Page 15 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA | 11
P. 15

Üniteye Başlarkenniteye Başlarken
             Ü
                    Nicolo Paganini’nin (Nikolo Paganini) icolo Paganini’nin (Nikolo Paganini) 24 Caprices (24 Kapris), Op. 1: No. 24 in A Minor 24 Caprices (24 Kapris), Op. 1: No. 24 in A Minor
                    N
             (Minör)Minör) adlı eserini genel ağda izleyiniz. Eserde sağ ve sol el tekniklerine dair gözlemlediğiniz  adlı eserini genel ağda izleyiniz. Eserde sağ ve sol el tekniklerine dair gözlemlediğiniz
             (
             f
             farklı çalma biçimlerini sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.arklı çalma biçimlerini sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
                    1.1. Süsleme Çeşitleri
                    1.1.1. Viyola Müziğinde Kullanılan Temel Süsleme Çeşitleri
                    Müzik yazısında kullanılan süsleme notaları ve sembolleri, müziğe renk katan ve müziğin
              ifadesini güçlendiren unsurlardır. Neredeyse her müzik eserinde bulunan appogiature (apojatür),
            mordan, çarpma, tril ve grupetto; süsleme çeşitlerinin temelini oluşturur. Bu notalar, müziğin normal
            akışını engellemeksizin eseri bir nakış gibi süsler.
                    Rönesans ve Erken Barok Dönem boyunca doğaçlama kökenli olan süslemeler Barok Dönem’in
              sonlarına  doğru  büyük  bir  gelişim  ve  arıtılma  sürecine  girmiştir.  Süslemelerin  kullanım  açısından
            doruğa ulaştığı Barok Dönem, eser yorumu ve icrası konusunda da en çok tartışılan dönem olmuştur.
            Bu dönemde kimi besteciler süslemeleri eserlerinde son derece basit bir taslak hâlinde belirterek
            eserin yorumunu icracıya bırakırken kimi besteciler en ince detaylarına kadar belirterek icracıdan bu
            çerçevenin dışına çıkmamasını istemişlerdir. Barok Dönem ile Klasik Dönem’in ilk yıllarında, özellikle
            17. yy. başlarından 18. yy. sonlarına kadar çok yaygın olarak kullanılan süsleme çeşitleri her dönemde
            farklı yorumlanmıştır. Müzikte kullanılan süsleme çeşitlerinin anlamları ve çalınış şekilleri şu şekildedir:
                    Appogiature-Abantı

                    Appogiature, esas notanın önünde yer alır ve notanın değerini belli ölçüde paylaşır. İşaretli
            ör neklere dikkat edilirse iki zamanlı nota değerinin önüne geldiğinde, üç zamanlı nota değerinin
            önündeki icrasından farklıdır. İki zamanlı nota değerinin önüne geldiğinde o nota değerinin yarısı
            değerinde çalınır.

                   Yazılan  œ j œ                  œ j œ             œ j ˙               œ j w
              B  4           J
                 4

                  Çalınan   œ  œ                 œ   œ                œ    œ            ˙         ˙
              B  4
                 4

              Üç zamanlı nota değerinin önüne yazılmışsa o notanın üçte bir değerini alır.

                   Yazılan
                                                                                         j
                                                                 j
                                         j
                    œ . ˙                œ . œ    j  . œ         œ . œ                  œ . ˙
              B  6                               œ            3             œ   œ
                                                              4
                 8
                                                                            J
                   Çalınan
                    œ     ˙             œ  œ      œ   œ          œ       œ               ˙            œ
              B  6                      J         J           3             œ   œ
                 8
                                                              4
                    Uzun değerli bir nota, kısa değerli aynı notaya bağlanıp kısa notayı uzatılıyorsa appogiature
            uzun olanın değerini alır.
                   Yazılan  œ
                    œ           œ     œ       œ j  œ       œ                j                    œ    œ
              B  2                                         J      ‰      6  œ  . œ          œ
                 4
                                                                         8
                   Çalınan  œ   œ
                    œ                 œ       œ            œ                  . œ                œ    œ
              B  2                                         J      ‰      6                  œ
                 4
                                                                         8
              14   1. ÜNİTE
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20