Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT 12
P. 13
1. İTE T TARİ ESİ
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Günümüz müzik eğit mi hakkında araşt rma yaparak düşüncelerinizi paylaşınız.
İK E İTİ İ
Ülkemizde müzik eğit mi sürekli değişim ve gelişim göstermişt r. Osmanlı İmparatorluğu Dönemi’nde
medreseler ve enderun ile başlayan müzik eğit mi süreci mehterhaneler, Mızıka-i Hümayun gibi örgün
müzik eğit mi veren kurumlarla çok sesliliğe geçiş yapmışt r. Cumhuriyet’in kurulmasıyla birlikte kültürel
anlamdaki birçok yenilik, müzik eğit mi alanında da görülmüştür. Müzik eğit mini yeniden yapılandırma
sürecinde at lan önemli adımlardan biri de yabancı ülkelerden müzik adamları ve bestecilerin Türkiye’ye
davet edilerek onların bilgi ve deneyimlerinden yararlanılmasıdır. 1930’lu yıllardan başlayarak; Paul
Hindemith (Paul Hindemit), Bela Bartok (Bela Bartok), Carl Ebert (Karl İbırt), Eduart Zuckmayer (Eduard
Zukmayer), Hans Hörner (Hans Hörnır), Licco Amar (Lico Amar) gibi birçok yabancı uzman ülkemize gelerek
mesleki müzik eğit mini yönlendirip şekillendirmesi için çalışmalarda bulunmuşlardır.
Günümüzde müzik eğit mi (Görsel 1.1) örgün
ve yaygın eğit m kurumlarında belirli bir progra-
ma bağlı olarak verilmektedir. Müzik eğit minin
düşünme, karar verme, sosyalleşme, kendini ve
çevresini organize etme, problem çözme beceri-
si kazanma ve buna benzer yet leri güçlendirdiği
bilim insanları taraf ndan tespit edilmişt r. Müzik
eğit miyle öğrencilerin millî, manevi ve duygusal
yönlerinin gelişt rilmesinin hedef endiği şarkılar ve
eserler kullanılmış; özellikle okul öncesi ve ilkokul
düzeyinde bu tür eserlere daha çok yer verilmiş-
t r. Bu konuda Türk müziği ses aralığı ve makamsal
özelliklerinin zorluğundan dolayı temel olarak Bat
müziği sisteminden yararlanılmışt r. Görsel 1.1: Günümüzde müzik eğitimi
Günümüz müzik eğit minde klasik Bat müziğine yeterli önem verilememişt r. Bu müzik türünün müzik
eğit mi üzerindeki etkilerini gösterememesinin nedeni, erken yaşta müzik eğit mine başlanamaması ve bu
eğit min okullarda yeterince uygulanamamasıdır. Aynı etki kültürel müziklerimiz, halk ve sanat müziği için
de geçerlidir. Popüler kültürün hızlı bir şekilde ilerlemesi, müzik eğit mine zarar vermişt r. Bu da Türkiye
de müzik alanında bilimsel araşt rma ve yayınların
yeterli olmamasından kaynaklanmaktadır. Bu yüz-
den ülkemizde müzikolog, etnomüzikolog, müzik
araşt rmacısı ve eleşt rmeni sayısının art rılması
gerekmektedir.
Teknolojinin ilerlemesiyle müzik alanında da
büyük gelişmeler olmuştur. Teknolojik ilerlemeler
müzik eğit m ve öğret minde öğrencinin daha akt f
olmasını, yaparak ve yaşayarak öğrenmesini, görsel
ve işitsel zekâsını kullanabilmesini sağlamışt r.
Günümüzde müzik eğit minin hızlı yaygınlaşmasını
sağlayan en büyük yenilik şüphesiz Genel Ağ’dır.
Bilgisayar, tablet ve akıllı telefonlardaki müziksel
işitme, enstrüman öğret mi, ses kayıt (Görsel 1.2)
uygulamaları ve temel müzik eğit mi konularının
bulunduğu uygulamalar bu alanda zengin bir Görsel 1.2: Ses kayıt teknolojileri
içerik oluşturmuştur. Fakat teknolojinin hızlı ve kontrolsüz ilerleyişi bilgi kirliliğine de yol açmaktadır. Bu
nedenle öğrencilerin eğit m ve öğret m süreci eğitmenler gözet minde gerçekleşt rilmelidir.
12 Flüt 12. Sınıf