Page 95 - ÇALGI EĞİTİMİ | NEY 12
P. 95

OKUMA PARÇASI


                                      BUHURİZADE MUSTAFA ITRİ EFENDİ


                    Türk besteci, şair ve hattat. 1640 yılında İstanbul’da doğdu. Müzik eğitimini Yenikapı Mevleviha-
            nesinde gördü. Zenci Ahmet Efendi’den yazı (hat) ve edebiyat, besteci Hafız Post’tan müzik dersleri aldı.
            Ayrıca o dönemin önde gelen müzikçileri olan Derviş Ömer Efendi’den, Nasrullah Vâkıf Halhali’den ve
            Kasımpaşalı Koca Osman Efendi’den yararlandı. Padişahın nedimi olarak saraya girdi, fasıl topluluğunda
            yer aldı. Enderunda müzik dersleri verdi. Çiçek ve meyve yetiştirmek özel merakları arasındaydı. Itri takma
            adını kullanmasını (ıtır çiçeğinden) bazı kaynaklar çiçek merakına bağlar.
                    Klasik Türk müziğinin hemen her alanında güzel örnekler verdi. Mevlevi müziği ile tekke ve âşık üs-
            luplarını ustaca işleyerek oluşturduğu besteleri, üç yüzyıla yakın canlılığını koruyor. Naat, tevşih, ilahi, ayin,
            kâr gibi ağır parçaların yanı sıra murabba, semai, peşrev gibi bir oranda haf f ve halka seslenen yapıtlar
            vermesini de bildi. Şairliği ile de ün kazanmasına karşın, şiirlerinden pek azını besteledi. Yapıtlarında daha
            çok Fuzuli, Nef’i, Şehri, Nabi ve yakın arkadaşı Nazım’ın şiirlerini kullandı. Hafız Post’un Güfte dergisine
            kendi el yazısıyla eklediği şiirlerinden, iyi bir hattat olduğu da anlaşılır. Binden çok bestesi olduğu sanılırsa
            da 9’u dinsel, 32’si dinsel olmayan formlarda 40’a yakın yapıtı günümüze ulaşabilmiştir. Itri, Abdülkadir Me-
            ragi ve Hammamizade İsmail Dede Efendi klasik Türk müziğinin kurucuları, geliştiricileri ve yönlendiricileri
            olarak anılırlar. 1711 yılında İstanbul’da öldü.
                    Dinsel yapıtları: Segâh Salat-ı Ümmiye, Irak makamında Kurban Bayramı Tekbiri, Segâh Mevlevi
            Ayini, Dilkeşhaveran Gece Salatı, Rast Naat-ı Peygamberi, rast ve nühüft makamlarında  2 tevşih, nühüft
            makamında durak ve ilahi.
                    Dinsel olmayan formdaki yapıtları: 2 kâr (muhammes Arazbar Kâr;  kendisinin ve klasik Türk müzi-
            ğinin başyapıtı sayılan, Şirazlı Hâfız’ın bir gazelinden bestelediği nim sakil Neva Kâr), 13 beste, 13 semai
            (en bilinenleri ırak makamında “Tuti–i mucize-güyem ne desem laf değil” dizesiyle başlayan ağır semai).
                                                    ral S    ’in “Müzik Ansiklo edik S zlük” adlı eserinden alınmıştır.





             BİLGİ NOTU

                                                         AYİN-İ ŞERİF

                Mevlevi  tarikatında  “mukabele” denen sema töreni sırasında okunup çalınan eserdir. Bu sırada se-
              mazenler de “sema” denen Mevlevi raksını yaparlar. Ayin-i Şerif-i Mevlevi, kısaca ayin, Türk musikisinin
              en büyük formudur.
                     Ayinlerin güftesi, Mevlânâ Celaleddin Rumi’nin şiirlerinden seçilir. Farsçadır. Arada Yunus gibi
              şiirlerin güfteleri de sıkıştırılabilir. Fakat esas güftenin Mevlânâ’nın olması şarttır.
                     Ayin, semanın bölündüğü dört kısma karşılık gelen ve “selam” denen dört parçadan yapılır.
              Her selam, birkaç beyitin bestesi ile söz ve saz terennümlerinden yapılmıştır. Usul geçkileri âdettir. Bir
              ayinde, aynı makamdan ve mutlaka devrikebir usulünden bir peşrev çalınır ve başta Itri’nin (güftesi gene
              Mevlânâ’dan olan) rast Naat’ı muhakkak okunur.
                     Bugüne kadar tahmini 132 ayin bestelenmiştir. Tespit edilemeyenler de vardır. 132 ayinin 16’sı
              bugün unutulmuştur. Aynı makamdan birden fazla ayin besteleyen tek bestekâr Sadettin Arel’dir. 132
              ayinin makamları; 7 Isfâhan, 5 Yegâh, 4 Bestenigâr, 4 Hicâz, 5 Nühüft, 3 Suzinâk, 3 Acemaşiran, 3 Dü-
              gâh, 3 Hüseyni, 3 Karciğar, 3 Müsteâr, 3 Nevâ, 3 Nev-eser, 3 Rast, 3 Sabâ, 3 Şedd-i Arabân’dır. Bazı
              makamlarda hiç ayin bestelenmemiştir.
                     Ayinlerin  41’ini  İstanbul  Belediye  Konservatuarı Tasnif  Heyeti  yayınlamıştır.  13  kitap  halinde
              1934-1939 yıllarında yayınlanmıştır.
                                             Yılmaz   T  A’nın  ü ük Türk M sikisi Ansiklo edisi Cilt  ’den alınmıştır.







                                                           93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100