Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 11
P. 13

1.
                                                                                           .
     Ünite               1.                                                     Hazırlık Çalısmaları
                        Konu
                                                  Klasik müzikte önemli bir yer tutan süsleme çeşitlerinin besteciler tarafın-
        SESLENDIRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BIÇIM VE UYGULAMALARI I
                                                  dan tercih edilme nedenleri nelerdir? Sınıf içinde tartışınız.
                  1.1. SÜSLEME
                    ÇEŞİTLERİ


                                               1.1.1. Viyola Müziğinde Kullanılan Temel Süsleme
                                                         Çeşitleri
                                               Bir  müzikal  kompozisyonda  ezginin  esas  notalarına  eklenen  ve
      .
                                             eserlere çeşitlilik, zarafet, canlılık kazandıran süs notaları esas notaları-
      .
                                             nın yanında veya üzerinde küçük işaretlerle simgelenir.
                                               Barok  Dönem  ile  Klasik  Dönem’in  ilk  yıllarında,  özellikle  17.  yy.
                                             başlarından  18.  yy.  sonlarına  kadar  çok  yaygın  olarak  kullanılan  bu
                                             özel işaretler her dönemde farklı yorumlanmıştır.
                                               Bu ünitemizde temel süsleme çeşitlerinden appogiature (apojyatür),
                                             mordan, çarpma, grupetto ve tril ele alınacaktır.

                                               Appogiature-Abantı
                                               Appogiature esas notanın önünde yer alır ve onun değerini belli öl-
                                             çüde paylaşır. İşaretli örneklere dikkat edilirse üç dörtlük ölçüde nok-
                                             talı ikilik üçe bölündüğü için appogiature 2/3, esas nota 1/3 değeri
                                             almakta; altı sekizlik ölçüde ise ikiye bölündüğü için eşit olarak icra
                                             edilmektedir.

                    Yazılan
               B  4          œ j œ                 œ j œ            œ j ˙             œ j w
      .           4
                              J
                   Çalınan
               B  4           œ œ                   œ  œ             œ     œ           ˙         ˙
                  4




                   Yazılan
                                                                 j
                     j
                                        j
                                                                                       j
                                                              3
               B  6  œ . ˙             œ . œ      œ j  . œ    4  œ . œ     œ j  œ      œ . ˙
                  8
                   Çalınan
                                                              3
               B  6   . œ      . œ      œ      œ  œ      œ    4  œ      œ  œ            ˙           œ
                  8
                                               J         J                     œ

                                               Uzun değerli bir nota, kısa değerli aynı notaya bağlanıp uzatılıyorsa
                                             appogiature uzun olanın değerini alır.


                    Yazılan  œ   œ
               B  2 œ                  œ      œ j œ         œ      ‰       6 j              œ    œ    œ
                                                                           8 . œ
                  4
                                                                             œ
                                                            J
                    Çalınan  œ   œ
               B  2 œ                  œ       œ            œ      ‰       6    . œ         œ    œ    œ
                  4
                                                                           8
                                                            J
        12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18