Page 49 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 49

H. Lemoine
                         Moderato (q = 100)                                                  Lavignac 1A No:132
                    #  %        3           œ œ                  3           3    j       3   œ       j
                                               œ
                                                                œ
                             œ
                                                      œ
                                                                          œ œ
                                                                                                    œ
                &    # c  œ œ     œ œ  Œ            œ Œ       œ œ   œ j ‰ œ     œ  ‰   œ œ      œ œ ‰Œ
                                                                                          œ
                         mf                      3                                     f       3
               5              3                                3           3             3
                    #                     œ œ                                   j              3        Fine
                                              œ
                           œ
                                                              œ
                                                    œ
                                                                        œ œ
                                                                                        œ
                &    #  œ œ     œ œ  Œ            œ Œ       œ œ    œ j ‰ œ     œ  ‰   œ œ   œ œ    œ j‰ Œ
                                                                                              œ
                                               3
               9                                3                                 3      3
                    #      3                            œ            œ                         j œ
                                                                         œ œ œ
                                                                                      œ # œ
                &    #  œ œ œ œ œ œ j  ‰Œ    œ  œ #  œ œ œ j ‰Œ    œ œ œ       œ œ œ          œ  ‰   œ œ ˙
                                    œ
                                                          œ
                       p                             3            mf 3                              3
                               3                                          3
               13                 3                                          3
                    #     3             œ            j               3            œ             j         %
                                                                                      œ œ
                                            œ œ
                &    #  ‰  œ œ  œ #  œ œ œ œ œ      œ  ‰Œ Ó        ‰ œ œ  œ #  œ œ œ œ œ      œ  ‰Œ Ó
                         f             3     3                                    3     3
                2. Kitabınızda okuduğunuz diğer solfejleri de inceleyerek modülasyon olup olmadığını, varsa hangi tonlara
                   modülasyonlar yapıldığını üzerlerine notlar alarak belirtiniz.
               3.2. ALTERASYON
                    Bir  tonaliteyi  oluşturan  her  sesin,  bulunduğu  dereceye  göre  o  tonaliteye  özgü  bir  işlevi  olduğu
               bilinmektedir. Tonalite içindeki herhangi bir sesin değişime uğraması, genellikle o tonaliteden uzaklaşıp
               başka bir tonaliteye geçişi hazırlar ve yapılacak bir kadansla yeni tonaliteye geçilir. Fakat bunun yanında bir
               ya da birkaç sesin kromatik değişimi bazen tonalite değişimiyle sonuçlanmayabilir. Böylece tonalite içinde
               kalınarak değişik etkiler ve renkler elde edilebilir. Bu şekilde başka bir tonaliteye geçilmeksizin seslerin
               değişikliğe uğramasına alterasyon (değişme, değiştirme) denir.
                    Alterasyonlar majör ve minör dizilerde genellikle dizinin yürüyücü sesleri olan II, IV ve VI. dereceleri
               üzerinde olur. Altere edilmiş bu sesler sayesinde yeni akorlar elde edilerek ezgiye melodik ve armonik
               zenginlik kazandırılır.





                            ETKİNLİK 27


                  Aşağıdaki ezgiyi okuyunuz ve ezgideki alterasyona uğramış sesleri belirtiniz.

                                                                                                    G. Carulli
                    Moderato                                                                 Lavignac 1A No:106
                                              Œ
                                                                               œ
                &   c        œ   œ     œ   œ #    œ     ˙     œ  œ  œ  œ    œ œ      œ  œ   Œ    ˙ ˙#
                        ˙


               6            ,
                                                                                œ
                      œ      œ    ˙   œ  œ  œ       ˙        œ      œ œ#     œ œ     œ          œ œ#  œ
                &        ˙                     œ        Ó       œ                       œŒ                œ



               12
                      œ  œ œ œ            œ                œ œ                 œ œ#   œ        œ
                                                             œ
                &           œ        Œ       œ œ#    œ             œ  œ  Œ                œ        œ œŒ
           48

               17                     ,
                      ˙ œ œ#       ˙    œ  œ  œ          œ                 ŒÓ                   œ     Œ
                &                               œ    ˙      œ  œ   œ #  œ              œ   œ       œ #   œ
                                                                                   ˙



               23            œ                                                     ,           œ œ  œ
                                             œ
                                                                                            ™
                &     œ™  œ     œ  œ  œ    œ œ     œ     Œ    œ ˙ œ#        œ  ˙ œ#       œ J          œ  œ
                          J                           œ

               28       ,                                    ,
                                                                    ™
                                                                                   œ
                      œ œ#   œ œ#     ˙   œ  ™  œ #  œ ™ œ  œ™ œ#  œ œ#     œ™ œ ™     œ #  œ ™ œ  ˙   Ó
                &                                              J       J        J
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54