Page 53 - SEÇMELİ PİYANO 12
P. 53

Hazırlık Çalışması  Arnold Schönberg (Görsel 2.2): Avusturyalı bestecidir. Arnold Schönberg (Arnılt
            Şönberg) 8 yaşında keman çalmaya başlamış, ilk bestecilik denemelerini 12
 Çağdaş Dönem bestecilerinin müzik anlayışının temel özellikleri nelerdir?  Türk bestecilerin bu
            yaşında yapmıştır. Müziğe kendini adamış, viyolonsel çalmayı  bireysel gayreti
 özellikleri nasıl yansıttığını düşünüyorsunuz?
            sayesinde hiçbir eğitim almadan başarmıştır. Çağdaş Dönem müziğine “12 ton
 2.1. Çağdaş Dönemin Temel Özellikleri  sistemi” ile farklılık kazandıran besteci, 20. yy. müziğinde ileri modernizmin de

            önde gelen isimlerinden biridir. Schoenberg, “Pierrot Lunaire (Piero Luneer)” ve
 Çağdaş Dönem, müzik tarihinin son yüz yıllık bölümünü kapsar. 20. yy. bilim, teknoloji ve sanat gibi alanlarda   “Moses und Aron (Mozıs und Aron)” gibi başyapıtların yaratıcısı olarak bilinmektedir.
 toplumsal yaşam biçimlerinin değiştiği bir dönem olarak kabul edilir. Bu değişimin hazırlık süreci 19.
            Claude Debussy (Görsel 2.3): Claude Debussy (Kloud Debussiy) orta sınıf
 yy. sonlarında başlamıştır. Bu doğrultuda Çağdaş Dönem müzikte çok sayıda akımın ortaya çıktığı bir
            kalabalık bir ailenin ilk çocuğu olarak 22 Ağustos 1862 yılında Paris’te dünyaya
 dönem olarak bilinir. Ayrıca farklı alanlardaki gelişmeler sayesinde Çağdaş Dönem, müziğin sınırlarının
            gelmiştir. Aynı zamanda parlak bir piyanist olan besteci, 1873 tarihinde Paris
 genişleyerek dünyanın dört bir yanına yayılma olanağı kazandığı bir dönemdir.
                                                                                             Görsel 2.2: Arnold
            Konservatuarına kabul edilmiştir. Konservatuara kabul edildikten üç yıl sonra
                                                                                           Schönberg (1874-1951)
 20. yüzyılın ilk yarısında müzikte; izlenimcilik, anlatımcılık, folklorizm, elektronik müzik, postmodern   beste çalışmalarına başlamıştır. Konservatuardaki geleneksel öğretim yöntemleri
 müzik gibi yeni akımlar ortaya çıkmıştır. Bu akımlar içerisinde atonalite ve 12 ton gibi yeni besteleme   bestecinin pek ilgisini çekmemiş, kural dışı yani doğaçlama çalmayı tercih etmiştir.
 teknikleri ortaya çıkmıştır. Çağdaş Dönem’de ortaya çıkan anlatımcılık, duyguların engellenmeden dışa   Öğrenimi boyunca piyano, eşlikçilik ve kontrpuan alanlarında ödüller almıştır.
 vurulmasını hedeflerken, nesnelerin algılandığı gibi verilmesinden kaçınıp iç dünyayı öznel bir şekilde   Debussy, çalışmalarında son derece titiz davranan bir bestecidir. Bu nedenle
 yansıtmayı amaçlamıştır.  Bu akım müzikte Debussy ile birlikte başlamıştır. Çağdaş Dönem’de ortaya   bestelerinin  tamamlanması  zaman  almıştır.  Bestecinin  müzikal  araçları,
 çıkan anlatımcılık ise duyguların engellenmeyerek dışa vurulması eğiliminde, nesneleri algılandığı gibi   izlenimciliğin de tanım işaretlerini oluşturmuştur. Tam aralıklardan oluşan dizi
 verilmekten kaçınmayı ve iç dünyayı öznel olarak dışa vurmayı amaçlamıştır. Bestecilerden Mahler (Malır),   (pentatonizm), kilise modları, çok kez temel sesi olmayan dokuz, on bir ve on
 Schönberg (Şönberg) ve Webern (Veber) bu akımın öncülerinden kabul edilir.    üçlü akorlar, geleneksel armonik gidişin bozularak akorların paralel olarak
            kaydırılmaları gibi özellikler müziğini belirleyen temel unsurlar olmuştur.
 19. yy. sonlarından itibaren müzikteki yeni arayışlar tonal armoninin kural ve kalıplarının dışına çıkılmasına
 sebep olmuştur. Bu süreçte gelişen ve iyice yoğunlaşan kromatizmin etkisiyle tonalite kavramından   Bela Bartok (Görsel 2.4): 25 Mart 1881’de Macaristan’da doğan Bela Bartok (Bela
                                                                                         Görsel 2.3: Claude Debussy
 uzaklaşılmaya başlanmıştır.  Bunun sonucunda tonal armoni sistemine bağlı bulunmayan (atonalite) bir   Bartok), 21. yy. müziğinde besteci, piyanist ve halk müziği derlemecisi olarak   (1862-1918)
 müzik anlayışı benimsenmiştir. Atonal terimi, “ton dışı” anlamına gelmekte ve herhangi bir tona bağlı   önemli bir yere sahiptir. İlk müzik eğitimini babasından alan besteci, daha sonra
 olmadan yazılmış bütün müzikler için kullanılmaktadır. Bu dönemde besteleme tekniklerinden biri de   müzik öğretmeni olan annesiyle çalışmıştır. 1890’da piyano için küçük parçalar
 12 ton sistemidir. Schönberg tarafından 1920’li yıllarda geliştirilen 12 ton sistemi, bir oktavın 12 sesinin   bestelemeye başlamış, on dokuz yaşında da ilk konserini vermiştir. 1899’da
 besteci tarafından belirlenen bir düzen içinde kullanılmasına dayanmaktadır. Belirli kurallara bağlı   Budapeşte Krallık Müzik Akademisinde eğitim almaya hak kazanan Bartok,
 olarak ve aralarındaki ilişkiler bağlamında farklı seslere aktarılarak çeşitlendirilen yeni sesler elde edilir.   Brahms’ın ve Strauss’un (Şıtraus) eserlerinden etkilenmiştir. 1907’de akademiden
 Schönberg’in oluşturduğu 12 ton sistemini tonal sistemden ayıran en büyük özelliği, bestecinin her sesi   mezun olmuş ve aynı kurumda piyano öğretmeni olarak çalışmaya başlamıştır.
 kendi bireysel karakteri içinde kullanmasıdır.   Bu sırada Macar halk müziği ile yakından ilgilenmiş ve bu konu ile ilgili derleme
            çalışmaları yapmıştır. Farklı ulusların halk müzikleriyle de yakından ilgilenen
 Müzik tarihinde Çağdaş Dönem, diğer dönemlere nazaran farklı besteleme yöntemleri ve notasyon teknikleri
            besteci, Türkiye’de de çeşitli araştırmalar gerçekleştirmiştir. Bartok; piyano, oda
 gibi birçok yeniliğin gerçekleştiği bir dönemdir. Bu dönem müziğindeki belli başlı gelişmeler; birden çok
            müziği, orkestra ve korolar için eserler bestelemiştir.
 tonalitenin kullanılması ya da tonalitenin tamamen atılması, değişik ölçülerin aynı anda kullanılması, klasik
            2.3. Çağdaş Dönem Türk Bestecileri                                                 (1881-1945)
 müzik formlarından uzaklaşılması ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak elektronik müziğin gelişmesidir.  Görsel 2.4: Bela Bartok
 2.2. Çağdaş Dönem Bestecileri  Çağdaş Dönemin ilk Türk bestecileri “Türk

            Beşleri” olarak adlandırılan ve doğum tarihleri
 Bu bölümde Çağdaş Dönem bestecilerinden örnekler sunulmuştur.
            birbirlerini izleyen Cemal Reşit Rey (1904-1985),
 Aleksandr Skyrabin (Görsel 2.1): Annesi iyi bir piyanist olan Aleksandr Skriyabin   Hasan Ferid Alnar (1906-1978), Ulvi Cemal
 (Aleksandır Sikrabin), çocukluk döneminde Tanayed’den dersler almıştır. 1888   Erkin (1906-1972), Ahmet Adnan Saygun (1907-
 yılında Moskova Konservatuarına kabul edilmiştir. Konservatuardaki piyano   1991) ve Neci Kazım Akses’tir (1908-1999)
 öğretmeni Skriyabin’i “Rusya’nın Chopin’i” olarak tanımlamıştır. Besteci, senfonileri   (Görsel 2.5). Bu bestecilerimiz, yurt dışında
 ve senfonik şiirlerinin yanı sıra piyano yapıtlarıyla da ön plana çıkmaktadır. 200’ü   müzik eğitimi almıştır. Ülkemize döndükten
 aşkın eserinin arasında 10 piyano sonatı, 58 albümde toplanan prelüd, impromtu,   sonra  Türk  müziğinin  en  tanınmış  besteci
 noktürn, mazurka, çeşitleme, şiir ve etütler bulunmaktadır.  ve eğitimcileri olarak sonraki kuşaklara ışık
            olmuşlardır. Daha da önemlisi, ulusal müzik
            kültürümüzü  uluslararası  bir  bağlamda                         Görsel 2.5: Türk Beşleri
            sunmaya çalışmışlardır.




                                                                                                             51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58