Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT 12
P. 14
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Günümüz çalgı ve f üt eğit minin öğrencilere kazandırdıkları beceriler konusundaki düşüncelerinizi paylaşınız.
DE A I E T E İTİ İ
Çalgı eğit mi; kişinin kendini tanıyabilmesi, yeteneklerini fark edebilmesi, becerilerini gelişt rebilmesi ve
yeni beceriler elde edebilmesine olanak sağlayan akt f bir süreçt r. Çalgı eğit minde amaç; bireyin f ziksel
özellikleri ve yeteneği doğrultusunda seçilen çalgıyı, o çalgının gerekt rdiği duruş ve tutuş kurallarını
belirlenen teknik ve müzikal davranışlarla bireye kazandırmakt r. Herhangi bir enstrüman eğit mine
başlarken kişinin eğilimi, tercih ve yeteneklerinin yanı sıra f ziksel yapısına en uygun çalgının seçilmesi,
bireyin hem çalgıdaki başarısı hem de mutluluğu için çok önemlidir. Başarılı bir çalgı eğit mi düzenli,
programlı ve amaca yönelik bir çalışma gerekt rir.
Çalgı başarısını art ran faktörler şöyle sıralanabilir:
• Çalgı çalmaya istekli olmak,
• Çalgıyı tanımak ve sevmek,
• Zamanı iyi kullanmak, verilen ödevleri düzenli ve gerekt ği biçimde çalışmak,
• Öğretmeniyle iyi ilet şim kurmak.
E K
Çalgı eğit minde kullanılan yöntemler sayesinde öğrencilerin müzik bilgilerini art rmak ve çalgı
çalma yoluyla müzik yapmaları hedef enmektedir. Günümüzde bu hedef erin gerçekleşt rilebilmesi için
gelişt rilmiş ve tüm dünyada geçerlilikleri kanıtlanmış çeşitli öğret m yöntemleri vardır. Küçük yaştan
it baren bu yöntemlerle yet şen bireyler, çalgı çalmayı daha kolay öğrenirler. En çok kullanılan yöntemler
şunlardır: Suzuki, Orf , Kodaly, Carabo-Cone ve Dalcroze.
Suzuki Yöntemi: Japon müzisyen ve eğit mci
Shinicki Suzuki (Şinikki Suzuki) (Görsel 1.3) taraf n-
dan keman için gelişt rilen bu yöntemde çocuğun
doğumundan it baren müzik dinlemesi sağlan-
makta, böylece kulağı eğit lmektedir. Çocuk her
gün o haf a çalacağı parçayı kaset en dinler ve ça-
lar. Çalgı öğrenimine erken yaşta başlamanın öne-
mini vurgulayan bu yöntemle çocuk, hiç bilme-
mesine rağmen çalgıyı kulaktan çalabilmektedir.
Shinicki Suzuki, her çocuk ana dilini gelişt rebildiği
gibi müzik eğit mini de gelişt rebilir, düşüncesiyle Görsel 1.3: Shinicki Suzuki
çocukların ana dillerini öğrenirken nasıl rahat ve kolay öğrendikleri konusunda araşt rma yapmışt r. Bu
araşt rma sonucuna göre bu yöntem, dil gelişiminin kuralları çerçevesinde oluşturulmuş ve “ana dil yakla-
şımı” adıyla müzik eğit mi sistemine uyarlanmışt r.
Orf Yöntemi: Alman besteci Carl Orf (Karl Orf)
taraf ndan gelişt rilen bu yöntemde çocuğun rit m
duygusunun ve yarat cılığının gelişt rilmesi amaç-
lanır. Ezgili ve ezgisiz vurmalı çalgılardan oluşan
Orf çalgıları (Görsel 1.4), dört beş yaş çocuğunun
çalabileceği bir çalma kolaylığına sahipt r. Bu ne-
denle Orf çalgıları, okul öncesi dönemde en çok
tercih edilen ve kullanılan çalgılardır. Genellikle
sekiz ila on iki öğrenciyle sınırlı tutulan gruplarda
çalışmalar öğretmenlerin gözet minde sürdürülür.
Çocuğun ayrıca çalışması gerekmemektedir. Görsel 1.4: Orff çalgıları
Flüt 12. Sınıf 13