Page 64 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 12
P. 64

KLASİK KEMENÇE 12






                Ermeni  besteci  ve  yorumcuların  Türk  müziğindeki  etkileri  dikkatle  incelenirse,  bu
                bestecilerin eserlerinde seçtikleri makam ve ton zenginliği görülür. Örneğin Bimen
                Şen’in  “Al  sazını  sen  sevdiceğim  şen  hevesinle”  şeklinde  başlayan  şarkısının
                etkisi hâlâ ağızlarda ve hafızalarda devam etmektedir. Burada makamın tercih ve
                usullerinin, sözlerin güzelliğiyle birleşmesi bize neşe ve hayat verir. Böyle bir şarkıyı
                yazan  Ermeni  asıllı  bir  sanatçı,  en  az  bizim  kadar Türk’tür  çünkü  şarkılarını Türk
                toplumu için yazmış ve söylemiştir. Bütün bu isimlerin musikişinasların başarılarına
                etki  etmiş,  piyano  yapımı  ve  tamirinde  ünlenmiş  Fincancıyan,  Beyoğlu  Aynalı
                Pasajı’nda  nota  basımı  ile  Türk  musikisinin  nadide  eserlerinden  bazılarının  temiz
                ve düzenli bir biçimde günümüze ulaşmasını sağlamış Rupenyan, hakkında hiçbir
                bilgi edinilemeyen bestekâr ve icracılardan Ekmekçi Bagdasar, Gabriel Ebeyan ve
                Stephan  Efendi,  Türk  millî  marşı  olan  İstiklal  Marşı’nın  armonizasyonunu  yapan
                Edgar Manasyan, 20. yüzyılın ikinci yarısında Türk popüler müziğinin önemli isimleri
                Garo Mafyan ve Onno Tunç  Türk müziğine büyük katkıları olan Ermeni sanatçılardır.

























































                                                                              Görsel 2.8: Bimen Şen (1873-1943)
                                                                                                   https://islamansiklopedisi.org.tr/sen-bimen
                                                                  adresinden alınarak yazarlar tarafından düzenlenmiştir.

                                                            62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69