Page 15 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT 12
P. 15
Kodaly Yöntemi: Macar besteci ve eğit mci Zol-
tan Kodaly’nin (Zoltan Koday) gelişt rdiği bu yön-
temde (Görsel 1.5) çocuğun doğumdan it baren
ailenin iş birliği ile müzik eğit mine başlamasının
önemi vurgulanmaktadır. İki üç yaşlarındaki ço-
cukların dans etme, değişik biçimlerde el çırpma
ve oyunlar yoluyla kazandıkları temel müzik kav-
ramları daha çok kulak eğit mi ve şarkı söylemeyle
ilgilidir. Çalgı öncesi hazırlık eğit mi niteliği taşıyan
bu yöntemde el işaretleri ve nota isimlerinden
oluşan heceler kullanılır. Görsel 1.5: Kodaly yöntemi
Carabo-Cone Yöntemi: Madeleine Carabo-Cone
(Madeleyna Karabo-Kon) taraf ndan gelişt rilen bu
yöntem, okul öncesindeki (Görsel 1.6) çocuklara mü-
zik terimlerinin somut ve görünür biçimde kavrat lma-
sı gerçeğine dayanır. İsviçreli psikolog Jean Piaget’nin
(Jan Piyaje) gözlemlerinden yola çıkarak hazırlanan
bu yöntemde çocuklar, öğret len konuların bir parçası
hâline get rilerek müzik çalışmalarını sürdürürler. Ör-
neğin do majör akorunu seslendirmek için bir çocuk
do, diğer çocuk mi ve diğeri de sol notasını söyler. Bu
yönteme göre çocuklar, bir dizi oyunla müziği yaşaya- Görsel 1.6: Okul öncesi müzik eğitimi
rak öğrenmektedirler.
Dalcroze Yöntemi: İsviçreli besteci ve armoni
öğretmeni Emile Jaques Dalcroze’un (Emil Caks
Dalkıroz) gelişt rdiği bu yöntemin amacı; çocu-
ğun müziksel işitme yeteneğini, rit m duygusunu
ve yarat cılığını oyunlar ve ritmik jimnast kle ge-
lişt rmekt r. Her yaştaki çocuk için uygun olan bu
yöntemin temelinde akt f dinleme ve f ziksel tepki
verme vardır.
Görsel 1.7: Dalcroze yöntemi
Etkinlik 1
Çalgı eğit minde kullanılan yöntemlerden birini seçerek sınıf ortamında arkadaşlarınıza anlat nız.
E
Tahta üf emeli çalgı gruplarının içinde önemli bir yere sahip olan f üt, toplumların duygu ve düşüncelerini
ifade edebilmelerini sağlar. Teknik olarak gelişimini tamamlamış, kusurlarından arındırılmış ve güzel
sanatların müzik eğit mi kolunda önemli bir konuma yükselmişt r.
Orkestraların vazgeçilmez çalgılarından f üt, orkestra içerisindeki kullanımının dışında, birçok eserde
solo olarak da kullanılabilen bir enstrümandır. Kendine özgü yumuşak ve güzel tonuyla, kuvvetli bir ifade
gücüne sahipt r.
Flüt, Osmanlı müziğine ilk olarak Mızıka-i Hümayunun açılmasının ardından 1831’de Giuseppe Donizet
(Cuseppe Donizet ) ve Ahmet Necip Paşa’nın önderliğiyle girmişt r. Cumhuriyet Dönemi’nde ise f üt eğit mi
devlet konservatuvarlarında, bando-mızıka okullarında ve şimdiki adıyla Ankara Gazi Üniversitesi Eğit m
Fakültesinde verilmişt r.
14 Flüt 12. Sınıf