Page 24 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 12
P. 24
TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 12 1. ÜNİTE
Vurgulama alıştırmalarına yandaki
karekoddan ulaşabilirsiniz.
ALIŞTIRMA / Vurgulama Alıştırmaları
• Aşağıda verilen cümlelerde; önce 1. kelimeyi, sonra 2. kelimeyi, son olarak da 3. kelimeyi
vurgulayarak cümleleri 3 farklı şekilde okuyunuz.
Ödevler bugün teslim edilecek. Sağlık en büyük varlık.
1 2 3 1 2 3
Vurgulama alıştırmalarına yandaki
karekoddan ulaşabilirsiniz.
ALIŞTIRMA / Vurgulama Alıştırmaları
Aşağıda yer alan Atatürk’ün Gençliğe Hitabesi’ni vurgu ve tonlamalara dikkat ederek okuyunuz. Daha
sonra metnin altında yer alan çalışmayı yapınız.
“Ey Türk gençliği! Birinci vazifen, Türk istiklalini, Türk Cumhuriyeti’ni ilelebet muhafaza ve müdafaa etmektir.
Mevcudiyetinin ve istikbalinin yegâne temeli budur. Bu temel, senin en kıymetli hazinendir. İstikbalde dahi seni bu
hazineden mahrum etmek isteyecek dahili ve harici bedhahların olacaktır. Bir gün istiklal ve cumhuriyeti müdafaa
mecburiyetine düşersen, vazifeye atılmak için, içinde bulunacağın vaziyetin imkân ve şeraitin düşünmeyeceksin!
Bu imkân ve şerait, çok namüsait bir mahiyette tezahür edebilir. İstiklal ve Cumhuriyetine kastedecek düşmanlar,
bütün dünyada emsali görülmemiş bir galibiyetin mümessili olabilirler. Cebren ve hile ile aziz vatanın bütün kaleleri
zapt edilmiş, bütün tersanelerine girilmiş, bütün orduları dağıtılmış ve memleketin her köşesi bilfiil işgal edilmiş
olabilir. Bütün bu şeraitten daha elim ve daha vahim olmak üzere, memleketin dahilinde iktidara sahip olanlar
gaflet ve dalalet ve hatta hıyanet içinde bulunabilirler. Hatta bu iktidar sahipleri şahsi menfaatlarını müstevlilerin
siyasi emelleriyle tevhit edebilirler. Millet fakrü zaruret içinde harap ve bitap düşmüş olabilir. Ey Türk istikbalinin
evladı! İşte bu ahval ve şerait içinde dahi vazifen, Türk istiklal ve Cumhuriyetini kurtarmaktır! Muhtaç olduğun kudret,
damarlarındaki asil kanda mevcuttur!”
• Bu metinde, her cümledeki rastgele bir kelimenin altını çiziniz. Metni, altını çizdiğiniz kelimelere vur-
gu yaparak okuyunuz. Meydana gelen anlam farklılıklarını sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.
Konuşma; duygu ve düşüncelerin ifade edildiği, kullanılan sözcüklerin ve bu sözcüklerin tartımıyla,
vurgulama ve tonlamasıyla birlikte verilen müziksel ifadeler bütünüdür. Her insanın bu ifade bütününü
yansıttığı kendine has bir sesi vardır. Konuşma sesi ile şarkı sesi farklı olsa da, oluşum açısından hava ve
dil bağlamında ortaktır. Konuşma sesinde kullanılan basınçla şarkı söylemede kullanılan basınç da birbi-
rinden farklıdır. Şarkı sesi müzikal ifadeyi ortaya koymayı hedefler. Koro derslerinde yapılan ses eğitimi
çalışmaları, çeşitli tekerlemeler ve konuşma etkinlikleri aracılığıyla soluk ve ses bağlantısının oluşturul-
masını, güzel konuşmadan güzel şarkı söylemeye doğru yol alınmasını sağlamaktadır. Koroların en önemli
amaçlarından olan ortak bir ahenkle şarkı söyleme hedefi, yalnız müzikal uyumla değil, aynı zamanda
güzel konuşma becerisinin geliştirilmesiyle gerçekleştirilebilir.
Konuşma becerisi, iletişim esnasında kişinin kendisini etkili bir şekilde ifade edebilmesi için önemli
bir unsurdur. İyi bir konuşma becerisi; iş hayatında, sosyal ilişkilerde ve kişisel gelişimde bireylere büyük
avantajlar sağlar. Konuşma becerisini geliştirmek için yapılması gerekenler arasında; dinleme çalışmaları,
solunum egzersizleri ve konuşma pratikleri yer alır.
22

