Page 64 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 12
P. 64
KLASİK KEMENÇE 12
Ermeni besteci ve yorumcuların Türk müziğindeki etkileri dikkatle incelenirse, bu
bestecilerin eserlerinde seçtikleri makam ve ton zenginliği görülür. Örneğin Bimen
Şen’in “Al sazını sen sevdiceğim şen hevesinle” şeklinde başlayan şarkısının
etkisi hâlâ ağızlarda ve hafızalarda devam etmektedir. Burada makamın tercih ve
usullerinin, sözlerin güzelliğiyle birleşmesi bize neşe ve hayat verir. Böyle bir şarkıyı
yazan Ermeni asıllı bir sanatçı, en az bizim kadar Türk’tür çünkü şarkılarını Türk
toplumu için yazmış ve söylemiştir. Bütün bu isimlerin musikişinasların başarılarına
etki etmiş, piyano yapımı ve tamirinde ünlenmiş Fincancıyan, Beyoğlu Aynalı
Pasajı’nda nota basımı ile Türk musikisinin nadide eserlerinden bazılarının temiz
ve düzenli bir biçimde günümüze ulaşmasını sağlamış Rupenyan, hakkında hiçbir
bilgi edinilemeyen bestekâr ve icracılardan Ekmekçi Bagdasar, Gabriel Ebeyan ve
Stephan Efendi, Türk millî marşı olan İstiklal Marşı’nın armonizasyonunu yapan
Edgar Manasyan, 20. yüzyılın ikinci yarısında Türk popüler müziğinin önemli isimleri
Garo Mafyan ve Onno Tunç Türk müziğine büyük katkıları olan Ermeni sanatçılardır.
Görsel 2.8: Bimen Şen (1873-1943)
https://islamansiklopedisi.org.tr/sen-bimen
adresinden alınarak yazarlar tarafından düzenlenmiştir.
62

