Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA | 11
P. 13

KİT
             KİTABIN TANITIMIABIN TANITIMI


                          Üniteye Başlarken                              Ders İçi Çalışma
                     Yeni bilgilerin öğrenilebilmesi için           Öğrenmeyi kolaylaştırmak
                 ön öğrenmelerin harekete geçirilmesini ve        için hazırlanmış çalışmaları içe-
                konunun sezdirilmesini amaçlayan çalışma-        ren, öğrencilerin konuya yönelik
                               ları içerir.                         etkin katılımının sağlandığı
                                                                           bölümdür.
                                                                              2
                                                                              49
                                                                               #
                                                                              B # # œ œ œ œ œ
                                                                                  œ
                                                                                   œ œ œ œ œ
                                                                                     œ
                                                                             55
                                    Nicolo Paganini’nin (Nikolo Paganini) 24 Caprices (24 Kapris), Op. 1: No. 24 in A Minor
                                    Nicolo Paganini’nin (Nikolo Paganini) 24 Caprices (24 Kapris), Op. 1: No. 24 in A Minor
                                  (Minör) adlı eserini genel ağda izleyiniz. Eserde sağ ve sol el tekniklerine dair gözlemlediğiniz
                                  (Minör) adlı eserini genel ağda izleyiniz. Eserde sağ ve sol el tekniklerine dair gözlemlediğiniz        œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ
                                                                              #
                                  Üniteye Başlarken                          B # # œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                  Üniteye Başlarken
                                  farklı çalma biçimlerini sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                  farklı çalma biçimlerini sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.

                                    1.1.1. Viyola Müziğinde Kullanılan Temel Süsleme Çeşitleri
                                     1.1. Süsleme Çeşitleri                   3.1.5. La Majör Tonunda Eserler  œ œ œ  œ œ œ ˙ .
                                  ifadesini güçlendiren unsurlardır. Neredeyse her müzik eserinde bulunan appogiature (apojatür),   çalınız.
                                   mordan, çarpma, tril ve grupetto; süsleme çeşitlerinin temelini oluşturur. Bu notalar, müziğin normal
                                     Müzik yazısında kullanılan süsleme notaları ve sembolleri, müziğe renk katan ve müziğin   Ders İçi Çalışma   œ Œ Œ

                                    Rönesans  ve  Erken  Barok  Dönem  boyunca  doğaçlama  kökenli  olan  süslemeler  Barok
                                   Dönem’in sonlarına doğru büyük bir gelişim ve arıtılma sürecine girmiştir. Süslemelerin kullanım
                                   açısından doruğa ulaştığı Barok Dönem, eser yorumu ve icrası konusunda da en çok tartışılan dönem
                                                                              La majör tonunda eserleri iyi düzeyde yorumlayabilmek için dizi ve etüt çalışmaları
                                                                            önemlidir. Dizi ve etüt çalışmaları, eser yorumlama becerisi için hazırlık oluşturacaktır.
                                   olmuştur. Bu dönemde kimi besteciler süslemeleri eserlerinde son derece basit bir taslak hâlinde
                                                                             # #
                                                                         Öğretmen
                                     akışını engellemeksizin eseri bir nakış gibi süsler.  Öğrenci  La majör tonunda verilen etütleri, yay tekniklerine dikkat ederek nitelikli sesler elde edene kadar
                                                                            & # 4
                                   belirterek eserin yorumunu icracıya bırakırken kimi besteciler en ince detaylarına kadar belirterek
                                                                                ≥ ≤ ≥
                                                                              4
                                   icracıdan  bu  çerçevenin  dışına  çıkmamasını  istemişlerdir.  Barok  Dönem  ile  Klasik  Dönem’in  ilk
                                                                                      BORREE
                                   yıllarında, özellikle 17. yy. başlarından 18. yy. sonlarına kadar çok yaygın olarak kullanılan süsleme
                                                                                      ≤
                                   çeşitleri  her  dönemde  farklı  yorumlanmıştır.  Müzikte  kullanılan  süsleme  çeşitlerinin  anlamları  ve
                                                                             # 4
                                                                                           ≥
                                                                                  ≤
                                                                               ∑
                                                                            B # # 4
                                                                                                Henry Purcell
                                                                                œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙
                                     Appogiature, esas notanın önünde yer alır ve notanın değerini belli ölçüde paylaşır. İşaretli
                                   çalınış şekilleri şu şekildedir:
                                   ör  neklere dikkat edilirse üç dörtlük ölçüde noktalı ikilik üçe bölündüğü için appogiature 2/3, esas   6  # # ≥   Œ  œ  œ œ  œ  œ œ œ  4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                     Appogiature-Abantı
                                    nota 1/3 değeri alır. Altı sekizlik ve dört dörtlük ölçüde ise ikiye bölündüğü için eşit olarak icra edilir.


                                                       j œ w
                                                  j œ˙
                                     Yazılan  j œ œ  j œœ                B # # œ #
                                     4  J                                   œ  œ  œ  œ
                                                                          & # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                    B 4                ˙  ˙                       œ  œ      ˙   ≥
                                                  œ  œ                  10           œ  4      œ œ œ ≤
                                     Çalınan  œ œ  œ œ                   # # ≥        œ  œ
                                     4                                                   œ œ  œ
                                    B 4          j     j œ . ˙          & # . . œ œ œ œ n œ  œ œ œ Œ
                                      Yazılan  j œ . œ  j œ . œ  3 œ . œ  œ J œ  #  œ œ œ œ œ #
                                     6 œ . ˙ j   4                          0       œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                     B 8               ˙   œ            B # # . . œ œ œ œ œ n œ œ œ œ œ œ œ œ  œ ˙
                                                                               œ
                                      Çalınan  œ  œ œ  œ  3 œ  œ œ œ   14                    œ œ œ
                                                                                               ≥  ≤
                                      6 . œ  . œ  J  J  4               # # ≥         œ n œ œ
                                     B 8  Uzun değerli bir nota, kısa değerli aynı notaya bağlanıp kısa notayı uzatılıyorsa appogiature   œ œ œ œ # 4  œ œ œ n 0

                                     uzun olanın değerini alır.  6 œ . œ j  œ  œ  œ  & # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙
                                                                        #
                                      Yazılan  œ  œ  œ  j œ œ  œ J  ‰  8  B # # œ œ œ  4  1.
                                      2  œ                 œ               œ               2.
                                     B 4            6 œ .  œ  œ              œ œ œ œ 0  . œ  j  œ œ œ  . . ˙
                                       Çalınan  œ  œ  œ  œ  œ J  ‰  8             œ œ  œ 4  œ œ œ 4  œ Œ
                                       œ
                                      2                                                 Œ  . . œ œ œ 4
                                      B 4
                                                                                             Œ
                                      14  1. ÜNİTE                                      Diziler ve İlgili Dağarcık II
                                                                                            67
                                                                                ©
                                                  Kontrol Listesi
                                            Ünitede kazanılan becerilerin           Ölçme Değerlendirme
                                             değerlendirildiği bölümdür.        Ünitede işlenen konulara yönelik
                       Uyarı                                                    ölçme ve değerlendirme çalışma-
                 Konuyla ilgili dikkat                                               larını içeren bölümdür.
                çeken cümleleri içeren
                      bölümdür.
                                                            KONTROL LİSTESİ
                                                    çalarken viyola müziğinde kullanılan temel süsleme çeşitlerini terimlerini uygulama becerinizi değer-
                      Konum değiştirirken birinciden üçüncü, üçüncüden birinci konuma geçiş yapılabilir. I ve III.
                      2.1.6. I ve III. Konumlar Arası Geçişli Diziler Çalma
                                                    “Seslendirme-Yorumlamada Farklı Çalma Biçim ve Uygulamaları I” ünitesindeki alıştırmaları
                      konum arasındaki bu tür değiştirmelerin belirgin özelliği çalınan notaların üçlü aralık olmasıdır. Ko-  lendirmek amacıyla aşağıda verilen kontrol listesini öğretmeninizle doldurunuz. Davranışların gözle-
                                                  işaretleyiniz.
                                                  nip gözlenmeme durumuna göre yapabildikleriniz için Evet, yapamadıklarınız için Hayır sütununu
                     I ve III. konumda geçişli diziler çalmadan önce farklı parmaklarla konum değiştirme alıştırmalarını
                      num değiştirirken bu aralıklar müziksel işitme yeteneği ile denetlenebilir.  SIRA  GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR  Ölçme ve Değerlendirme
                     teknik yeterlilik kazanıncaya kadar tekrar ediniz.  . . . . ˙ œ ˙ 3 Clarence Paul Herfurth . .  1  Viyola müziğinde kullanılan temel süsleme   EVET  HAYIR  A. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları dizekte verilen nota örneğine göre cevaplayınız.
                     Uyarı
                                          (Klarins Paul Herfurt)
                             KONUM DEĞİŞTİRME ÇALIŞMALARI
                                                                                             œ œ . œ œ œ ˙ T
                                           ˙ 3
                                                                                  m
                                                     çeşitlerini açıklar.
                                            j œ ˙ 1
                                                                                                   œ œ œ œ
                                                                                            ˙
                                                                                         j œ˙
                                            3
                                         j
                                                                                    j œ . œ . œ
                                                                                       ˙
                                                                                   œ
                                                                                B 4 4 . œ
                                         1
                                2 ˙ j œ ˙ 1 2  . . . . œ œ 1 ˙ 3  œ 3 œ 3  ˙ 1  2  Temel süsleme çeşitlerinin kısaltmalarını bi-  3
                                   1
                            . . . . ˙ œ ˙ 2
                              j
                                                     lir.
                              1
                             1
                      B 4 4 œ œ 1 ˙ 2  œ 2 œ 2 ˙ 1  œ b 3 œ 3  1  . . . . ˙ œ ˙ b 3  ˙ b 3 j œ ˙ 1 3  . .  3  Temel süsleme çeşitlerini etütlerde uygular.  5 + ˙  œ œ œ . œ œ  œ  œ Ÿ  ˙  œ . œ . œ  Œ
                       1
                                         1 j
                     1-     . . . . ˙ œ ˙ 4 1  ˙ 4 j œ ˙ 1  . . . . œ œ 1 ˙ b 3  ˙  4  B     . # œ œ b œ œ œ b œœœ œœœ ˙
                                                                                              œ
                                   1
                                4
                             1 j
                      B . . œ œ 1 ˙ 4  œ 4 œ 4  ˙ 1  2  3  œ 2 œ 2 ˙ 4  œ 4 œ 4 ˙ 2  . . . . ˙ œ ˙ 4 j  ˙ 4 j œ ˙ 2  . . 4 4  4  Temel süsleme çeşitlerini eserlerde uygular.  1. Yukarıdaki alıştırmada mordan işaretinin kullanıldığı ölçü hangi seçenekte verilmiştir?
                       1
                                         2
                                                                                            D) 4
                                                                                               E) 5
                                                                                        C) 3
                                                                                    B) 2
                                                                                A) 1
                              2
                        œ 2 œ 2 ˙ 3  œ 3 œ 3 ˙ 2  . . . . ˙ œ ˙ 3 j  ˙ 3 j œ ˙ 2  . . . .  ˙ j œ ˙ 1  5  daki önemini açıklar.    2. Yukarıdaki alıştırmada grupetto işareti hangi ölçüde kullanılmıştır?
                                                     Vibrato  çalma  tekniğinin  eser  yorumlama-
                                             3
                                          j
                      B . .      2  œ 1 œ 1 ˙ # 3  œ # 3 œ 3 ˙ 1  ˙ 1 œ ˙ # 3 # 3  . .     A) 1     B) 2     C) 3     D) 4     E) 5
                              ˙ 1 œ ˙ 2 1 j  ˙ 2  j œ ˙ 1  . . . .  3  6  Etütlerde vibrato çalma tekniğinin özellikle-  3. Yukarıdaki alıştırmada staccato hangi ölçülerde kullanılmıştır?
                                                     rini uygular.
                        œ 1 œ 1 ˙ 2  œ 2 œ 2 ˙ 1  . . . .  . . . .  ˙ 1 œ ˙ 3 j  ˙ 3  j œ ˙ 1     A) 1-2     B) 1-7    C) 2-5     D) 4-7    E) 7-8
                       B 4 4        œ 1 œ 1 ˙ 3  œ 3 œ 3 ˙ 1  . .  7  Eserlerde vibrato çalma tekniğinin özellikle-  4. Yukarıdaki alıştırmada abantı hangi ölçüde kullanılmıştır?
                      2-       ˙ 1 œ ˙ 4 1  j  ˙ 4  4  j œ ˙ 1  . . . .  4  rini uygular.
                        œ 1 œ 1 ˙ 4  œ 4 œ 4  ˙ 1  . . . .  . . . .  ˙ 2 œ ˙ 4 j  ˙ 4  j œ ˙ 2  . . 4 4  8  Pizzicato çalma tekniğini açıklar.     A) 1     B) 2     C) 5     D) 6     E) 8
                       B . .   ˙ 2 œ ˙ # 3 # 3 ˙ j œ ˙ 2 3  œ 2 œ 2 ˙ 4  œ 4 œ 4 ˙ 2  . . . .  5. Yukarıdaki alıştırmada sol el pizzicatosu hangi ölçüde kullanılmıştır?
                                                                                    B) 2

                               2
                                                                                 A) 1
                                                                                        C) 4
                                                                                            D) 5
                                                                                               E) 8

                               j
                         œ 2 œ 2 ˙ # 3  œ # 3 œ 3 ˙ 2  . . . .  . . . .  3  9  Etütlerde pizzicato çalma tekniğinin özellik-
                                                     lerini uygular.
                                           1 j 3
                       B . .         1  1  3  3 œ œ ˙ 1  . . . . ˙ œ ˙  3 ˙ j œ ˙ 1  . .  10  Eserlerde  pizzicato  çalma  tekniğinin  özel-  B. Aşağıda verilen soruların cevaplarını boşluklara yazınız.
                                                                                Bu ünitede
                                        3
                                                                               6. Alıştırma yaparken veya eser çalarken süsleme çeşitlerinin önemi nedir? Açıklayınız.
                                1 j 2 1  2 ˙ j œ b ˙ 2  1  . . . . œ œ ˙  3  1  liklerini uygular.  ...............................................................................................................................................................
                              1
                              . . . . ˙ œ ˙
                             2
                            2
                         1
                                                                                III. konumda kalarak ve geçişli dizi, arpej, etüt ve eser çalmayı öğreneceksiniz.
                        B 4 4 œ œ ˙ 1  2  œ œ b ˙  3  1  . . . . ˙ œ ˙ b 3  ˙ b 3  j œ ˙  . .  ...............................................................................................................................................................
                                                                               ...............................................................................................................................................................
                                           1 j
                       3-      1 j 1  ˙ 4  4  j œ ˙ 1  . . . . œ œ ˙ b 3 1  œ b 3  œ ˙  7. Vibrato tekniğinin eser yorumlamadaki önemi nedir? Açıklayınız.
                                     1
                            4
                        B œ œ ˙ 4 1  œ 4 œ ˙ 1  . . . . ˙ œ ˙ 4 2  3  3  2  . . . . œ b œ ˙ 4 2  œ 4 œ ˙ b 2  2  . . . . ˙ b  2 j œ ˙ 4  ˙ 4 j œ ˙ b 4  2  . . 4 4  ...............................................................................................................................................................
                         1
                                                                               ...............................................................................................................................................................
                                     2
                                                                               ................................................................................................................................................................
                            3
                          2
                        B œ b œ ˙ 2  3  œ œ ˙ b 3  2  . . . . ˙ b  2 j œ ˙ 3  2  ˙ j œ ˙ b 2  1  . . . .  1  1  3  3 œ œ ˙ 3  1  . . . .  1 ˙ œ ˙ j  3  3 ˙ j œ ˙ 3  1  . . Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir.  9. Pizzicato tekniği nedir? Açıklayınız.   ©
                                                                               ...............................................................................................................................................................
                                                                               ..............................................................................................................................................................
                                            2
                         B 4 4  1  1  2  2 œ œ ˙ 2  1  . . . .  1 ˙  j œ ˙ 1  ˙ j œ ˙ 2  œ œ ˙  3  3  2  . . . . ˙ œ ˙ j  4  4 ˙ j œ ˙ 4  2  . .  ...............................................................................................................................................................
                                                                               Aşağıdaki karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak verilen ölçme ve değerlen-
                                       2
                        4-  œ œ ˙  1  4  4  1  . . . . ˙ œ ˙ j  ˙ j œ ˙ 3      dirme etkinliğini cevaplayınız.
                          1  1  4  4  4  1  . . . .  ˙ œ ˙ b j  ˙ b  j œ ˙ 4  2  Viyola Çalmada  Konumlar  51 40  1. ÜNİTE
                         B  œ œ ˙ b  œ b œ ˙  1
                                                                                                Viyola Çalmada Temel Unsurlar  39
              12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18