Page 124 - ÇALGI TOPLULUKLARI BATI MÜZİĞİ 12
P. 124

İzlenimcilik: Sanatçının  bir nesneyi anlatmak yerine duygularını öne çıkarması algıladığı izlenimlerini
            yansıtmasıdır. Bu akım geniş bir etki alanına ulaşarak, güçlü duygularla ve incelikle uyum içinde yeni
            ufuklar açılmasını sağlamıştır.

            Anlatımcılık: Bestecinin iç dünyasındaki düşünce ve duygularını, müziğin kural ve formlarının dışına
            çıkarak, romantizmini aşırı geliştirerek ifade ettiği akımdır.
            Yeni Klasikçilik: Geç romantizme bir tepki olarak klasik estetiğe, yeniden hayat verilen eski tür ve
            formlara geri dönülmesidir.
            Elektronik Müzik: Elektronik çalgı ve aletlerle yeni tınılar ve renkler elde etmek, çalgıların seslerini

            değiştirmek veya artırmak amacıyla özel stüdyolarda geliştirilen müziktir.
            Dizisel  Müzik:  12  ton  müziğinde,  kromatik  gamdaki  12  farklı  sese  çeşitli  enstrümanlarla  tını
            değişiminin uygulanması tekniğidir.

            Post Romantizm: 19. yüzyıl sonunda gelişen, 20. yüzyılın ilk çeyreğinde devam eden bu akım;
            ihtişamın müzikal yansımasıyla, kalabalık orkestralar ve yoğun tınıların kullanılmasıyla bestecileri
            etkilemiştir.
            Folklorizm: Yüksek müzik kültürüne tepki olarak bozulmamış müzik malzemelerinin toplanması,
            korunması, halk şarkı ve danslarına olan ilginin artması ile temelleri atılmıştır. Günümüzde birçok

            enstitü ve araştırmacı bu geniş zemin üzerinde çalışmaya devam etmektedir.
            Caz Müziği: Batı müziğinin armoni ve biçimleri ile Afrika’nın ritim ve ezgi dağarcığının birleşmesinden
            doğan bir sentezdir. Caz müziğinin özelliği, doğaçlama, senkoplu ritim ve kendine özgü tonlama şeklidir.

            Atonal Sistem: Geleneksel klasik tonalitenin armoni çerçevesinin dışına çıkan, tonalitesi olmayan
            müzik sistemidir.
            On İki Ton Sistemi: Bir gam içindeki yarım ses aralıklı 12 sesin de özgürce kullanıldığı besteleme
            tekniğidir.
            Aleatorik  (Rastlamsal)  Müzik:  Aleatoric  kelimesi,  kura  anlamına  gelen  Latince  bir  sözcüktür.

            Aleatoric müzik, raslamsal olarak da bilinen bestecilik tekniğidir. Bu teknikte müziğin farklı elementleri
            raslamsallıkla ortaya çıkar. Eser kimi zaman icra anında tekrar şekillenir. Kimi zaman da nota yazısı
            daha esnek yorumlanabilir. Caz müziğinde yer alan doğaçlamalar da aleatorik besteciliğe aittir. Bu

            bestecilik tekniği sadece 20. yüzyıla ait değildir.


                                         20. Yüzyıl Dönemi Bestecileri


            20. Yüzyıl Bestecileri ve Eserleri



            Claude Achille Debussy [Klod Aşil Döbüsi (1862- 1918)], 20. yüzyılda müziğin akışını değiştiren
            en önemli bestecilerden biridir. Pelleas ve Melisande operası ilk kez 1902 yılında seslendirilmiştir.

            Bir Pan’ın Öğleden Sonrası İçin Prelüd orkestra yapıtları arasında yer almaktadır. İzlenimciliği içe
            dönük bir romantizm olarak yorumlanan  Arnold Schönberg [Arnold Şönberg (1874-1951)], 20. Yüzyıl
            müziğinin en önemli yenilikçilerinden biri ve 12 ses yönteminin bulucusu olarak bilinir. 1899 yılında
            yaylı çalgılar altılısı için yazdığı Aydınlanan Gece Schönberg’in ilk önemli eseridir.





                  122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129