Page 11 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 11
KİTABIN TANITIMI
Ünite numarasını
gösterir. Ünite adını gösterir.
Ünitede yer alan
konuları gösterir.
Ünitede öğrenilecek
kavramları gösterir. Karekod okuyucu ile taratarak
resim, video, animasyon, soru ve
çözümleri vb. ilave kaynaklara
ulaşabileceğiniz barkod.
Detaylı bilgi için http://kitap.eba.
gov.tr/karekod
Öğrencinin konuyla Öğrencide beklenen bilgi,
ilgili ön bilgilerinin ve beceri, tutum ve değerleri Temel bilgileri
düşüncelerinin harekete kazandırmak amacıyla destekleyen
Ünitede geçirildiği hazırlık hazırlanmış etkinlik açıklamaların yer aldığı
öğrenilecekleri gösterir. çalışmasını gösterir. çalışmasını gösterir. uyarıları gösterir.
1. ÜNİTE
1.2. Flageolet Çalma Tekniği
Bir tel üzerindeki belli yerlere hafifçe dokunulması sonucunda ortaya çıkan sesler armonik sesler (doğuşkan
3’lü, 5’li ve oktav) olarak adlandırılır. Armonik sesleri elde edilebilmek için uygulanan ses üretme tekniğine flage-
olet adı verilir.
BİLGİ NOTU
Fransızca kökenli bir terim olan flageolet, küçük bir flüt türünün adıdır. Çello çalmada bu teknik kullanılarak elde
edilen ses, sözü edilen flütün sesine benzediğinden bu teknik flageolet adını almıştır.
1.2.1. Flageolet Çalma Tekniğinin Özellikleri
Flageolet tekniğinin doğal ve yapay olmak üzere iki biçimi vardır. En basit biçimiyle doğal flageolet, sol elin
3. parmağının 5. pozisyon hizasında tele hafifçe dokundurulması şeklinde uygulanır. Bu şekilde elde edilen sese
oktav armonik (2. armonik) adı verilir. Oktav armonik ses, bazı ekollerde 4. pozisyonun devamı ve bir parçası ola-
rak görülürken bazı ekollerde 5. pozisyon ile ilişkilendirilir. Bu yaklaşımların her ikisi de kabul gören bakış açılarıdır.
flaogeletgörsel
Score
Boş tel üzerindeki oktav armonik sesi (“La” telinin bir oktav yukarısındaki “la” sesi vb.) en iyi tınlayan flageolet ör-
neğidir. Bu şekilde çalınması istenen nota, “3” parmak numarasının altına “0” parmak numarası yazılarak aşağıdaki
gibi gösterilir.
w 3 0 3 0
w 0 3 0 3
? 4 w
4 w
UYARI
Akortlu bir çelloda, 1. telde V. pozisyonda 3. parmak kullanılarak elde edilen flageolet “la” sesi ile
2. telde IV. pozisyonda 1. parmak kullanılarak elde edilen flageolet “la” sesi aynı olmalıdır. Bu durum,
diğer tellerde de aynı şekilde uygulanabilmelidir. Ayrıca çelloda akort yapılırken de flageolet sesler-
Score den faydalanılabilir. flaogelet 1. alıştırma
Cello
5. ETKİNLİK
Verilen alıştırmayı çalgınızla seslendiriniz.
3
ú 4
0 0 ú 0 0 0 ú 0 3
1 ? c ú ú . . . . ú ú 4 ú . .
ú 3 0 ú 3
4
0 0 3
? . . 0 . . . . ú 0 ú 0 . .
ú ú
ú ú
o 3 3 4 o 3
œ œ o 3 1
0 œ œ 0 œ œ 0 œ œ o 3 0 o 3 œ œ# œ œ œ œ œ# œ
2 ? c . . . . œ œ . . . . œ œ . . . . œ œ . . . . . .
4 o 3 œ œ
7 1 œ œ 3 œ œ œ œ œ œ 1 3 4 o 3 1 3 4 o 3
? . . . . . . œ œ œ œ œ œ œ œ . . . . œ œ œb œ œ œb œ œ . .
Herhangi bir tel üzerinde doğal flageolet tekniği uygulanarak üretilebilen armonik sesler, yukarıdaki örnekte
verilenden farklı parmaklar kullanılarak da seslendirilebilir. Böyle seslendirilmesi istenen notalar, baklava biçimin-
de yazılan notalar şeklinde veya basılması istenen parmak numarasının altına “0” rakamı yazılarak gösterilir.
26 SESLENDİRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BİÇİM VE UYGULAMALARI II
Konuyla ilgili tamamlayıcı
Konuyla ilgili görseli Etkinliğe ait dizi, etüt ve eser © bilgilerin yer aldığı bölümü
Konu başlığını gösterir.
gösterir. numaralarını gösterir. gösterir.
©
10