Page 47 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 47
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Fransızca kökenli modülasyon, alterasyon ve transpozisyon sözcüklerinin anlamlarını araştırınız.
3.1. MODÜLASYON
Belirli kurallara göre sıralanmış seslerin birbirleriyle ilişkileri, buna paralel olarak da işlevleri tonaliteleri
belirler. Tonaliteler değiştiğinde seslerin ilişki ve işlevleri değiştiği gibi seslerin ilişki ve işlevleri değiştiğinde
de tonaliteler değişir*.
Modülasyon (geçki), bir eser içinde bir tonaliteden başka bir tonaliteye geçme durumudur.
Modülasyonlarda, gidilecek tonalitenin karakteristik seslerinin duyurulması ve yapılacak kadansla kalıcı bir
etki bırakması gerekir.
Do majör , Sol majör j
& c œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ # ™ œ ˙ ™ Œ
La minör , Do majör
& c œ œ # œ œ œ œ œ # ˙ œ n œ œ œ œ œ œ ˙
Fa majör , Re minör
& c b œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ œ # ˙
ETKİNLİK 26
1. Aşağıdaki solfejleri okuyunuz. Modülasyon yapılan yerleri işaretleyerek bıraktığı etkiyi değerlendiriniz.
H. Lemoine
Andante , Lavignac 1A No:106
,
3 œ œ œ
& 4 ˙ œ # œ ˙ œ œ œŒ œ ˙ œ # œ ˙ œ œ
7 j j , j j
™ œ
œ™ œ Œ œ œ œ œ œ œ œ ‰ j œ œ
& œ œ # œ œ n œ ™ œ œ ™ œ J œ œ œœ œ ™ œ
f
14 , j œ ™ j œ j œ
œ
& œ ™ œ œ œ œ œ œ œ Œ œ ™ œ œ œ # ‰ œ jœ œ ‰ œ jœ œ
20 œ œ œ œ ,
& œ# ‰ jœ œ ‰ jœ œ ‰ jœ œ ‰ jœ œ œ # ˙ œ # œ
1 œ œ œ œ œ
f p
26 , ,
* N. Cangal, Armoni. œ j
& ˙ œ œ œ œ œŒ œ ˙ œ # œ ˙ œ œ œ™ œ œ œ # œ ŒŒ
46 mf