Page 19 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 12
P. 19
TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 12 1. ÜNİTE
beceriler gibi pek çok davranışı kazanma ve iyileştirme fırsatı da bulur. Koro çalışmalarının koro üyelerine
kazandırdığı bazı davranışları şöyle sıralayabiliriz:
• İş birliğini ve takım ruhunu güçlendirir.
• Birlikte şarkı söyleme sürecinde uyumlu çalışma becerisini geliştirir.
• Disiplini ve öz güven gelişimini sağlar.
• Sorumluluk duygusunu pekiştirir.
• Koro üyelerinin sosyal becerilerine katkıda bulunur.
• İletişim kurmayı ve empati yapmayı geliştirir.
BİLGİ NOTU
Ustalara Saygı: Köroğlu
Benden selam olsun Bolu Beyi’ne
Çıkıp şu dağlara yaslanmalıdır
Ok gıcırtısından, kalkan sesinden
Dağlar seda verip seslenmelidir…”
Doğum ve ölüm tarihleri tam olarak bilinmeyen 16. yüzyıl saz şairlerinden Köroğlu’nun asıl adı Ruşen Ali’dir.
Köroğlu destanına göre babası Yusuf, Bolu Beyi’nin seyisidir. Atlara meraklı olan Bolu Beyi, Yusuf’u cins bir at al-
maya gönderir. Fakat Yusuf’un getirdiği tayı beğenmez ve Yusuf’un gözlerine mil çektirir. Kör olan Yusuf, oğlunu
ve getirdiği tayı alarak memleketi terk eder. Ruşen Ali, tayı babasının tarif ettiği tarzla karanlık bir ahırda besler.
Tay; belli bir zaman sonra gelişir, güzelleşir, eşsiz bir küheylana dönüşür.
Bu arada Yusuf ile Ruşen Ali, Aras Irmağı’na giderek Bingöl’den inecek olan üç sihirli köpüğü beklerler. Gelen
köpükleri içen Ruşen Ali (Köroğlu); ebedî hayat, yiğitlik ve şairlik vasıflarına sahip olur. Bolu Beyi’nden babasının
intikamını almak için yola çıkar. O, artık bir “kır uğrusu” yani “dağın, bayırın eşkıyası”dır. Ancak yiğitlik ve iyiliksever-
liğiyle halkın gözünde destanlaşan Köroğlu; Ayvaz’ı evlat edinir, acımasız ve kıyıcı Bolu Beyi’ne amansız darbeler
indirir.
Köroğlu’nun ismine birkaç farklı şekilde rastlanmaktadır. Bunlardan biri, XVI. yy. daki kır uğrusu Köroğlu, diğeri
ise Âşık Köroğlu’dur. Bir de Horasanlı Köroğlu vardır. Bolu dolaylarının kır uğrusu Köroğlu ile tam o zaman halk
öykülerine konu olmuş Köroğlu’nun aynı kişi olduğu bugün için de kabul edilmektedir.
Âşıklık geleneğine uyarak kültürümüze yerleşen, sazlı sözlü anlatımıyla halka mal olmuş Köroğlu; kıyıcılığa, zul-
me, kötü yönetime karşı bir direnişin sembolü olmuştur. Halkın gözünde; mert, çetin ve bahadır bir yiğittir. İyi-
likseverdir, zavallıları korur, halka kıyanlara aman vermez; duygulu, sevgi dolu bir halk kahramanıdır. Halk, onu
bir öykü kahramanı değil; tarihî bir kahraman olarak kabul eder, canlı bir anı gibi benimser ve varlığını yaşatır.
Köroğlu’nun şiirlerinde yiğitlik, arkadaşlık, doğa sevgisi, aşk vb. konu ve temalar; coşkulu, yiğitçe bir anlatımla,
sade ve ahenkli bir söyleyişle yer alır. Kendinden sonra yetişen âşıklar üzerinde de etkisi görülmektedir. Koçak-
lamalarıyla yüreklere coşkunluk veren Köroğlu, adaletin olmadığı dönemlerde doğal direnme hakkını kullanmış
olmasıyla adaletsizliğe başkaldırının simgesi olmuştur.
Şiirleri; “Köroğlu Destanı” Pertev Naili Boratav , “Türk Saz Şairleri” Fuat Köprülü, “Köroğlu-Dadaloğlu” Cahit Öztelli
tarafından yayınlanmıştır.
Kaynakça: Atınç Emnalar’ın “Tüm Yönleriyle Türk Halk Müziği ve Nazariyatı” adlı kitabından alınmıştır. (Kısaltılmış ve düzenlenmiştir.)
17

