Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 11
P. 13
1.
.
Ünite 1. Hazırlık Çalısmaları
Konu
Klasik müzikte önemli bir yer tutan süsleme çeşitlerinin besteciler tarafın-
SESLENDIRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BIÇIM VE UYGULAMALARI I
dan tercih edilme nedenleri nelerdir? Sınıf içinde tartışınız.
1.1. SÜSLEME
ÇEŞİTLERİ
1.1.1. Viyola Müziğinde Kullanılan Temel Süsleme
Çeşitleri
Bir müzikal kompozisyonda ezginin esas notalarına eklenen ve
.
eserlere çeşitlilik, zarafet, canlılık kazandıran süs notaları esas notaları-
.
nın yanında veya üzerinde küçük işaretlerle simgelenir.
Barok Dönem ile Klasik Dönem’in ilk yıllarında, özellikle 17. yy.
başlarından 18. yy. sonlarına kadar çok yaygın olarak kullanılan bu
özel işaretler her dönemde farklı yorumlanmıştır.
Bu ünitemizde temel süsleme çeşitlerinden appogiature (apojyatür),
mordan, çarpma, grupetto ve tril ele alınacaktır.
Appogiature-Abantı
Appogiature esas notanın önünde yer alır ve onun değerini belli öl-
çüde paylaşır. İşaretli örneklere dikkat edilirse üç dörtlük ölçüde nok-
talı ikilik üçe bölündüğü için appogiature 2/3, esas nota 1/3 değeri
almakta; altı sekizlik ölçüde ise ikiye bölündüğü için eşit olarak icra
edilmektedir.
Yazılan
B 4 œ j œ œ j œ œ j ˙ œ j w
. 4
J
Çalınan
B 4 œ œ œ œ œ œ ˙ ˙
4
Yazılan
j
j
j
j
3
B 6 œ . ˙ œ . œ œ j . œ 4 œ . œ œ j œ œ . ˙
8
Çalınan
3
B 6 . œ . œ œ œ œ œ 4 œ œ œ ˙ œ
8
J J œ
Uzun değerli bir nota, kısa değerli aynı notaya bağlanıp uzatılıyorsa
appogiature uzun olanın değerini alır.
Yazılan œ œ
B 2 œ œ œ j œ œ ‰ 6 j œ œ œ
8 . œ
4
œ
J
Çalınan œ œ
B 2 œ œ œ œ ‰ 6 . œ œ œ œ
4
8
J
12