Page 47 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 47

HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                      Fransızca kökenli modülasyon, alterasyon ve transpozisyon sözcüklerinin anlamlarını araştırınız.

               3.1. MODÜLASYON

                    Belirli kurallara göre sıralanmış seslerin birbirleriyle ilişkileri, buna paralel olarak da işlevleri tonaliteleri
               belirler. Tonaliteler değiştiğinde seslerin ilişki ve işlevleri değiştiği gibi seslerin ilişki ve işlevleri değiştiğinde
               de tonaliteler değişir*.
                    Modülasyon  (geçki),  bir  eser  içinde  bir  tonaliteden  başka  bir  tonaliteye  geçme  durumudur.
               Modülasyonlarda, gidilecek tonalitenin karakteristik seslerinin duyurulması ve yapılacak kadansla kalıcı bir
               etki bırakması gerekir.



                       Do majör                                     ,  Sol majör         j
                &   c   œ    œ  œ   œ    œ  œ     œ    œ    œ   œ      œ    œ    œ # ™  œ ˙    ™      Œ




                       La minör                                ,  Do majör

                &   c   œ   œ #  œ   œ  œ      œ    œ #  ˙        œ n  œ   œ  œ    œ      œ    œ    ˙




                        Fa majör                              ,                           Re minör
                &    c b  œ  œ   œ   œ  œ     œ    œ  œ  ˙        œ  œ  œ   œ  œ  œ  œ      œ   œ #  ˙





                            ETKİNLİK 26


               1. Aşağıdaki solfejleri okuyunuz. Modülasyon yapılan yerleri işaretleyerek bıraktığı etkiyi değerlendiriniz.

                                                                                                  H. Lemoine
                    Andante                 ,                                                Lavignac 1A No:106
                                                                                                      ,
                    3                                œ œ     œ
                &   4  ˙      œ #  œ  ˙      œ  œ                  œŒ      œ     ˙      œ #  œ  ˙      œ  œ



               7          j                        j         ,  j                                      j
                                                                          ™ œ
                     œ™     œ         Œ              œ œ         œ  œ   œ œ     œ     ‰   j             œ  œ
                &        œ     œ #  œ    œ n  œ ™ œ        œ ™ œ           J        œ œ œœ œ        ™ œ

                                        f
               14        ,  j       œ ™ j                 œ           j                       œ
                                                                       œ
                & œ    ™ œ   œ  œ        œ  œ  œ   œ   Œ       œ ™  œ œ       œ #  ‰  œ jœ  œ     ‰  œ jœ  œ


               20                    œ               œ               œ                   œ  ,
                & œ#     ‰   jœ  œ       ‰   jœ  œ       ‰   jœ  œ       ‰   jœ  œ           œ #  ˙     œ #  œ
               1           œ               œ               œ               œ         œ
                                                     f                                           p
               26         ,                                               ,
                    *  N. Cangal, Armoni.  œ                                            j
                &    ˙     œ  œ   œ œ         œŒ    œ    ˙     œ #  œ  ˙    œ  œ  œ™   œ  œ  œ #  œ  ŒŒ


           46                                            mf
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52