruhi Su, 50’li yıllara gelene kadar Devlet Operası’nda canlandırdığı rollerle ve birkaç resitale ilaveten dost mec-
           lislerinde söylediği halk türküleriyle, daha çok Ankaralı aydın çevrelerinin tanıdığı bir sanatçıydı. Türküleri zaman zaman
           Ankara Radyosu kanalıyla yurt çapında yankılanıyordu. Eğer Devlet Operası’nın birkaç turnesi hesaba katılmazsa, kültürel
           başkent İstanbul ve İstanbullularla ilk kez 1951 yılında halk türküleri yorumcusu olarak buluştu.
                                                                            Ruhi  Su,  3-4  Nisan  1951’de  yeni  açılan
                                                                       Küçük Sahne’de iki resital verdi. Akşam’da Vâlâ
                                                                       Nurettin,  Ruhi  Su’yu  “Bildiğimizin  dışında  bir
                                                                       seda ve eda ile, ekseriya başkalarından hiç din-
                                                                       lemediğimiz ‘dâsitanvari’, ‘âşıkhane’ yahut ‘mis-
                                                                       tik’ (yani üç türlü) türkülerini hem çalıyor hem
                                                                       de kalbe ürpertiler veren sesiyle söylüyor.” söz-
                                                                       leriyle tanıttıktan sonra, yazısını âdeta bir konser
                                                                       davetiyesi  üslubunda  tamamlıyor  ve  endişesi-
                                                                       ni  dillendiriyordu:  “Öğrendiğime  göre  hem  bu
                                                                       akşam hem yarın akşam için gişede henüz bilet
                                                                       mevcutmuş.  Sazhanelerin  dolup  taştığı,  radyo
                                                                       ve  operatörlerin  kafa  şişirdiği  ve  sırf  teamüle
                                                                       dayanan sanatkârlara ait konserlerin rağbet bul-
                                                                       duğu bu devirde, Ruhi Su, layık olduğu yüksek
                                                                       alâkaya kavuşamazsa şehrimizin kırık bir sanat
                                                                       numarası almasından korkarız.” Yeni İstanbul’da
                                                                       Ayşe Nur’un (Azra Erhat) yazısı okunduğunda,
                                                                       bu korkunun yersiz olduğu anlaşılıyordu: “Ruhi
                                                                       Su  senelerdir  Ankara’da  halk  türküleri  söyler.
           Ankara muhitleri Âşık Veysel, Âşık Ali İzzet gibi onu da sık sık dinleme fırsatı bulurlar. İstanbul’da onu tanıyanlar daha
           azdı. Fakat geçen gün Küçük Sahne’de verdiği iki konser, Anadolu’nun gerçek sesini pek nadiren işiten İstanbul’u da fethetti.
           İstanbul’da Ruhi Su âdeta kapışıldı. Küçük Sahne’den başka daha birçok yerlerde ve bu arada Gureba Hastanesi’nde hastalar
           için de türküler söyledi.”
                  1952’de “Karanlık Dünya (Âşık Veysel’in Hayatı)” filmi için “Burçak Tarlası” gibi birkaç türkü kaydetti. Prodüktör
           Nazif Duru, bu bas bariton sesten o kadar etkilendi ki, neredeyse Veysel’in sesinden vazgeçip filmdeki bütün türküleri ona
           emanet edecekti.
                  1959’da kapısını Atıf Yılmaz ve Yaşar Kemal çaldı. Tekliflerini sevinçle kabul etti: Yaşar Kemal öyküsünden uyar-
           lanan, Atıf Yılmaz’ın yöneteceği “Karacaoğlan’ın Kara Sevdası” filminin türkülerini okuyacaktı. Ekiple birlikte, filmin çeki-
           leceği Çukurova’ya gitti. Atıf Yılmaz, anılarında, çekimler müddetince Ruhi Su’yu ziyaret eden âşık sayısının 200’e yaklaş-
           tığını yazıyordu.

                                                                                                    Derya Bengi
                                                                                            Şimdiki Zaman Beledir
                                                                                         Yapı Kredi Yayınları, 2020
                                                                                                     (s.252, 253)






















           20   İnsanda Ses Sistemi, Ses Eğitimi Uygulamaları ve Koro Kültürü                                                                                                  İnsanda Ses Sistemi, Ses Eğitimi Uygulamaları ve Koro Kültürü
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26