Page 90 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
        P. 90
     3. ÜNİTE
               3. ÜNİTE          ÇOK SESLİLİK III
            3.1. Çelloda Dört Sesli Akor Çalma
                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI
                 1) Aguste Franchomme'un (Ogıst Frankom) 12 etüdünden bir numaralı etüdü dinleyiniz.
                 2) Etütte yorumlanan akorların nasıl çalındığını öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla tartışınız.
                3.1.1. Dört Sesli Akor Kavramı
                Bir ses üzerine eş zamanlı dikey üçlüler çıkılarak kurulan ve duyulan, üç veya daha fazla notadan oluşan herhangi bir
            armonik ses kümesine akor denir. Dört sesli akor en yalın hâliyle ilgili temel ses üzerine kurulan 1-3-5 ve 8. derecedeki
            seslerin aynı anda tınlamasıyla oluşur. Örneğin dört sesli “do majör” akoru en yalın hâliyle 1. derece (temel ses)  “do” ol-
            mak üzere 3. derece “mi”, 5. derece “sol” ve 8. derece “do” sesinin aynı anda duyurulmasıdır (Görsel 3.1). Ancak çellonun
            yapısı gereği bu şekilde bir kurulum mümkün değildir. Bu sebeple çelloda dört sesli akoru oluşturan dereceler farklılık
            gösterilebilir. Örneğin çelloda dört sesli “do majör” akorunu duyurabilmek için parmaklar 4. tel “do”, 3. tel “sol”, 2. tel
            “mi” ve 1. tel “do” basacak şekilde konumlandırılır (Görsel 3.2).  Akorlara kurulumdaki aralıkların yapısına göre “majör”,
            “minör”, “yedili”, “dokuzlu” gibi isimler verilir.
                                                                                    2
                                                                                    1
                                                                                    0         Gösterilişi
                                                                                    0
                                                                                    2
                                                                                   1
                                                                                             Çalınışı
                                                                                 0
                                                                                0
                                                                  Görsel 3.2: Do major akor
                                                                      Çelloda akoru oluşturan seslerin aynı anda du-
                                                                   yurulması mümkün olmadığından akoru oluşturan
                                                                   sesler,  ikişerli  ikişerli  bölünerek  (kırılarak)  çalınır.
                                                                   Yayın kıllarının çok gergin olmaması, yayın tuşeye
                                                                   yakın  kullanılması  ve  durdurulmadan  eşit  hızda
                                                                   “çalınması” akorların iyi duyulmasını sağlar.
                                                                            BİLGİ NOTU
                                                                       Akor Fransızca kökenli bir terimdir. Fransızca
                                                                     accord (ekord), Latince adcor (edkır), İtalyanca
                                                                     accordare  (ekkordare),  İngilizce  chord  (kord),
                                                                     Almanca accord (ekord), Türkçe uygu kelimesi
                                                                     ile karşılanır.
               Görsel 3.1: Do majör akorun tuşe üzerindeki konumu
          88 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
                                                                                                         ©





