Page 18 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 18

1. ÜNİTE




               1. ÜNİTE          YAY TEKNİKLERİ IV


            1.1. Spiccato Çalma Tekniği



                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                  Romantik Dönem'in çellist bestecilerinden William Henry Squire’ın ( Vilyım Henri Sukayr) Tarantella adlı eserini
              dinleyiniz. Eserde ne tür yay teknikleri kullanıldığını öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla tartışınız.




                1.1.1. Spiccato Tekniğinin Genel Özellikleri
                Spiccato (spikato), yaylı çalgılar ailesinin tümünde yayın zıplatılarak kullanıldığı bir yay tekniğidir. Spiccato tekniğinde
            ses, yayın teller üzerinde hızlı bir şekilde zıplatılmasıyla elde edilir. Teknik, ileri seviyedeki etütlerde ve hızlı tempolu eser-
            lerde kullanılır. Ayrıca farklı müzik türlerinde sıkça kullanılan bir tekniktir.

                      BİLGİ NOTU


                  Spicatto, İtalyancada "zıplamak" veya "atlamak" anlamına gelen "spiccare"(spikkare) kelimesinden gelir. Bazı
              kaynaklarda ise “pichettato” (piketato) teriminin karşılığı olan “pikeli” şeklinde yer almaktadır. Etüt ve eserlerde spic-
              cato yay tekniği kullanılarak çalınması istenen bölüm, cümle veya motif; notaların üzerine konulan (.), (spicc.) veya
              (     ) ile gösterilir.


                Çelloda spiccato tekniği kullanılırken sağ elde parmaklar esnek, parmakların yayla teması ise yumuşak olmalıdır. Sağ
            elde herhangi bir kasılmaya izin verilmemelidir.
                Spiccato tekniğinde yay, yayın ağırlık noktası ve ortası arasında kalan bölgede kullanılmalıdır. Yay, eşiğe paralel ve
            klavyeye doğru biraz eğik olmalıdır. Yayın üzerindeki baskı kontrol edilmelidir (Görsel 1.1).








             Görsel 1.1: Yayın bölümleri

                Yayda detache (detaşe) tekniğinde olduğu gibi çekme itme
            hareketi yapılır. Bu sırada sağ ön kol teller üzerinde,  yukarı aşağı
            yönde, hızlı bir şekilde hareket ettirilir. Yay ise tele düşürülerek
            zıplatılır. Yay; tel üzerinde zıplatılırken her bir ses için ayrı ayrı,
            eşit, kontrollü, hızlı ve kısa hareketler yapılmalıdır. Sağ ön kol, bu
            hareketler arasında her sesten sonra gülen yüz (yarım ay) şeklin-
            de hareket eder (Görsel 1.2). Yayın hızla zıplaması, bileği serbest
            bırakarak arka arkaya gelen notaların çalınmasına yardımcı olur.
            Bu yay tekniği çelloda canlı ve hareketli bir tını elde edilmesine
            olanak sağlar.
                Spiccato  gibi  hız  gerektiren  yay  teknikleri  seslendirilirken
            senkron problemlerinin oluşmaması için sağ ve sol elin  hızı eşit
            ve dengede olmalıdır.
                                                                   Görsel 1.2: Spiccato tekniği





          16  ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23