Page 69 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK | KEMENÇE 12
P. 69
2.2. NİHAVENT MAKAMINDA ÇALIŞMA
Durağı: Rast perdesidir.
Seyri: İnici-çıkıcıdır. Bazen çıkıcı bazen inici gibi başlarsa da hemen çıkıcı-inici seyre döner.
Dizisi: Buselik makamının rast perdesindeki şeddidir. Rast perdesi üzerindeki buselik beşlisine güçlü neva
üzerinde bazen bir kürdi dörtlüsünün bazen hicaz dörtlüsünün eklenmesinden meydana gelmiştir.
Güçlüsü: Buselik beşlisiyle kürdi veya hicaz dörtlüsünün birleştiği yerdeki neva perdesidir.
Yedeni: 1. aralıktaki ırak (bakiye diyezli fa) perdesidir.
Donanımı: Si ve mi küçük mücennep bemolü donanıma yazılır.
Dizinin Seyri: Güçlü civarından seyre başlanır. Çıkıcı ve inici olarak başlanmış ise hemen güçlüye yönelinir.
Diziyi meydana getiren çeşnilerde karışık olarak gezildikten sonra güçlü neva perdesinde yarım karar yapılır.
Bu arada gereken yerlerde gerekli asma kararlar gösterilir. Karışık gezildikten ve istenirse genişlemiş bölgeler-
de dolaşıldıktan sonra rast perdesinde buselik çeşnisiyle genellikle yedenli tam karar yapılır.
Genişlemesi: Nihavent makamı hem tiz durağın üstünden hem de durak perdesinin altından genişleyebilir.
Nevada Kürdi Dörtlüsü
Rastta Buselik Beşlisi
2.2.1. Nihavent Makamında Melodik Etüt
4. ETKİNLİK
Nihavent makamında yazılmış 11 numaralı melodik etüdü, solfejini yaparak yay tekniklerine
uygun çalınız. Makamlar konusunun pekişmesi için 9, 10 ve 11. sınıflarda klasik kemençe
çalan arkadaşlarınızla bir araya gelerek haftalık çalışmalar yapınız. Makamlarla ilgili öğren-
diğiniz eserleri birlikte çalınız. Bu konudaki bilgi ve tecrübelerinizi paylaşarak diğer öğrenci-
lerin öğrenimine destek olunuz.
11
NİHAVENT ETÜT
Usul: Sofyan : 76 Beste: Hasan Esen
68