Page 49 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 49
H. Lemoine
Moderato (q = 100) Lavignac 1A No:132
# % 3 œ œ 3 3 j 3 œ j
œ
œ
œ
œ
œ œ
œ
& # c œ œ œ œ Œ œ Œ œ œ œ j ‰ œ œ ‰ œ œ œ œ ‰Œ
œ
mf 3 f 3
5 3 3 3 3
# œ œ j 3 Fine
œ
œ
œ
œ
œ œ
œ
& # œ œ œ œ Œ œ Œ œ œ œ j ‰ œ œ ‰ œ œ œ œ œ j‰ Œ
œ
3
9 3 3 3
# 3 œ œ j œ
œ œ œ
œ # œ
& # œ œ œ œ œ œ j ‰Œ œ œ # œ œ œ j ‰Œ œ œ œ œ œ œ œ ‰ œ œ ˙
œ
œ
p 3 mf 3 3
3 3
13 3 3
# 3 œ j 3 œ j %
œ œ
œ œ
& # ‰ œ œ œ # œ œ œ œ œ œ ‰Œ Ó ‰ œ œ œ # œ œ œ œ œ œ ‰Œ Ó
f 3 3 3 3
2. Kitabınızda okuduğunuz diğer solfejleri de inceleyerek modülasyon olup olmadığını, varsa hangi tonlara
modülasyonlar yapıldığını üzerlerine notlar alarak belirtiniz.
3.2. ALTERASYON
Bir tonaliteyi oluşturan her sesin, bulunduğu dereceye göre o tonaliteye özgü bir işlevi olduğu
bilinmektedir. Tonalite içindeki herhangi bir sesin değişime uğraması, genellikle o tonaliteden uzaklaşıp
başka bir tonaliteye geçişi hazırlar ve yapılacak bir kadansla yeni tonaliteye geçilir. Fakat bunun yanında bir
ya da birkaç sesin kromatik değişimi bazen tonalite değişimiyle sonuçlanmayabilir. Böylece tonalite içinde
kalınarak değişik etkiler ve renkler elde edilebilir. Bu şekilde başka bir tonaliteye geçilmeksizin seslerin
değişikliğe uğramasına alterasyon (değişme, değiştirme) denir.
Alterasyonlar majör ve minör dizilerde genellikle dizinin yürüyücü sesleri olan II, IV ve VI. dereceleri
üzerinde olur. Altere edilmiş bu sesler sayesinde yeni akorlar elde edilerek ezgiye melodik ve armonik
zenginlik kazandırılır.
ETKİNLİK 27
Aşağıdaki ezgiyi okuyunuz ve ezgideki alterasyona uğramış sesleri belirtiniz.
G. Carulli
Moderato Lavignac 1A No:106
Œ
œ
& c œ œ œ œ # œ ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ Œ ˙ ˙#
˙
6 ,
œ
œ œ ˙ œ œ œ ˙ œ œ œ# œ œ œ œ œ# œ
& ˙ œ Ó œ œŒ œ
12
œ œ œ œ œ œ œ œ œ# œ œ
œ
& œ Œ œ œ# œ œ œ Œ œ œ œŒ
48
17 ,
˙ œ œ# ˙ œ œ œ œ ŒÓ œ Œ
& œ ˙ œ œ œ # œ œ œ œ # œ
˙
23 œ , œ œ œ
œ
™
& œ™ œ œ œ œ œ œ œ Œ œ ˙ œ# œ ˙ œ# œ J œ œ
J œ
28 , ,
™
œ
œ œ# œ œ# ˙ œ ™ œ # œ ™ œ œ™ œ# œ œ# œ™ œ ™ œ # œ ™ œ ˙ Ó
& J J J