Page 12 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 12
P. 12
KLASİK KEMENÇE 12
Atatürkçülük teması da dâhil olmak üzere
OKUMA METNİ
kazandırılmak istenen tüm değerlerin
ATATÜRK’ÜN KADINA VE KADIN EĞİTİMİNE VERDİĞİ ÖNEM
“Dünyada hiçbir milletin kadını, ben Anadolu kadınından daha fazla çalıştım,
milletimi kurtuluşa ve zafere götürmekte Anadolu kadını gibi emek verdim diyemez. verildiği bölümdür.
Belki erkeklerimiz memleketi istila edenlere karşı süngüleriyle düşmanın süngülerine
göğüslerini germekle düşman karşısında hazır bulundular. Fakat erkeklerimizin teşkil
ettiği ordunun hayat kaynaklarını kadınlarımız işletmiştir. Çift süren, tarlayı eken,
ormandan odunu, keresteyi getiren, aile ocaklarının dumanını tüttüren, bütün bunlarla
beraber sırtıyla, kağnısıyla, kucağındaki yavrusuyla yağmur demeyip, kış demeyip,
sıcak demeyip cephenin harp malzemesini taşıyan hep onlar, hep o yüce, o fedakâr,
o ilahi Anadolu kadınları olmuştur. Bundan ötürü hepimiz bu büyük ruhlu ve büyük
duygulu kadınlarımızı şükran ve minnetle sonsuza kadar aziz ve kutsal bilelim.”
Mustafa Kemal Atatürk, 30 Mart 1923, Konya
(...) Bir sosyal topluluk, bir millet erkek ve kadın denilen iki tür insandan oluşur. Kabil
midir ki bir kitlenin bir parçasını geliştirelim, diğerini müsamaha edelim de kitlenin bütünü
ilerletilebilmiş olsun? Mümkün müdür ki bir camianın yarısı topraklara zincirlerle bağlı
kaldıkça diğer kısmı semalara yükselebilsin? Şüphe yok, terakki adımları, dediğim gibi iki
cins tarafından beraber, arkadaşça atılmalı gelişme ve yenilik alanında birlikte kesin bir
tavır almak gereklidir. Böyle olursa devrim başarılı olur.”
Mustafa Kemal Atatürk, 30 Ağustos 1925, Kastamonu
Mustafa Kemal Atatürk’le beraber kadın hakları kazanılmış, hür ve eşit yaşam
tarzı benimsenmiştir. Mustafa Kemal Atatürk, devletçi ve eşitlikçi kadın hakları
düşüncesini gerçekleştirmiştir. Kadınlara, erkeklerle birlikte eğitim görmede, meslek
sahibi olmada ve çalışmada eşitlik getirilmiştir. Bu eşitlikçi hareket, devletin çıkardığı
kanunlarla güvence altına alınmıştır. Mustafa Kemal Atatürk’e göre kadının eğitim
hakkının eşitlikçi bir anlayışla öğretimin her kademesinde gerçekleştirilmesi olmazsa
olmazlardandır. Çünkü eğitim hakkını toplumun diğer üyeleriyle eşit ve etkili kullanan
birey, toplumun gelişiminde de etkin rol oynar. Cumhuriyet rejiminde “kadının eğitimi”,
ona tepeden verilecek bir “ayrıcalık” olmak yerine, ona iktidar tarafından tanınması
zorunlu bir hak olarak ortaya çıkmıştır. Bu anlayış da temellerini eğitimsiz bırakılan
kadınların toplumun yarısının eğitimsiz bırakılması demek olduğu düşüncesinden
almaktaydı. Bu düşünce, kadınların toplum içinde “öncülüğü” ile pekiştirilmek
istenmiştir. Kadınların eğitimine verilen önem, kadının toplumsal hayatta hak ettiği
yeri alması ve demokrasinin gerçek anlamda toplumda uygulanabilmesi açısından
oldukça büyük önem taşımaktadır.
44
KLASİK KEMENÇE 12
Konu içinde veya ünite sonunda 1. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI
kazanımların ortaya konduğu A) 1-12. soruların başındaki boşluğa ifade doğru ise ‘‘D’’, yanlış ise ‘‘Y’’ harfini yazınız.
1. ( ) Segâh sesi, saba makamının durak perdesidir.
bölümdür. 2. ( ) Kürdilihicazkâr makamının karar sesi rast perdesidir.
3. ( ) Hüzzam makamında nevada rast dörtlüsü kullanılmaktadır.
4. ( ) Neva sesi, hüzzam makamının güçlü perdesidir.
5. ( ) Saba makamının seyri çıkıcı ve çıkıcı-inicidir.
6. ( ) Saba makamı basit makamlardandır.
7. ( ) Kürdilihicazkâr makamının güçlü sesi segâhtır.
8. ( ) Hüzzam makamı seyri inici-çıkıcıdır.
9. ( ) Kürdilihicazkâr makamı; rastta kürdi dörtlüsüne çargâhta buselik dörtlüsü eklenmesi
ile oluşur.
10. ( ) Hüzzam makamında eviçte uşşak dörtlüsü ile yarım karar yapılır.
11. ( ) Kürdilihicazkâr makamının seyri çıkıcıdır.
12. ( ) Hüzzam makamının durak sesi segâhtır.
B) 13-22. sorularda boşluklara uygun kavramları yazınız.
13. Saba makamında .................... durak perdesidir.
14. Saba makamı perdelerinin Türk müziğindeki isimleri; dügâh, segâh, çargâh, hicaz,
...................., acem, gerdaniye, ...................., tiz segâh, tiz çârgâhtır.
15. Kürdilihicazkâr makamı donanımına nim zirgüle, .................... ve .................... yazılır.
16. Saba makamı dizisi; çargâhta hicaz beşlisine, gerdaniyede .................... dörtlüsü
eklenmesi ile oluşur.
17. Saba makamı dizisi, çargâh perdesindeki ...................... dizisine dügâh perdesinde
saba dörtlüsü eklenmesinden meydana gelir.
46
KLASİK KEMENÇE 12
& ˛
30. Porte üzerine I, II, III ve IV. pozisyonlardan oluşan hüzzam makamında uygun eser yazınız. w w w w
w w w w
&
w www
&
& w www
& w w ww
& w w ww
& w w w w
& w w ww
& w www
& wwww
Dijital ölçme ve değerlendirme
“1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları” ile ilgili dijital içeriğe soldaki bağlantıdan çevrim
içi olarak ulaşabilirsiniz.
sorularına ait karekodu gösterir.
50
10

