Page 226 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 226

PYOTR ILYIÇ TCHAIKOVSKY  Almanya’da eğitim görmüş bir besteci olmasına rağmen Rus folklorik
  (1840-1893)  kaynaklarını  kullanmıştır.  Fransız,  İtalyan  ve Alman  müzik  geleneğini
 bütünleştirmesiyle kendinden sonraki kuşaklara örnek olmuştur.

 Başlıca Eserleri  Fındıkkıran balesi, Kuğu Gölü balesi, İtalyan Kapriçyosu, Yaylı Çalgılar
 serenadı, Piyano Konçertosu No.1 ve No. 2…

 SERGEI PROKOFIEV   Sovyet bestecileri için en büyük etki kaynağı olmuştur. Yalın ve melodik   4.3. ÇAĞDAŞ DÖNEM ESERLERİ
 (1891-1953)   müzik yanlısı bir bestecidir. Eserlerinde kara mizahın iğneleyici ögelerin-
 den, aşırı romantizme kadar geniş bir yelpaze görülmektedir.     SESLENDİRME

 Başlıca Eserleri  Soytarı balesi, İbrani Temaları Üstüne Uvertür, Savaş ve Barış operası,
 Senfonik Şarkı Peter ve Kurt...
                                               HAZIRLIK SORULARI
 BELA BARTOK   20. yüzyılın en parlak bestecilerinden biridir. Halk ezgi ve ritimlerini ken-
 (1881-1945)  dine özgü bir müzik dokusu içinde birleştirmiştir. Uyumsuz armonileri,      Sosyolojik ve felsefi temele dayalı olan Çağdaş Dönem
 aksak ritimleri ve pentatonik aralığa dayalı melodileri ile çağdaş müziğe   akımlarından etkilenen hangi bestecinin eserlerini ses-
 zengin bir dağarcık kazandırmıştır.  lendirmeyi tercih ederdiniz? Neden?

 Başlıca Eserleri  Mavi Sakalın Şatosu operası, Tahta Prens balesi, piyano ve orkestra için
 Rapsodi, Dans Süiti, 20 Macar halk şarkısı, Orkestra İçin Beş Portre…



 1.
 Aşağıda verilen görselleri ve eser isimlerini inceleyiniz, hangi besteciye ait olduğu-
 nu boş bırakılan yerlere yazınız.



                         4.3.1. ÇAĞDAŞ DÖNEM ESERLERİ




                Rönesans’tan itibaren gelişmeye devam eden tonalite kavramının 8 notalık dizi içindeki kullanımı, 20.
            yüzyıl başındaki bestecilere yetersiz gelmiştir. Besteciler daha özgür olmayı, belli bir tona bağlı kalmaktan
            kurtulmayı istemiştir. Liszt, Mahler, Strauss gibi besteciler eserleriyle bu özgürlüğü hazırlamıştır. Belli bir
            ton yerine sık sık değişen tonaliteler kullanılmıştır. 8 sese bağlı kalmak yerine kromatik dizideki 12 sesin
            eşit değerde kullanılması, sonraki bestecilerin yolunu açmıştır. Atonalite, tonsuzluk olarak düşünülmemeli;
            “belli bir tona bağlı olmayış” ya da “birden çok tonun kullanılması” şeklinde düşünülmelidir.

                                                                1935, Berg’in Keman Konçertosu
                                                                  1936, Bartok’tan telli çalgılar için müzik
 Başlıca Eserleri  Başlıca Eserleri  Başlıca Eserleri  1911, Strauss’un Rosenkavalier’ı (Rozınkavaliır)  1944, Cage’in (Keyç)
                               1913, Stravinski’nin Sacre’sı (Sakra)          Hazırlanmış Piyano’su
 1. Senfoni,   3. Piyano Konçertosu,   Pathetic (Patetik) Senfoni,                            1955, Boulez’in
             1902, Debussy’nin Parléas’ı (Parleas)  1922 Schoenberg’ten Op. 25                (Bouliz) Marteau’su
 5. Senfoni,   Peter ve Kurt,   Uyuyan Güzel balesi,   1905, Strauss’un Salome’si  1923, Bartok’un Dans Süiti  (Mardo)

 Vals No. 2,  Romeo ve Juliet,   Kuğu Gölü balesi,   1907, Schoenberg’in Op. 10’u  1925, Berg’in Wozzeck’i (Vazzek)

 Burun operası...  İskit Süiti...  Fındıkkıran balesi...  1928, Weill’in (Vael) Üç Kuruşluk operası

             1750  1900    1910            1920                 1930                         1955


                                   Tablo 4.1: Çağdaş Dönem besteci ve eserleri kronolojisi

 224                                                                                                    225
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231