Page 70 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK | KEMENÇE 12
P. 70

2.2. NİHAVENT MAKAMINDA ÇALIŞMA  2.2.2. Nihavent Makamında Örnek Eserler


 Durağı: Rast perdesidir.
 Seyri: İnici-çıkıcıdır. Bazen çıkıcı bazen inici gibi başlarsa da hemen çıkıcı-inici seyre döner.     5. ETKİNLİK   Nihavent makamında yazılmış ve 12’den 21’e kadar numaralandırılmış eserleri, solfejini ya-
 Dizisi: Buselik makamının rast perdesindeki şeddidir. Rast perdesi üzerindeki buselik beşlisine güçlü neva   parak yay tekniklerine uygun çalınız. Eserleri icra ederken sazınızdan tonlu ses çıkarmaya
 üzerinde bazen bir kürdi dörtlüsünün bazen hicaz dörtlüsünün eklenmesinden meydana gelmiştir.  özen gösteriniz. Öğretmeniniz gözetiminde iki gruba ayrılınız. Bir grup bu konudaki eserleri
 Güçlüsü: Buselik beşlisiyle kürdi veya hicaz dörtlüsünün birleştiği yerdeki neva perdesidir.  çalarken diğer grubun dinleyeceği bir çalışma yapınız. Çalan grubun hatalarını tespit edip
 Yedeni: 1. aralıktaki ırak (bakiye diyezli fa) perdesidir.   öğretmeniniz yardımıyla düzeltiniz. Dinleyen grup tarafından beğenilen eserlerin olumlu yön-
 Donanımı:  Si ve mi küçük mücennep bemolü donanıma yazılır.  lerini paylaşınız. Tümünü çalabilecek seviyeye geldiğinizde eserleri arkadaşlarınıza, aileni-
 Dizinin Seyri: Güçlü civarından seyre başlanır. Çıkıcı ve inici olarak başlanmış ise hemen güçlüye yönelinir.   ze, aile dostlarınıza ve sınıf arkadaşlarınıza sununuz. Yıl sonu için okul dinletisi planlayınız.
 Diziyi meydana getiren çeşnilerde karışık olarak gezildikten sonra güçlü neva perdesinde yarım karar yapılır.
 Bu arada gereken yerlerde gerekli asma kararlar gösterilir. Karışık gezildikten ve istenirse genişlemiş bölgeler-
 de dolaşıldıktan sonra rast perdesinde buselik çeşnisiyle genellikle yedenli tam karar yapılır.  12
 Genişlemesi: Nihavent makamı hem tiz durağın üstünden hem de durak perdesinin altından genişleyebilir.
                                              NİHAVENT SAZ SEMAİSİ
 Nevada Kürdi Dörtlüsü  Usul: Sengin Semai   : 84                                          Beste: Hasip Dede
 Rastta Buselik Beşlisi
                          1.HANE VE TESLİM









 2.2.1. Nihavent Makamında Melodik Etüt



    4. ETKİNLİK
 Nihavent makamında yazılmış 11 numaralı melodik etüdü, solfejini yaparak yay tekniklerine
 uygun çalınız. Makamlar konusunun pekişmesi için 9, 10 ve 11. sınıflarda klasik kemençe
 çalan arkadaşlarınızla bir araya gelerek haftalık çalışmalar yapınız. Makamlarla ilgili öğren-
 diğiniz eserleri birlikte çalınız. Bu konudaki bilgi ve tecrübelerinizi paylaşarak diğer öğrenci-
 lerin öğrenimine destek olunuz.



 11

 NİHAVENT ETÜT

 Usul: Sofyan   : 76   Beste: Hasan Esen




























 68                                                                                                           69
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75