Page 26 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 12
P. 26

TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 12                                                                                                                                                                                  1. ÜNİTE






                     OKUMA PARÇASI

                      ÂŞIKLARDA MÜZİK


                  Âşıklar, halk edebiyatının ve halk mûsikîsinin yaşatılmasında ve kuşaktan kuşağa aktarılmasında
                  önemli rolü olan sanatçılardır. Âşıkların, şiirlerini söylerken en büyük yardımcısı da “müzik”tir.
                  Aslında,  “halk  edebiyatı”  dediğimizde  müziği;  “halk  müziği”  dediğimizde  de  edebiyatı  birlikte
                  söylemiş oluruz.
                  Çocuk tekerlemelerinden mânilere ve koşmalara kadar halk edebiyatı ürünlerinin hemen hepsinin
                  müzikle söylenmesi vazgeçilmez bir gelenek olmuştur. Bu gelenek, tarihin derinliklerinden günü-
                  müze kadar süregelmiştir ve günümüzde de yaşatılmaktadır.
                  Bir şiir türü olarak halk edebiyatının esas ürünlerinin “halk mânileri” olduğu konusunda hemen
                  hemen bütün folklorcu ve edebiyatçılar birleşmektedir. Halk müziği repertuvarımızı taradığımızda
                  görürüz ki, aynı mâni yurdumuzun birçok yöresinde var olup değişik ezgilerle söylenebilmektedir.
                  Bir mâni serisi, yöresel ve değişik ezgilerle söylenebilir. Bu ezgiler, asli unsurlarını inanılmayacak
                  kadar uzun müddet koruyabilmektedir.
                  Âşıklarla yapılan derleme ve araştırma çalışmalarında görülmektedir ki, âşıklar; deyişlerini söyler-
                  ken yeni besteler yapmaz, yetiştikleri yörelerin müzik tarzları ve tavırları içinde kalarak sözlerini
                  eski ezgiler üzerine döşerler. Bu ezgisel yapıya bazı yörelerde makam, bazılarında ayak, bazıların-
                  da ise hava vb. adlar verilmiştir.
                  Bu durumu, atışma yapan âşıklarda daha açık şekilde görebiliriz. İster iki âşık atışsın. İster 3, 4,
                  5, 10 âşık… Bu sanatçılar, aynı melodi üstüne sözlerini döşer ve atışmadaki sıralarını bu şekilde
                  savarlar. Bu görüşü ileri sürerken; gönüllerimize taht kuran, hikâyesi, şiiri ve mûsikîsi ile bir halk
                  edebiyatı kütüphanesini âdeta hafızalarında taşıyan âşıklarımıza, ulusal kültürün bu seyyar kütüp-
                  hanelerine yaptıkları katkılardan dolayı minnetlerimizi, teşekkürlerimizi ve saygılarımızı sunarız.


                                                                         Nida Tüfekçi’nin “Âşıklarda Müzik”
                                                                           adlı bildirisinden düzenlenmiştir.



































               24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31