Page 224 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 224

12. Bela Bartok (1881-1945) (Bela Bartok),
             13. Igor Stravınsky (1882-1971) (İgor Sıtravinski),
             14. Anton Webern (1883-1945) (Anton Vebern),
             15. Alban Berg (1885-1935) (Albın Berg),
             16. Sergei Prokofiev (1891-1953),
             17. Peter Warlock (1894-1930) (Pitır Varlok),
             18. Dmitri Shostakovich (1906-1975) (Dimitri Şostokoviç),
             19. John Cage (1912-1992) (Con Keyc),
 4.2. ÇAĞDAŞ DÖNEM BESTECİLERİ  20. Paul Hindemit (1895-1963),
             21. Claude Achille Debussy (1862-1918)...


 HAZIRLIK SORULARI  RICHARD STRAUSS      Müziğindeki kromatik armoni anlayışı, çoğu zaman tonalite olgusunun dı-
              (1864-1949)                şına çıksa da uyguladığı kromatizm ile tonal yapıya bağlı kalmıştır.
   1. 1. ve 2. Dünya Savaşı’nın etkileri Çağdaş Dönem bes-
 tecilerinin  eserlerine  nasıl  yansımıştır?  Düşüncelerinizi   Başlıca Eserleri  Salome, Böyle Buyurdu Zerdüşt…
 paylaşınız.
   2. 19.  yüzyılın  ikinci  yarısında  etkili  olan  “Rus  Beşleri”nin   GUSTAV HOLST   Klasik müzik dünyasının en önemli bestecileri arasındadır. Üç kuşak mü-
 dönem müziğine katkılarını söyleyiniz.  (1874-1934)  zisyen bir aileye sahip olan Holst, 12 yaşında trombon çalarak müziğe
                                         başlamıştır. 1924 yılına kadar Morley Kolejde müzik direktörlüğü yapmış-
                                         tır. Piyano ve org eserleri, şarkılar ve senfoniler bestelemiştir.
              Başlıca Eserleri           Beni Mora süiti (Beni Mora), Gezegenler süiti, Saint Paul süiti (Sen Paul)…


              ARNOLD SCHOENBERG          20. yüzyılın en önemli yenilikçi bestecilerindendir. 12 ses sistemini bulan
              (1874-1951)                kişi olarak bilinir. Atonal sistemin ve dramatik anlatımın öncüsü olmuştur.
                                         Schoenberg Op. 21 Süiti’ni 12 ton teorisine göre bestelemiştir.

              Başlıca Eserleri           Aydınlanan Gece, Dünya’da Barış OP.13, Re Majör Yaylı Çalgılar Kuarteti…
 4.2.1. ÇAĞDAŞ DÖNEM BESTECİ VE ESERLERİ
              SERGEI RAHMANINOV          Melodi üzerine yoğunlaşan romantik bir bestecidir. Ulusalcı akımla ilgilen-
              (1873-1943)                memiş, ancak halk kaynaklarından yararlanmıştır.
 19. yüzyılın ikinci yarısında, Modest Musorgski (Modest Musorski), Aleksandr Borodin (Aleksandır Bo-
 rodin), Mili Balakirev (Mili Balakirev), Tsezar Kui (Sezar Kui) ve Nikolay Rimski-Korsakov’tan (Nikolay Rim-  2 Piyano İçin Süit No. 1, Fantazi Parçalar, Sol Minör Viyolonsel Sonatı
 ski Korsakof) oluşan beş besteciye “Rus Beşleri” adı verilmiştir. Bu besteciler batı kaynaklarını ve müziğini   Başlıca Eserleri  Op.19,  Piyano Sonatı No. 1, Çello Sonatı, Resimsel Etütler...
 reddetmiş, halk şarkılarını ve modal dizileri kullanmıştır. Korsakov’un müziği, Rus Beşleri ile 20. yüzyılın   Başlıca Eserleri
 ilk yarısındaki yenilikler arasında köprü görevi görmüştür. Başlıca yapıtları; senfoniler, oda müziği, şarkılar,
 senfonik şiirler ve operalardır. Tchaikovsky (Çaykovski), Almanya’da eğitim görmüş; bununla birlikte Rus   IGOR STRAVINSKY    İlk yapıtları arasında üç bale müziği olan ünlü besteci, orkestrasyon ça-
 halk şarkılarını ve kaynaklarını sık sık kullanmıştır. Rahmaninov ve Skryabin (Sıkrabin) tonaliteden atona-  (1882-1971)  lışmalarında Korsakov’dan etkilenmiştir.
 liteye geçişte önemli iki bestecidir. Finlandiyalı Sibelius, vokal eserlerinde ve senfonik şiirlerinde ülkesinin
 edebî yapıtlarını kullanmıştır. Fransız müziğinde Debussy, yenilikçi tutumu ve ayrıcalıklı yapıtları ile öncü   Başlıca Eserleri  Sefilin Yükselişi, Do Majör Senfoni, Ateş Kuşu, Bahar Ayini…
 bir besteci olmuştur. Prokofiyev ve Shostakovich; opera, bale, konçerto ve senfoni alanında uluslararası
 nitelikte eserler yazan bestecilerdir. Stravinsky; 20. yüzyılın ilk yarısında, müzikte önemli gelişmelerin öncü-
 sü olmuştur. Liszt’in senfonik şiirlerindeki yenilikler ve Wagner’in operaları, 20. yüzyıl müziğini etkilemiştir.  PETER WARLOCK   Londra’da dünyaya gelen besteci ve müzik eleştirmeni Philip Arnold He-
 20. yüzyıl besteci ve yorumcuları herhangi bir akıma bağlı kalmamış, birbirinden tamamen bağımsız ve   (1894-1930)   seltine, Peter Warlock ismini takma ad olarak kullanmıştır. Müzik hayatı
 gerçekçi, cesur yenilikler yapmışlardır.  1918 yılında başlamıştır. Piyano eşlikli solo şarkılar, koro eserleri, orkest-
 Çağdaş Dönem bestecilerinden bazıları şunlardır:  ra ve piyano eserleri bulunmaktadır.
   1. Aleksandr Borodin (1833-1887,
   2. Pyotr Ilyiç Tchaikovsky (1840-1893) (Piyodır Ilyiç Çaykovski),   Başlıca Eserleri  Capriol Süit…
   3. Antonin Dvorak (1841-1904),
   4. Nikolay Rimski-Korsakov (1844-1908),    DMITRI SHOSTAKOVICH    20. yüzyılın en büyük Rus bestecilerindendir.  Ülkesinin sanat elçisi ola-
   5. Gustav Mahler (1860-1911) (Gustav Mahler),  (1906-1975)  rak dış dünyada kabul gören bestecinin 15 senfonisi, piyano ve keman
   6. Richard Strauss (1864-1949),      konçertoları, opera ve oda müzikleri bulunmaktadır. Hemen hemen tüm
   7. Jean Sibelus (1865-1957),         eserleriyle döneminin simgesi olmuştur.
   8. Aleksandr Skryabin (1871-1915) (Aleksandır Sıkrabin),
   9. Sergei Rahmaninov (1873-1943),   Başlıca Eserleri  Vals No. 2, Altın Çağ ve Parlak Nehir baleleri, 1 Mayıs Senfonisi No. 3,
 10. Gustav Holst (1874-1934),          24 Prelüd ve Füg, Burun Operası…
 11.  Arnold Schoenberg (1874-1951),


 222                                                                                                    223
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229