Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA | 11
P. 13
KİT
KİTABIN TANITIMIABIN TANITIMI
Üniteye Başlarken Ders İçi Çalışma
Yeni bilgilerin öğrenilebilmesi için Öğrenmeyi kolaylaştırmak
ön öğrenmelerin harekete geçirilmesini ve için hazırlanmış çalışmaları içe-
konunun sezdirilmesini amaçlayan çalışma- ren, öğrencilerin konuya yönelik
ları içerir. etkin katılımının sağlandığı
bölümdür.
2
49
#
B # # œ œ œ œ œ
œ
œ œ œ œ œ
œ
55
Nicolo Paganini’nin (Nikolo Paganini) 24 Caprices (24 Kapris), Op. 1: No. 24 in A Minor
Nicolo Paganini’nin (Nikolo Paganini) 24 Caprices (24 Kapris), Op. 1: No. 24 in A Minor
(Minör) adlı eserini genel ağda izleyiniz. Eserde sağ ve sol el tekniklerine dair gözlemlediğiniz
(Minör) adlı eserini genel ağda izleyiniz. Eserde sağ ve sol el tekniklerine dair gözlemlediğiniz œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
#
Üniteye Başlarken B # # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
Üniteye Başlarken
farklı çalma biçimlerini sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
farklı çalma biçimlerini sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
1.1.1. Viyola Müziğinde Kullanılan Temel Süsleme Çeşitleri
1.1. Süsleme Çeşitleri 3.1.5. La Majör Tonunda Eserler œ œ œ œ œ œ ˙ .
ifadesini güçlendiren unsurlardır. Neredeyse her müzik eserinde bulunan appogiature (apojatür), çalınız.
mordan, çarpma, tril ve grupetto; süsleme çeşitlerinin temelini oluşturur. Bu notalar, müziğin normal
Müzik yazısında kullanılan süsleme notaları ve sembolleri, müziğe renk katan ve müziğin Ders İçi Çalışma œ Œ Œ
Rönesans ve Erken Barok Dönem boyunca doğaçlama kökenli olan süslemeler Barok
Dönem’in sonlarına doğru büyük bir gelişim ve arıtılma sürecine girmiştir. Süslemelerin kullanım
açısından doruğa ulaştığı Barok Dönem, eser yorumu ve icrası konusunda da en çok tartışılan dönem
La majör tonunda eserleri iyi düzeyde yorumlayabilmek için dizi ve etüt çalışmaları
önemlidir. Dizi ve etüt çalışmaları, eser yorumlama becerisi için hazırlık oluşturacaktır.
olmuştur. Bu dönemde kimi besteciler süslemeleri eserlerinde son derece basit bir taslak hâlinde
# #
Öğretmen
akışını engellemeksizin eseri bir nakış gibi süsler. Öğrenci La majör tonunda verilen etütleri, yay tekniklerine dikkat ederek nitelikli sesler elde edene kadar
& # 4
belirterek eserin yorumunu icracıya bırakırken kimi besteciler en ince detaylarına kadar belirterek
≥ ≤ ≥
4
icracıdan bu çerçevenin dışına çıkmamasını istemişlerdir. Barok Dönem ile Klasik Dönem’in ilk
BORREE
yıllarında, özellikle 17. yy. başlarından 18. yy. sonlarına kadar çok yaygın olarak kullanılan süsleme
≤
çeşitleri her dönemde farklı yorumlanmıştır. Müzikte kullanılan süsleme çeşitlerinin anlamları ve
# 4
≥
≤
∑
B # # 4
Henry Purcell
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙
Appogiature, esas notanın önünde yer alır ve notanın değerini belli ölçüde paylaşır. İşaretli
çalınış şekilleri şu şekildedir:
ör neklere dikkat edilirse üç dörtlük ölçüde noktalı ikilik üçe bölündüğü için appogiature 2/3, esas 6 # # ≥ Œ œ œ œ œ œ œ œ 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
Appogiature-Abantı
nota 1/3 değeri alır. Altı sekizlik ve dört dörtlük ölçüde ise ikiye bölündüğü için eşit olarak icra edilir.
j œ w
j œ˙
Yazılan j œ œ j œœ B # # œ #
4 J œ œ œ œ
& # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
B 4 ˙ ˙ œ œ ˙ ≥
œ œ 10 œ 4 œ œ œ ≤
Çalınan œ œ œ œ # # ≥ œ œ
4 œ œ œ
B 4 j j œ . ˙ & # . . œ œ œ œ n œ œ œ œ Œ
Yazılan j œ . œ j œ . œ 3 œ . œ œ J œ # œ œ œ œ œ #
6 œ . ˙ j 4 0 œ œ œ œ œ œ œ œ œ
B 8 ˙ œ B # # . . œ œ œ œ œ n œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙
œ
Çalınan œ œ œ œ 3 œ œ œ œ 14 œ œ œ
≥ ≤
6 . œ . œ J J 4 # # ≥ œ n œ œ
B 8 Uzun değerli bir nota, kısa değerli aynı notaya bağlanıp kısa notayı uzatılıyorsa appogiature œ œ œ œ # 4 œ œ œ n 0
uzun olanın değerini alır. 6 œ . œ j œ œ œ & # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙
#
Yazılan œ œ œ j œ œ œ J ‰ 8 B # # œ œ œ 4 1.
2 œ œ œ 2.
B 4 6 œ . œ œ œ œ œ œ 0 . œ j œ œ œ . . ˙
Çalınan œ œ œ œ œ J ‰ 8 œ œ œ 4 œ œ œ 4 œ Œ
œ
2 Œ . . œ œ œ 4
B 4
Œ
14 1. ÜNİTE Diziler ve İlgili Dağarcık II
67
©
Kontrol Listesi
Ünitede kazanılan becerilerin Ölçme Değerlendirme
değerlendirildiği bölümdür. Ünitede işlenen konulara yönelik
Uyarı ölçme ve değerlendirme çalışma-
Konuyla ilgili dikkat larını içeren bölümdür.
çeken cümleleri içeren
bölümdür.
KONTROL LİSTESİ
çalarken viyola müziğinde kullanılan temel süsleme çeşitlerini terimlerini uygulama becerinizi değer-
Konum değiştirirken birinciden üçüncü, üçüncüden birinci konuma geçiş yapılabilir. I ve III.
2.1.6. I ve III. Konumlar Arası Geçişli Diziler Çalma
“Seslendirme-Yorumlamada Farklı Çalma Biçim ve Uygulamaları I” ünitesindeki alıştırmaları
konum arasındaki bu tür değiştirmelerin belirgin özelliği çalınan notaların üçlü aralık olmasıdır. Ko- lendirmek amacıyla aşağıda verilen kontrol listesini öğretmeninizle doldurunuz. Davranışların gözle-
işaretleyiniz.
nip gözlenmeme durumuna göre yapabildikleriniz için Evet, yapamadıklarınız için Hayır sütununu
I ve III. konumda geçişli diziler çalmadan önce farklı parmaklarla konum değiştirme alıştırmalarını
num değiştirirken bu aralıklar müziksel işitme yeteneği ile denetlenebilir. SIRA GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR Ölçme ve Değerlendirme
teknik yeterlilik kazanıncaya kadar tekrar ediniz. . . . . ˙ œ ˙ 3 Clarence Paul Herfurth . . 1 Viyola müziğinde kullanılan temel süsleme EVET HAYIR A. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları dizekte verilen nota örneğine göre cevaplayınız.
Uyarı
(Klarins Paul Herfurt)
KONUM DEĞİŞTİRME ÇALIŞMALARI
œ œ . œ œ œ ˙ T
˙ 3
m
çeşitlerini açıklar.
j œ ˙ 1
œ œ œ œ
˙
j œ˙
3
j
j œ . œ . œ
˙
œ
B 4 4 . œ
1
2 ˙ j œ ˙ 1 2 . . . . œ œ 1 ˙ 3 œ 3 œ 3 ˙ 1 2 Temel süsleme çeşitlerinin kısaltmalarını bi- 3
1
. . . . ˙ œ ˙ 2
j
lir.
1
1
B 4 4 œ œ 1 ˙ 2 œ 2 œ 2 ˙ 1 œ b 3 œ 3 1 . . . . ˙ œ ˙ b 3 ˙ b 3 j œ ˙ 1 3 . . 3 Temel süsleme çeşitlerini etütlerde uygular. 5 + ˙ œ œ œ . œ œ œ œ Ÿ ˙ œ . œ . œ Œ
1
1 j
1- . . . . ˙ œ ˙ 4 1 ˙ 4 j œ ˙ 1 . . . . œ œ 1 ˙ b 3 ˙ 4 B . # œ œ b œ œ œ b œœœ œœœ ˙
œ
1
4
1 j
B . . œ œ 1 ˙ 4 œ 4 œ 4 ˙ 1 2 3 œ 2 œ 2 ˙ 4 œ 4 œ 4 ˙ 2 . . . . ˙ œ ˙ 4 j ˙ 4 j œ ˙ 2 . . 4 4 4 Temel süsleme çeşitlerini eserlerde uygular. 1. Yukarıdaki alıştırmada mordan işaretinin kullanıldığı ölçü hangi seçenekte verilmiştir?
1
2
D) 4
E) 5
C) 3
B) 2
A) 1
2
œ 2 œ 2 ˙ 3 œ 3 œ 3 ˙ 2 . . . . ˙ œ ˙ 3 j ˙ 3 j œ ˙ 2 . . . . ˙ j œ ˙ 1 5 daki önemini açıklar. 2. Yukarıdaki alıştırmada grupetto işareti hangi ölçüde kullanılmıştır?
Vibrato çalma tekniğinin eser yorumlama-
3
j
B . . 2 œ 1 œ 1 ˙ # 3 œ # 3 œ 3 ˙ 1 ˙ 1 œ ˙ # 3 # 3 . . A) 1 B) 2 C) 3 D) 4 E) 5
˙ 1 œ ˙ 2 1 j ˙ 2 j œ ˙ 1 . . . . 3 6 Etütlerde vibrato çalma tekniğinin özellikle- 3. Yukarıdaki alıştırmada staccato hangi ölçülerde kullanılmıştır?
rini uygular.
œ 1 œ 1 ˙ 2 œ 2 œ 2 ˙ 1 . . . . . . . . ˙ 1 œ ˙ 3 j ˙ 3 j œ ˙ 1 A) 1-2 B) 1-7 C) 2-5 D) 4-7 E) 7-8
B 4 4 œ 1 œ 1 ˙ 3 œ 3 œ 3 ˙ 1 . . 7 Eserlerde vibrato çalma tekniğinin özellikle- 4. Yukarıdaki alıştırmada abantı hangi ölçüde kullanılmıştır?
2- ˙ 1 œ ˙ 4 1 j ˙ 4 4 j œ ˙ 1 . . . . 4 rini uygular.
œ 1 œ 1 ˙ 4 œ 4 œ 4 ˙ 1 . . . . . . . . ˙ 2 œ ˙ 4 j ˙ 4 j œ ˙ 2 . . 4 4 8 Pizzicato çalma tekniğini açıklar. A) 1 B) 2 C) 5 D) 6 E) 8
B . . ˙ 2 œ ˙ # 3 # 3 ˙ j œ ˙ 2 3 œ 2 œ 2 ˙ 4 œ 4 œ 4 ˙ 2 . . . . 5. Yukarıdaki alıştırmada sol el pizzicatosu hangi ölçüde kullanılmıştır?
B) 2
2
A) 1
C) 4
D) 5
E) 8
j
œ 2 œ 2 ˙ # 3 œ # 3 œ 3 ˙ 2 . . . . . . . . 3 9 Etütlerde pizzicato çalma tekniğinin özellik-
lerini uygular.
1 j 3
B . . 1 1 3 3 œ œ ˙ 1 . . . . ˙ œ ˙ 3 ˙ j œ ˙ 1 . . 10 Eserlerde pizzicato çalma tekniğinin özel- B. Aşağıda verilen soruların cevaplarını boşluklara yazınız.
Bu ünitede
3
6. Alıştırma yaparken veya eser çalarken süsleme çeşitlerinin önemi nedir? Açıklayınız.
1 j 2 1 2 ˙ j œ b ˙ 2 1 . . . . œ œ ˙ 3 1 liklerini uygular. ...............................................................................................................................................................
1
. . . . ˙ œ ˙
2
2
1
III. konumda kalarak ve geçişli dizi, arpej, etüt ve eser çalmayı öğreneceksiniz.
B 4 4 œ œ ˙ 1 2 œ œ b ˙ 3 1 . . . . ˙ œ ˙ b 3 ˙ b 3 j œ ˙ . . ...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
1 j
3- 1 j 1 ˙ 4 4 j œ ˙ 1 . . . . œ œ ˙ b 3 1 œ b 3 œ ˙ 7. Vibrato tekniğinin eser yorumlamadaki önemi nedir? Açıklayınız.
1
4
B œ œ ˙ 4 1 œ 4 œ ˙ 1 . . . . ˙ œ ˙ 4 2 3 3 2 . . . . œ b œ ˙ 4 2 œ 4 œ ˙ b 2 2 . . . . ˙ b 2 j œ ˙ 4 ˙ 4 j œ ˙ b 4 2 . . 4 4 ...............................................................................................................................................................
1
...............................................................................................................................................................
2
................................................................................................................................................................
3
2
B œ b œ ˙ 2 3 œ œ ˙ b 3 2 . . . . ˙ b 2 j œ ˙ 3 2 ˙ j œ ˙ b 2 1 . . . . 1 1 3 3 œ œ ˙ 3 1 . . . . 1 ˙ œ ˙ j 3 3 ˙ j œ ˙ 3 1 . . Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir. 9. Pizzicato tekniği nedir? Açıklayınız. ©
...............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
2
B 4 4 1 1 2 2 œ œ ˙ 2 1 . . . . 1 ˙ j œ ˙ 1 ˙ j œ ˙ 2 œ œ ˙ 3 3 2 . . . . ˙ œ ˙ j 4 4 ˙ j œ ˙ 4 2 . . ...............................................................................................................................................................
Aşağıdaki karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak verilen ölçme ve değerlen-
2
4- œ œ ˙ 1 4 4 1 . . . . ˙ œ ˙ j ˙ j œ ˙ 3 dirme etkinliğini cevaplayınız.
1 1 4 4 4 1 . . . . ˙ œ ˙ b j ˙ b j œ ˙ 4 2 Viyola Çalmada Konumlar 51 40 1. ÜNİTE
B œ œ ˙ b œ b œ ˙ 1
Viyola Çalmada Temel Unsurlar 39
12

