Page 119 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 119

3. ÜNİTE



                      OKUMA PARÇASI



                                                   SUZUKİ'DEN ÖĞÜTLER
                    “Kendinizi geliştirmek için çaba sarf ediniz. Kendiliğinden gelişen bir yetenekle doğduğunuzu düşünerek hata
               edersiniz. Eğer, yaptığınız bazı şeyler size kolay geliyorsa o beceri çalışmayla öyle gelişmiştir ki artık sizin bir parçanız
               olduğu anlamını taşır. “ Sizin bir parçanız oldu” demek, amacınızı çalışarak elde etmiş ve bilinçaltınıza tamamen
               yerleşene kadar tekrar etmişsiniz demektir...”

                  Tekrarlamayla mükemmelliğe ulaş.
                  “Çoğu durumda, eğer biri müziğin bir bölümünü çalabiliyorsa başka parçaları da başarılı ve seri olarak çalabilir.
               Ama bir parçayı gerçekten mükemmel derecede  çalamıyorsa bir çok parçayı baştan sona çalma gibi, kötü bir çalışma
               yöntemi edinmiş olur. Sadece “bütün bu parçaları çalabiliyorum” diyebilmek, müziksel duyunun ve iyi bir yorumun,
               gerçek anlamda gelişememesiyle sonuçlanır.
                  Bu prensip, sadece müzik için değil, diğer bütün yetenekler için de geçerlidir. Ekilmiş olan beceriyi, ulaşılabilecek
               en yüksek noktaya getirebilmek önemlidir. Bir şeyi öğrenin, sonra her gün bunu çalışın ve böylece kusursuzlaştırın.
               Bu yaklaşık üç ay sürsün. Bu sürede, eğer bir enstrüman çalmayı öğreniyorsanız, kayıtlardan, dünyadaki en iyi yo-
               rumları sürekli dinleyin. Kısa bir sürede gelişir, daha da mükemmel çalmaya başlar ve buna en üst seviyeye ulaşana
               kadar devam edersiniz. Artık bu sadece tekniğin değil, ruhun ve kalbin de hakimiyetindedir.

                  Keman çalarken bir cümleyi duyguyla bitir. Bu çok önemli bir andır. Parça sona ermesine rağmen müzik ses-
               sizlikte bir süre devam eder. Örneğin Bach, partitürlerinde serbest uzatmayı (fermata) çokça kullanmıştır. Sade bir
               sunuştan sonra kusursuz bir bitiriş, işte bu en önemli andır.

                  Acele etme ama ara verme; sabır, başarı için önemli bir meziyettir.
                  Beceri, geliştirilmesi (ya da üzerinde çalışılması) gere-
               ken tek şeydir. Bu bir işin bir parçamız olana kadar tekrar
               edilmesi anlamına gelir. Demesi kolay ama ya bunu yap-
               mak için gerekli enerji, işte sorun buradadır. Bunu ya da
               onu başaracağını niyet eden birçok insan var, ama çoğu ni-
               yetlerini faaliyete geçirmişler. Belki de başlar, ama gerçek
               anlamda  devam  etmez  ve  yeterince  çaba  harcamazlar,
               böylelikle işleri yarım kalır. Gerçekten de, bu birçok insa-
               nın başına gelmemiş midir? Sadece birkaç kişi amaçlarının
               peşinden gider ve bir şeyler başarır. İş her ne ise gidilen
               yolda her şeyden önce sonuna kadar devam edilmelidir.
               Herkes başarabilir; bu sadece kişinin iradesine bağlıdır.

                  Diğer  yetenekler  gibi  üzerinde  çalışılması  gerekilen
               başarı sabrın ve enerjinin ürünüdür ve bu düşünce ile ye-
               tiştirilmemiz gerekir. Aksi hâlde, nasıl iyi çalışabiliriz ki? Bu
               gerçekle bilinçlenmemiz gerekir. Bir kişinin kaderini, baş-
               ta hoşgörü ve sabır belirler. Neden mi? Eğer, herhangi bir
               hedefe ulaşmak için enerji harcamaya devam ediyor ve
               katlanıyorsak, gereken sabır gelişecektir; böylelikle, başarı
               kapasitemiz her geçen gün daha fazla büyür. Bu edinilen
               beceri aynı zamanda enerji ve azmimizi geliştirecektir.



                                                                Görsel 3.4: Shinicki Suzuki
               Shinichi Suzuki’nin “Sevgiyle Eğitmek” adlı kitabından alınmıştır. (2010-Sanat Çevresi Yayıncılık, İstanbul, 1. Baskı, s. 35-36-37)




                                                                                          ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12  117
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124