Page 11 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 11
P. 11

.
                                                  KITABIN TANITIMI




                                                                                  Hazırlık Çalışmaları
                                                                                  Derse başlamadan önce
                                                                                  öğrencilerin konuya
                                                                                  hazırlanmaları için veri-
               4.
                                    .
              Ünite  1.          Hazırlık Çalısmaları                             len sorulardır.
                   Konu   “Hatırla Sevgili” adlı şarkıyı sol perdesinden başlayarak viyola ile çalmaya
               DIZI - MAKAMLAR VE ILGILI DAGARCIK III  beşlisine hicaz dörtlüsü ya da buselik beşlisine kürdi dörtlüsünün ek-
                          çalışınız. Şarkı içinde kullanılan değiştirici işaretlerin neler olduğu konu-
                  MAKAMI
               -  4.1. NİHAVENT  sunda arkadaşlarınızla fikir alışverişinde bulununuz.  5. ÜNİTE  ÇOK SESLİLİK II
               . .       4.1.1. Nihavent Makamı
               .         Nihavent makamı rast (sol) perdesi üzerine kurulmuştur. Buselik
                        lenmesiyle iki türlü kullanılmaktadır. Makamın yardımcı durağı “re”
                        perdesidir. Donanımında si bemol ve mi bemol bulunmaktadır.
               .          Nihavent Makamı Dizisi
               .       BÛSELİK BEŞLİSİ  KÜRDİ DÖRTLÜSÜ
                 1-  & œ#  w  œ  œ b  œ  ˙  œ b  œ  w
                       BÛSELİK BEŞLİSİ  HİCAZ DÖRTLÜSÜ
                 2-  & œ#  w  œ  œ b  œ  ˙  œ b  œ #  w                           Bilgi
                         4.1.2. Nihavent Makamı Dizisi
                 Batı müziğindeki sol minör dizisiyle benzerlik gösteren yukarıdaki dizinin ortak yönleriyle
                       viyola için tampere sisteme uyarlanmış dizi
                   ≥                                                              Kitap içerisinde eserlerin
                 B b b  0  1  w  w 0  w  w  w
                 3-  w  w  w
                                                                                  bestecileriyle ilgili bilgi
                   ≥ 0  1     0      w
                 4-  B b b  w  w  w  w  w  w  w #                                 paylaşımını içerir.
                                                 Kavramlar  Konu Başlıkları
                 !  Bilgi                        AKOR, ÇİFT SES,  5.1. AKOR VE ÇİFT SES ÇALMA
                                                         5.2. EŞLİKLİ ÇALMA
                                                 MÜZİKALİTE
                         MUHLİS SABAHATTİN EZGİ
                  “Hatırla Sevgili” adlı eserin bestecisi olan Muhlis Sabahattin, 1889 yılında Adana’da dünyaya gelmiştir. Kü-
                 çük yaşta üstün kabiliyetini göstererek etrafında bulunanların takdirini kazanmıştır. Lisede Garp musikisini öğ-
                 renerek bir İtalyan öğretmenden piyano dersi almaya başlamıştır. Pek çok kimsenin, Türk musikisinin armonize
                 edilemeyeceği iddiasını kabul edemeyen üstat, bilhassa bu hususta çalışarak bunun aksini ispat etmiş ve birçok
                 eser meydana getirmiştir. Bunlardan bir tanesi olan “Aşk Mektebi” adlı operet Şehir Tiyatrosunda oynanmıştır.  Etkinlik
                  Bundan başka, orkestralar tarafından çalınabilecek “Mehtâbiye”, “Küşâdiye”, “Hasret”,”Mehmet Onbaşı”
                 gibi eserler besteleyerek bu sahadaki kudret ve kabiliyetini ispat etmiştir.
                  Pek çok şarkı ve türkü besteleyen üstad  bilhassa operet bestekârlığı ile temayüz etmiştir.
                  Muhlis Sabahattin Bey, 10 Şubat 1947 tarihinde tüberkülozdan vefat etmiştir.
                        “Mustafa Rona’nın “20. Yüzyıl Türk Musıkisi” adlı kitabından kısaltılarak alınmıştır.”  Öğrencinin sorgulama,
                                                                     139
               70
                                                                                  kavrama becerilerini
                                                                                  geliştirmeyi amaçlar.
               Karekod                                                            Açıklama
                                                              Etkinlik
                                                                  Ünite 2.
                                           Sol elin III.  pozisyondaki konumu görsellerini inceleyiniz. I. pozisyondan farkını arkadaşlarınızla tartışınız.
               Resim, video, animasyon,                                           Konu veya uygulamaya
               soru ve çözümleri gibi ek                           III. POZISYON VE ÖRNEK UYGULAMALAR  ilişkin bilgiler içerir.
               kaynaklara ulaşabilmek
               için karekodu okuyucu ile                          .
               taratabilirsiniz.                                                  Araştırma
               Detaylı bilgi için http//
               kitap.eba.gov.tr/karekod                                           Pekiştirme amaçlı etkin-
                                                                                  likleri içerir.
                                           Sol elin I. pozisyondaki görünümü  Sol elin III. pozisyondaki görünümü
                                                                    Açıklama
                                           Sol elin I. pozisyonda üstten görünümü  Sol elin III. pozisyonda üstten görünümü  Carl Bohm’un “Sarabande” adlı eseri 5. ünitede (sayfa 166, 167, 168 ve 169) piyano eşlikli olarak verilecektir.  Ünite 4.
                                                  Görsel 2.2: Viyolada pozisyonlara örnek
                                                                  35
                                                                            SARABANDE     -
                                                                  Moderato, con energico
                                                                    ≥  ≤
                                                                  q=96
                                                                  B b b 3 œ œ  œ  ≤       . .
                                                                      . . œ  œ            .
                                                                     œ  J  œ n n œ œ >
                                                                   b4 œ œ
                                                                      . . œ  œ œ  .   Carl Bohm  DIZI - MAKAMLAR VE ILGILI DAGARCIK III
                                                                             œ  œ  œ  ≤
                                                                   ƒ         J  œ  . . œ  œ m  Uyarlama Barbara Barber
                                                                 5            œ œ  œ . . œ  J  œ œ œ n  œ œ > .
                                                                 B b b  œ œ œ œ œ œ    œ
                                                                  b     œ .  1        J
                                                                  F       . œ >  œ  4    .  .
                                                                            J  œ œ œ œ œ œ
                                                                9                  œ 3  1
                                                                  4                 . œ >
                                                                 b                    œ J
                                                                B b b œ œ œ œ œ œ n
                                                                       œ œ œ  ≥ > >
                                                                          œ n  œ  œ œ œ > œ n > œ > œ # >
                                                                13  œ ≥  œ ≤  œ > > >  œ ˘  ≤  œ . ≤
                                                                B b b œ  . . œ  œ ≤  J ‰ œ œ  J
                                                                   œ  J  œ n  œ n  . œ >
                                                                 b œ œ
                                                                   . . œ  œ œ  ≥
                                                                          œ  œ  œ ≤  œ m ≤  Á
                                                                 ƒ        J  œ  . . œ
                                                               17          œ œ  œ . . œ  œ n  œ œ .
                                                               B b b  œ œ œ 2 œ 1 œ œ  œ . 4  œ œ  œ
                                                                b       1           J
                                                                F     J ‰ œ 0 .  œ  4
                                                                        . œ  J  œ œ œ œ œ œ
                                                              21                 œ . 4
                                                                                 J ‰ œ 1 .
                                                              B b b œ œ œ œ œ œ     œ
                                                               b                    J
                                                                          ≥
                                                                             ≤
                                                                p    œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . . .
                                                                              œ œ
                                                              25       π         1 œ 4
                                                               ≥               œ œ œ  œ
                                                              B b b œ . œ œ  œ  œ  œ
                                                               b
                                                                   œ  . œ  œ
                                                                      œ œ  œ
                                                                         œ   Ÿ
                                                                           . œ  œ ˙
                                                                                ˙
                                                                           f  rit.  ˙  Œ
                                                                           rit.
                                                                                   127
        10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16