Page 14 - TSM KORO 11 TSM
P. 14
1.1.1. NİHAVENT MAKAMI
Türk müziği makamları içerisinde en çok kullanılan makamlardan biridir. Makam, adını İran’ın Luristan
eyaletine bağlı bir şehirden alır. 300 yıllık bir mazisi olan makam özellikle son 100 yıl içerisinde güncellik
kazanmıştır. Ahmet Ağa’nın devri kebir peşrevi ve yürük semaisi, H. Sadettin Arel’in ayini şerifleri, Dede
Efendi’nin yürük semaisi, Nuri Bey’in aksak semaileri, Ali Efendi’nin ve İsmail Hakkı Bey’in nakış yürük semai-
leri bu makama örnek gösterilen ilk eserler arasındadır.
Durağı Sol (rast)
Seyri Çıkıcı- inici
Güçlüsü Re (neva)
Yedeni Fa bakiye diyez (ırak)
Donanımı Küçük mücennep bemollü si- kürdi, küçük mücennep bemollü mi– nim hisar
Buselik makamı dizisinin rast perdesindeki inici- çıkıcı şeddidir. Çoklukla çıkıcı olarak
Dizisi yazılır. Rast perdesindeki buselik beşlisine, çıkışta neva perdesinde hicaz dörtlüsü-
nün, inişte ise kürdi dörtlüsünün eklenmesiyle oluşur.
Kürdi Dörtlüsü
Buselik Beşlisi
T B T T S A 12 S T T B T T B
Buselik Beşlisi Hicaz Dörtlüsü T
Dizinin seyri: Genellikle karar veya güçlü bölgesinde (rast perdesinde) buselikli başlanır. Nevada hicazlı
ve inici iken kürdili gezinilerek güçlü perdesi olan nevada kürdi çeşnili bir yarım karar yapılır. Daha sonra, tiz
bölgede gerdaniyede buselikli genişlemeler ile diğer uygun asma kararlar gösterilir. Sonuçta rast perdesinde
buselikli karar verilir.
Etkinlik 1
Aşağıda verilen nihavent makamında yazılmış olan seyrin solfejini yapınız.
5
12 TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ 13