Page 18 - ÇALGI EĞİTİMİ TAMBUR 12
P. 18

1.1.3. Makam Bilgisinin Taksim Yapmaya Etkileri



           Taksim yapmayı öğrenmek isteyen müzisyenlerin öncelikle makam bilgisini edinmesi gerekir. Makam

         bilgisi, makamın hangi perdelerden oluştuğunu, hangi geçişlerin yapılabileceğini ve taksimin nasıl bir

         formda olacağını belirler. İcracıya kullanılabilecek melodik motifler ve süslemeler hakkında bilgi verir.


           Türk makam müziğinde her bir makam birbirinden farklı seyir yapılarından oluşmaktadır. İcracı-

         lar, taksim yapabilmek için öncelikle Türk makam müziğinin nazari yapısını yeterli seviyede öğrenmiş


         olmalıdır. Makam dizilerinin genel yapılarının gelenekselleşmiş şekilde günümüze ulaşmış dizi ve se-
         yir şemaları olduğu, makamları terkip eden ve o makamlarda eser besteleyen sanatçıların bestecilik


         anlayışlarına göre şekillendiği söylenebilir. Makam müziğinde birbirinden farklı ses aralıklarından
         oluşan makam dizileri bulunduğu gibi birbiriyle aynı diziye sahip pek çok makam vardır. Örneğin uşşak


         ve bayati makamı aynı karar perdesinden başlayan ve aynı diziye sahip makamlardır. Yine şedaraban
         ve sûzidil makamı transpoze edilerek (aktarım) oluşturulmuş, zirgüleli hicaz makamının şeddi olarak


         tanımlanan ve aynı diziye sahip makam örnekleridir. Dolayısıyla aynı ses aralıklarına sahip makamların
         ayrımını yapabilmek için makamların seyir yapılarına vakıf olmak gerekmektedir.


            Besteci ve taksim icracısı, bu seyir yapılarını iyi kavrayamazsa taksim ve bestede makamın kimli-
         ğini oluşturmakta zorlanır. Şüphesiz makamın seyir yapısını duyurmak, taksimin iyi icra edilebilmesi


         için yeterli bir kriter değildir. İcracının melodik zenginliğe ve birikime sahip olması gerekir. Taksimi
         yapılan makamın melodik kurulumunu ahenk içinde gerçekleştirebilme becerisi bu birikimin sonucunda


         nihayete ulaşacaktır.

              Atatürk ve Neyzen Tevfik
             Atatürk, şapka inkılabının ilk günlerinde yaptığı Balıkesir ziyaretinde Balıkesir Milletvekili Ah-
            met Süreyya’ya, Neyzen Tevfik’i görmek istediğini iletti.
             Atatürk’ün askerî mahfile geldiğini gören Neyzen Tevfik, keyiflendi. Taksim etti, peşrev çaldı.
            Türk musikisinin en güzel parçalarını o harika üfleyişiyle çaldı.
             Atatürk çok memnun oldu. Neyzen’i çağırdı ve Neyzen’in elini kalbinin üstüne basarak dakika-
            larca tuttuktan sonra:
            — Ne büyük ne kuvvetli ruhun var!  dedi ve sonra ilave etti:
            — Neyzen, ne istiyorsun? Söyle!
            — Sayenizde her şeyim var. Teşekkür ederim.
            — Bir şey iste canım!

            — Bir nüfus tezkeresi versinler. Emrediniz.
             Atatürk hayretle sordu:
            — Nüfus tezkeren yok mu Neyzen?
            — Hayır! Bundan evvel hükûmet yoktu ki, nüfus tezkerem olsun!



        16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23