Page 96 - ÇALGI EĞİTİMİ | NEY 12
P. 96
B. ON ZAMANLI USULLER
AKSAK SEMAİ USULÜ
Ta lo . Aksak Semai s lü zellikleri
Adı Aksak semai
Zamanı 10 zamanlı
Makamın Mertebeleri 10/16 (Curcuna), 10/8 (Aksak semai), 10/4 (Ağır aksak semai)
Bileşenleri
Türk aksağı + Türk aksağı (5+5)
Sık Kullanıldığı Aksak semai: Ağır semai ve saz semailerinin zorunlu usulüdür. Curcuna:
Formlar Şarkılarda sık kullanılmıştır.
Darp Şiddetleri 1. kuvvetli, 2. zayıf, 3. yarı kuvvetli, 4. kuvvetli, 5. yarı kuvvetli, 6. zayıf
Usulün Vuruluşu
Curcuna Aksak Semai
r
Düüm Te Düüm Düüm Te Düüm
Ï Ï Ï Ï Ï Ï
Ï Ï Ï Ï Ï Ï
Kââ Teek R Kââ Teek Tek
Tek
Ağır Aksak Semai
Düüm Te Düüm
ú Ï ú
ú ú Ï
Kââ Teek Tek
UYARI
Aksak semai usulünü vurabiliyorsanız curcuna, aksak semai ve ağır aksak semai usullerine örnek
olarak verilen eserlere geçebilirsiniz.
OKUMA PARÇASI
ALAADDİN YAVAŞÇA
Alaaddin Yavaşça, 1 Mart 1927'de Kilis'te doğdu. Müziğe küçük yaşta keman çalarak başladı.
İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesinde öğrenim gördü. Öğrencilik yıllarında Zeki Arif Ataergin, Saadettin
Kaynak, Hüseyin Saadettin Arel, Münir Nurettin Selçuk, Ref k Fersan, Nuri Halil Poyraz, Mesud Cemil, Dr.
Selahattin Tanur, Süleyman Erguner ve Ekrem Karadeniz gibi döneminin ünlü müzikçileriyle çalıştı. Ayrıca
Artaki Candan ve Fikret Kutluğ’dan kanun meşk etti. İlk şarkısını 1950’de besteledi. 1950’den sonra Türkiye
Radyolarında solistlik, topluluk şef iği, denetim ve danışma kurulları üyeliği, repertuvar ve üslup öğretmenli-
ği görevlerinde bulundu. Kültür Bakanlığı Türk Sanat Musikisi Komisyonunda, MEB Türk Musikisi Araştırma
ve Değerlendirme Kurulunda, DPT Türk Musikisi Kurulunda görevler aldı.
1976’da İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı kuruculuğunu ve yönetim kurulu üyeliğini yaptı. Bu
konservatuarın danışma biriminde görevini sürdürdü ve öğretim üyeliği yaptı. Türk Müziği tarihi ile ilgilendi;
inceleme ve biyograf yazıları yazdı.
94