Page 128 - ÇALGI TOPLULUKLARI BATI MÜZİĞİ 12
P. 128
20. Yüzyıl Dönemi Eserlerini Seslendirme
20. Yüzyıla Ait Farklı Türde Eser Seslendirme
20. yüzyıl müziğinde ortaya çıkan akımların içinde barındırdığı düşünceleri anlayabilmek için
19. yüzyıl sonunda gelişen akımları göz ardı etmemek gerekir. Postromantizm akımının en etkin
düşüncelerinden biri olan ihtişamın müzikal yansıması, kalabalık orkestralar ve yoğun tınılardır. 20.
yüzyılda besteciler bu müzikal mirası bambaşka yönlere götürmek üzere devralmışlardır.
2. Uygulama Çalışması
126-141. sayfalarda 20. yüzyıl bestecilerinden farklı türlerde verilmiş eserleri;
a) Kendi partinizle, çalgı grubunuzla ve orkestra ile seslendiriniz.
b) Öğretmeninizin yönlendireceği farklı orkestra kayıtlarından dinleyiniz.
Eser Bilgisi
Caprıol Süiti’nin 6.bölümü sayfa 126'dadır.
Peter Warlock, 1926 yılında yaylı çalgılar orkestrası için en ünlü eseri Capriol’ ü (Capriyol) besteleyen
Philip Heseltine’in [Filip Heseltin (1894-1930)] müzikal takma adıdır. Warlock (Varlok)16. yüzyılda
bestelenen eserde dans melodilerinden yararlanmıştır. Bu danslara 20. yüzyılın ilk yıllarının armonik
dili ile geleneklerini yerleştirmiştir. Bu dans melodileri; zıtlıklarla, enerjiyle ve müzikal duygularla dolu,
saf bir güzelliktedir.
1919 yılında yazılan bu süit, Orta Çağ dans motiflerinden ilhamını alsa da Warlock’un çağdaş
yaklaşımı ile şekillenir. Beş bölümden oluşan eser, dinleyiciyi zarafetle örülü bir müzikal hikâyeye
davet eder. Capriol Süite, yaylı orkestra için altı kontraslı dans içeren Rönesans tarzı bir eserdir.
Dansların işlenişi oldukça serbesttir ve orijinal formlarıyla pek az benzerlik taşır. Eser, özgün bir
kompozisyon olarak kabul edilir. Her bölümün adı tasvir edilen özel dansı yansıtır.
Capriol Süite’ in en bilinen bölümlerinden biri olan Bransles, hızlı tempolu ve neşeli bir atmosfer
sunar. Sanki geçmişin coşkulu danslarına katılmış gibi dinleyiciyi eğlendirir. Süit, enerjik bir finalle
tamamlanır. Peter Warlock’un Capriol Süite’i dinleyiciye Orta Çağ’ın büyülü atmosferini taşırken aynı
zamanda bestecinin çağdaş müziğe getirdiği özgün dokunuşları da sergiler. Bu eser, geçmişin ve
günümüzün müziğini ustaca birleştirerek zamanın içinde bir yolculuk sunar.
126

