Page 15 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT 12
P. 15

Kodaly Yöntemi: Macar besteci ve eğit mci Zol-
               tan Kodaly’nin (Zoltan Koday) gelişt rdiği bu yön-
               temde  (Görsel  1.5)  çocuğun  doğumdan  it baren
               ailenin iş birliği ile müzik eğit mine başlamasının
               önemi  vurgulanmaktadır.  İki  üç  yaşlarındaki  ço-
               cukların dans etme, değişik biçimlerde el çırpma
               ve oyunlar yoluyla kazandıkları temel müzik kav-
               ramları daha çok kulak eğit mi ve şarkı söylemeyle
               ilgilidir. Çalgı öncesi hazırlık eğit mi niteliği taşıyan
               bu  yöntemde  el  işaretleri  ve  nota  isimlerinden
               oluşan heceler kullanılır.                                 Görsel 1.5:  Kodaly yöntemi


                  Carabo-Cone Yöntemi: Madeleine Carabo-Cone
               (Madeleyna  Karabo-Kon)  taraf ndan  gelişt rilen  bu
               yöntem, okul öncesindeki (Görsel 1.6) çocuklara mü-
               zik terimlerinin somut ve görünür biçimde kavrat lma-
               sı gerçeğine dayanır. İsviçreli psikolog Jean Piaget’nin
               (Jan  Piyaje)  gözlemlerinden  yola  çıkarak  hazırlanan
               bu yöntemde çocuklar, öğret len konuların bir parçası
               hâline get rilerek müzik çalışmalarını sürdürürler. Ör-
               neğin do majör akorunu seslendirmek için bir çocuk
               do, diğer çocuk mi ve diğeri de sol notasını söyler. Bu
               yönteme göre çocuklar, bir dizi oyunla müziği yaşaya-   Görsel 1.6:  Okul öncesi müzik eğitimi
               rak öğrenmektedirler.

                  Dalcroze Yöntemi: İsviçreli besteci ve armoni
               öğretmeni  Emile  Jaques  Dalcroze’un  (Emil  Caks
               Dalkıroz)  gelişt rdiği  bu  yöntemin  amacı;  çocu-
               ğun müziksel işitme yeteneğini, rit m duygusunu
               ve yarat cılığını  oyunlar ve ritmik jimnast kle ge-
               lişt rmekt r. Her yaştaki çocuk için uygun olan bu
               yöntemin temelinde akt f dinleme ve f ziksel tepki
               verme vardır.


                                                                          Görsel 1.7:  Dalcroze yöntemi

                   Etkinlik 1

                   Çalgı eğit minde kullanılan yöntemlerden birini seçerek sınıf ortamında arkadaşlarınıza anlat nız.

                                     E


                  Tahta üf emeli çalgı gruplarının içinde önemli bir yere sahip olan f üt, toplumların duygu ve düşüncelerini
               ifade  edebilmelerini  sağlar.  Teknik  olarak  gelişimini  tamamlamış,  kusurlarından  arındırılmış  ve  güzel
               sanatların müzik eğit mi kolunda önemli bir konuma yükselmişt r.
                  Orkestraların vazgeçilmez çalgılarından f üt, orkestra içerisindeki kullanımının dışında,  birçok eserde
               solo olarak da kullanılabilen bir enstrümandır. Kendine özgü yumuşak ve güzel tonuyla,  kuvvetli  bir ifade
               gücüne sahipt r.
                  Flüt, Osmanlı müziğine ilk olarak Mızıka-i Hümayunun açılmasının ardından 1831’de Giuseppe Donizet  
               (Cuseppe Donizet  ) ve Ahmet Necip Paşa’nın önderliğiyle girmişt r. Cumhuriyet Dönemi’nde ise f üt eğit mi
               devlet konservatuvarlarında, bando-mızıka okullarında ve şimdiki adıyla Ankara Gazi Üniversitesi Eğit m
               Fakültesinde verilmişt r.





               14   Flüt 12. Sınıf
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20