Page 221 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 221

4.1.1. ÇAĞDAŞ DÖNEM ESER FORMLARI




                   Besteciler bu dönemde belli bir tekniğe bağlı kalmamışlardır. Diğer dönemlerde olduğu gibi belli bir
               stil, kalıp ya da form yoktur. Birbirinden tamamen bağımsız sanatçıların oluşturduğu bir dönem olmuş-
               tur. Besteciler farklı tekniklerle başarılı örnekler vermiştir. Bazı besteciler, diğer dönem müziklerini model
               alarak modern müziğe uyarlamıştır. Dönemin üslup ve müzik biçimleri diğer dönemlerden farklıdır. İnsan
               sesi için yazılan eserler azdır. Şarkı biçimi, ezgi temeline oturtulmaz. Eserin iç yapısında tam tekrardan ve
               benzeşimden kaçınılır. Hızlı ve sık armonik değişimler vardır. Kullanılan ritimler karmaşık ve detaylıdır. Bu
               dönemde müzikte yaşanan değişim süreci, çalgı tekniklerinin ve çalgıların yapılarının da değişimini gerekli
               kılmıştır. Bestecilikteki teknik gelişimlerle yeni çalgı tekniklerine ve seslere ihtiyaç duyulmuştur. Bu değişim
               ve gelişimlerin yaşandığı 20. yüzyılın en büyük avantajı ise teknolojik gelişimin hızla ilerlediği bir dönem
               olmasıdır. 1929’dan itibaren sesli çekilmeye başlayan sinema filmleri bestecilere yeni imkânlar sunmuştur.



                            4.1.2. ÇAĞDAŞ DÖNEM ESER FORMLARI VE ÖZELLİKLERİ



                   Bu dönemde belli bir stil, form ya da kalıp olmadığı için çeşitli akımlardan söz edilebilir. Çağdaş Dönem
               müziğinde 13 akım ve 8 teknikten söz etmek mümkündür. Bazı akımlar aynı zamanda bir tekniği de ifade
               edebilir (Minimal müzik gibi.). Tüm akımlar sosyolojik ve felsefi bir temele dayanır. Her bir akım birbirine tep-
               ki olarak ortaya çıkar. Akımlardaki diğer bir özellik; karmaşık akımdan sadeye, atonalden tonale doğrudur.
               Bir besteci birden fazla akım içinde yer alabilir. Her bestecinin kendine ait bir stili vardır.


                           1. AÇIKLAMALI DİNLETİ ETKİNLİĞİ

                   Aşağıda Çağdaş Dönem’e ait örnek eserin bölümleri ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Bilgi ve iletişim
               teknolojilerini kullanarak eserin kayıtlarına, video görüntülerine veya notalarına ulaşınız; bir dinleti düzen-
               leyerek eserin özellikleri ve formun yapısı hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.


                                         BELA BARTOK’UN ROMEN HALK DANSLARI
                    1915  yılında  piyano  için  yazılan  ve  1917  yılında  orkestra  için  düzenlenen  eser,  ilk  kez  11  Şubat
                1918’de Budapeşte’de seslendirilmiştir. Bu dansların keman ve piyano düzenlemesi, Macar kemancı Zol-
                tan Szekely (Zoltan Sekey) tarafından yapılmıştır. Altı tane Romen halk dansı birbirine bağlı olarak çalınır.

                BÖLÜMLER              AÇIKLAMALAR

                1. dans               2/4’lük ölçüde, elde ağır sopalarla, ağır tempoda dans edilen sopa dansıdır.
                (adagio)

                2. dans               Romenlerin ataları sayılan, çobanlıkla geçinen, Karpatlarda yaşayan rahibelerin
                (allegro)             yaptığı ince figürlü, hızlı tempolu, 2/4’lük ölçüdeki kemer dansıdır.
                3. dans               2/4’lük ölçüde, yerinden kımıldamadan, ayaklarla yere vurarak yapılan, oldukça
                (moderato)            güç bir danstır. Ezgi, monoton eşlikte armonik seslerle sunulur.

                4. dans               Ağır tempoda, duygulu ve 3/4’lük ölçüdedir. Tulum (gayda) havasını yansıtır.
                (adagio)

                5. dans               Ünlü bir Romen polkasıdır.
                (moderato)

                6. dans               Hızlı tempoda, 2/4’lük ölçüde, küçük bir bölümdür. Coşkulu bir finalle eseri sona
                (allegro)             erdirir.



            220
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226