Page 12 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 12
P. 12

KLASİK KEMENÇE 12
                                                    Atatürkçülük teması da dâhil olmak üzere
                  OKUMA METNİ
                                                    kazandırılmak  istenen  tüm  değerlerin
                     ATATÜRK’ÜN KADINA VE KADIN EĞİTİMİNE VERDİĞİ ÖNEM
                    “Dünyada  hiçbir  milletin  kadını,  ben  Anadolu  kadınından  daha  fazla  çalıştım,
                   milletimi kurtuluşa ve zafere götürmekte Anadolu kadını gibi emek verdim diyemez.   verildiği bölümdür.
                   Belki erkeklerimiz memleketi istila edenlere karşı süngüleriyle düşmanın süngülerine
                   göğüslerini germekle düşman karşısında hazır bulundular. Fakat erkeklerimizin teşkil
                   ettiği  ordunun  hayat  kaynaklarını  kadınlarımız  işletmiştir.  Çift  süren,  tarlayı  eken,
                   ormandan odunu, keresteyi getiren, aile ocaklarının dumanını tüttüren, bütün bunlarla
                   beraber sırtıyla, kağnısıyla, kucağındaki yavrusuyla yağmur demeyip, kış demeyip,
                   sıcak demeyip cephenin harp malzemesini taşıyan hep onlar, hep o yüce, o fedakâr,
                   o ilahi Anadolu kadınları olmuştur. Bundan ötürü hepimiz bu büyük ruhlu ve büyük
                   duygulu kadınlarımızı şükran ve minnetle sonsuza kadar aziz ve kutsal bilelim.”

                                                                                   Mustafa Kemal Atatürk, 30 Mart 1923, Konya
                    (...) Bir sosyal topluluk, bir millet erkek ve kadın denilen iki tür insandan oluşur. Kabil
                   midir ki bir kitlenin bir parçasını geliştirelim, diğerini müsamaha edelim de kitlenin bütünü
                   ilerletilebilmiş  olsun?  Mümkün  müdür  ki  bir  camianın  yarısı  topraklara  zincirlerle  bağlı
                   kaldıkça diğer kısmı semalara yükselebilsin? Şüphe yok, terakki adımları, dediğim gibi iki
                   cins tarafından beraber, arkadaşça atılmalı gelişme ve yenilik alanında birlikte kesin bir
                   tavır almak gereklidir. Böyle olursa devrim başarılı olur.”
                                                                              Mustafa Kemal Atatürk, 30 Ağustos 1925, Kastamonu
                    Mustafa Kemal Atatürk’le beraber kadın hakları kazanılmış, hür ve eşit yaşam
                   tarzı  benimsenmiştir.  Mustafa  Kemal  Atatürk,  devletçi  ve  eşitlikçi  kadın  hakları
                   düşüncesini gerçekleştirmiştir. Kadınlara, erkeklerle birlikte eğitim görmede, meslek
                   sahibi olmada ve çalışmada eşitlik getirilmiştir. Bu eşitlikçi hareket, devletin çıkardığı
                   kanunlarla güvence altına alınmıştır. Mustafa Kemal Atatürk’e göre kadının eğitim
                   hakkının eşitlikçi bir anlayışla öğretimin her kademesinde gerçekleştirilmesi olmazsa
                   olmazlardandır. Çünkü eğitim hakkını toplumun diğer üyeleriyle eşit ve etkili kullanan
                   birey, toplumun gelişiminde de etkin rol oynar. Cumhuriyet rejiminde “kadının eğitimi”,
                   ona tepeden verilecek bir “ayrıcalık” olmak yerine, ona iktidar tarafından tanınması
                   zorunlu bir hak olarak ortaya çıkmıştır. Bu anlayış da temellerini eğitimsiz bırakılan
                   kadınların  toplumun  yarısının  eğitimsiz  bırakılması  demek  olduğu  düşüncesinden
                   almaktaydı.  Bu  düşünce,  kadınların  toplum  içinde  “öncülüğü”  ile  pekiştirilmek
                   istenmiştir. Kadınların eğitimine verilen önem, kadının toplumsal hayatta hak ettiği
                   yeri alması ve demokrasinin gerçek anlamda toplumda uygulanabilmesi açısından
                   oldukça büyük önem taşımaktadır.
                             44
                                                                      KLASİK KEMENÇE 12
                          Konu içinde veya ünite sonunda               1. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI
                          kazanımların  ortaya  konduğu               A) 1-12. soruların başındaki boşluğa ifade doğru ise ‘‘D’’, yanlış ise ‘‘Y’’ harfini yazınız.
                                                                        1. (  ) Segâh sesi, saba makamının durak perdesidir.
                          bölümdür.                                     2. (  ) Kürdilihicazkâr makamının karar sesi rast perdesidir.
                                                                        3. (  ) Hüzzam makamında nevada rast dörtlüsü kullanılmaktadır.
                                                                        4. (  ) Neva sesi, hüzzam makamının güçlü perdesidir.
                                                                        5. (  ) Saba makamının seyri çıkıcı ve çıkıcı-inicidir.
                                                                        6. (  ) Saba makamı basit makamlardandır.
                                                                        7. (  ) Kürdilihicazkâr makamının güçlü sesi segâhtır.
                                                                        8. (  ) Hüzzam makamı seyri inici-çıkıcıdır.
                                                                       9. (   ) Kürdilihicazkâr makamı; rastta kürdi dörtlüsüne çargâhta buselik dörtlüsü eklenmesi
                                                                        ile oluşur.
                                                                      10. (  ) Hüzzam makamında eviçte uşşak dörtlüsü ile yarım karar yapılır.
                                                                      11. (  ) Kürdilihicazkâr makamının seyri çıkıcıdır.
                                                                      12. (  ) Hüzzam makamının durak sesi segâhtır.
                                                                      B) 13-22. sorularda boşluklara uygun kavramları yazınız.
                                                                       13. Saba makamında .................... durak perdesidir.
                                                                       14.  Saba  makamı  perdelerinin  Türk  müziğindeki  isimleri;  dügâh,  segâh,  çargâh,  hicaz,
                                                                        ...................., acem, gerdaniye, ...................., tiz segâh, tiz çârgâhtır.
                                                                       15. Kürdilihicazkâr makamı donanımına nim zirgüle, .................... ve .................... yazılır.
                                                                       16.  Saba  makamı  dizisi;  çargâhta  hicaz  beşlisine,  gerdaniyede  ....................  dörtlüsü
                                                                        eklenmesi ile oluşur.
                                                                        17.  Saba  makamı  dizisi,  çargâh  perdesindeki  ......................  dizisine  dügâh  perdesinde
                                                                        saba dörtlüsü eklenmesinden meydana gelir.

                                                                                  46
                        KLASİK KEMENÇE 12
                          & ˛
                        30. Porte üzerine I, II, III ve IV. pozisyonlardan oluşan hüzzam makamında uygun eser yazınız.  w  w  w w
                                                           w w w w
                          &
                                                          w www
                          &
                          &                               w www
                          &                               w w ww
                          &                               w w ww
                          &                               w w w w
                          &                              w w ww
                          &                               w www
                          &                               wwww
                                                          Dijital ölçme ve değerlendirme
                        “1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları” ile ilgili dijital içeriğe soldaki bağlantıdan çevrim
                        içi olarak ulaşabilirsiniz.
                                                          sorularına ait karekodu gösterir.
                                   50
                                                            10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17