Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT 12
P. 14

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

             Günümüz çalgı ve f üt eğit minin öğrencilere kazandırdıkları beceriler konusundaki düşüncelerinizi paylaşınız.
                        DE  A  I  E    T E İTİ İ


               Çalgı eğit mi; kişinin kendini tanıyabilmesi, yeteneklerini fark edebilmesi, becerilerini gelişt rebilmesi ve
            yeni beceriler elde edebilmesine olanak sağlayan akt f bir süreçt r. Çalgı eğit minde amaç; bireyin f ziksel
            özellikleri  ve  yeteneği  doğrultusunda  seçilen  çalgıyı,  o  çalgının  gerekt rdiği  duruş  ve  tutuş  kurallarını
            belirlenen  teknik  ve  müzikal  davranışlarla  bireye  kazandırmakt r.  Herhangi  bir  enstrüman  eğit mine
            başlarken kişinin eğilimi, tercih ve yeteneklerinin yanı sıra f ziksel yapısına en uygun çalgının seçilmesi,
            bireyin  hem  çalgıdaki  başarısı  hem  de  mutluluğu  için  çok  önemlidir.  Başarılı  bir  çalgı  eğit mi  düzenli,
            programlı ve  amaca yönelik bir çalışma gerekt rir.
               Çalgı başarısını art  ran faktörler şöyle sıralanabilir:
               •  Çalgı çalmaya istekli olmak,
               •  Çalgıyı tanımak ve sevmek,
               •  Zamanı iyi kullanmak, verilen ödevleri düzenli ve gerekt ği biçimde çalışmak,
               •  Öğretmeniyle iyi ilet şim kurmak.
                         E          K


               Çalgı  eğit minde  kullanılan  yöntemler  sayesinde  öğrencilerin  müzik  bilgilerini  art rmak  ve  çalgı
            çalma yoluyla müzik yapmaları hedef enmektedir. Günümüzde bu hedef erin gerçekleşt rilebilmesi için
            gelişt rilmiş  ve  tüm  dünyada  geçerlilikleri  kanıtlanmış  çeşitli  öğret m  yöntemleri  vardır.  Küçük  yaştan
            it baren bu yöntemlerle yet şen bireyler, çalgı çalmayı daha kolay öğrenirler. En çok kullanılan yöntemler
            şunlardır: Suzuki, Orf , Kodaly, Carabo-Cone ve Dalcroze.

               Suzuki  Yöntemi:  Japon  müzisyen  ve  eğit mci
            Shinicki Suzuki (Şinikki Suzuki) (Görsel 1.3) taraf n-
            dan keman için gelişt rilen bu yöntemde çocuğun
            doğumundan  it baren  müzik  dinlemesi  sağlan-
            makta,  böylece  kulağı  eğit lmektedir.  Çocuk  her
            gün o haf a çalacağı parçayı kaset en dinler ve ça-
            lar. Çalgı öğrenimine erken yaşta başlamanın öne-
            mini  vurgulayan  bu  yöntemle  çocuk,  hiç  bilme-
            mesine  rağmen  çalgıyı  kulaktan  çalabilmektedir.
            Shinicki Suzuki, her çocuk ana dilini gelişt rebildiği
            gibi müzik eğit mini de gelişt rebilir,  düşüncesiyle       Görsel 1.3:  Shinicki Suzuki
            çocukların  ana dillerini öğrenirken nasıl rahat ve kolay öğrendikleri konusunda araşt rma yapmışt r. Bu
            araşt rma sonucuna göre bu yöntem, dil gelişiminin kuralları çerçevesinde oluşturulmuş  ve  “ana dil yakla-
            şımı” adıyla müzik eğit mi sistemine uyarlanmışt r.


               Orf  Yöntemi: Alman besteci Carl Orf  (Karl Orf)
            taraf ndan gelişt rilen bu yöntemde çocuğun rit m
            duygusunun ve yarat cılığının gelişt rilmesi amaç-
            lanır.  Ezgili  ve  ezgisiz  vurmalı  çalgılardan  oluşan
            Orf  çalgıları (Görsel 1.4), dört beş yaş çocuğunun
            çalabileceği bir çalma  kolaylığına sahipt r. Bu ne-
            denle Orf  çalgıları, okul öncesi dönemde en çok
            tercih  edilen  ve  kullanılan  çalgılardır.  Genellikle
            sekiz ila on iki öğrenciyle sınırlı tutulan  gruplarda
            çalışmalar öğretmenlerin gözet minde sürdürülür.
            Çocuğun ayrıca çalışması gerekmemektedir.                    Görsel 1.4:  Orff çalgıları







                                                                                               Flüt 12. Sınıf  13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19