Page 96 - ÇALGI EĞİTİMİ | NEY 12
P. 96

B. ON ZAMANLI USULLER
                                                 AKSAK SEMAİ USULÜ

                                             Ta lo  .    Aksak Semai  s lü  zellikleri
                             Adı                                     Aksak semai

                            Zamanı                                    10 zamanlı
                   Makamın  Mertebeleri        10/16 (Curcuna), 10/8 (Aksak semai), 10/4 (Ağır aksak semai)
                          Bileşenleri
                                                            Türk aksağı + Türk aksağı  (5+5)

                        Sık Kullanıldığı   Aksak semai: Ağır semai ve saz semailerinin zorunlu usulüdür. Curcuna:
                           Formlar                            Şarkılarda sık kullanılmıştır.
                        Darp Şiddetleri     1. kuvvetli, 2. zayıf, 3. yarı kuvvetli, 4. kuvvetli, 5. yarı kuvvetli, 6. zayıf


                                                      Usulün Vuruluşu

                                    Curcuna                                   Aksak Semai
                                r
                        Düüm     Te    Düüm                        Düüm      Te   Düüm
                             Ï Ï           Ï                            Ï Ï            Ï
                                      Ï          Ï Ï                             Ï           Ï Ï

                                  Kââ       Teek   R                         Kââ        Teek   Tek
                                                   Tek
                                                      Ağır Aksak Semai


                                              Düüm     Te    Düüm
                                                  ú Ï            ú
                                                            ú          ú Ï


                                                       Kââ        Teek   Tek
                                           UYARI

                      Aksak semai usulünü vurabiliyorsanız curcuna, aksak semai ve ağır aksak semai usullerine örnek
               olarak verilen eserlere geçebilirsiniz.



                    OKUMA PARÇASI


                                                  ALAADDİN YAVAŞÇA

                      Alaaddin Yavaşça,  1  Mart  1927'de  Kilis'te  doğdu.  Müziğe  küçük  yaşta  keman  çalarak  başladı.
               İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesinde öğrenim gördü. Öğrencilik yıllarında Zeki Arif Ataergin, Saadettin
               Kaynak, Hüseyin Saadettin Arel, Münir Nurettin Selçuk, Ref k Fersan, Nuri Halil Poyraz, Mesud Cemil, Dr.
               Selahattin Tanur, Süleyman Erguner ve Ekrem Karadeniz gibi döneminin ünlü müzikçileriyle çalıştı. Ayrıca
               Artaki Candan ve Fikret Kutluğ’dan kanun meşk etti. İlk şarkısını 1950’de besteledi. 1950’den sonra Türkiye
               Radyolarında solistlik, topluluk şef iği, denetim ve danışma kurulları üyeliği, repertuvar ve üslup öğretmenli-
               ği görevlerinde bulundu. Kültür Bakanlığı Türk Sanat Musikisi Komisyonunda, MEB Türk Musikisi Araştırma
               ve Değerlendirme Kurulunda, DPT Türk Musikisi Kurulunda görevler aldı.
                      1976’da İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı kuruculuğunu ve yönetim kurulu üyeliğini yaptı. Bu
               konservatuarın danışma biriminde görevini sürdürdü ve öğretim üyeliği yaptı. Türk Müziği tarihi ile ilgilendi;
               inceleme ve biyograf  yazıları yazdı.



                                                           94
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101