Page 18 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 12
P. 18

TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 12                                                                                                                                                                                  1. ÜNİTE


               Cumhuriyet Dönemi Toplu Seslendirme Uygulamaları

                   Türk müziğinde toplu çalıp söyleme geleneği, eski bir geçmişe sahip olmasına rağmen, ülkemizde dü-
               zenli bir koro müziği anlayışından söz etmek mümkün değildir. Türk halk müziği formunda ortaya konmuş
               ürünler, halk sanatçıları tarafından ve çoğunlukla ferdî icralarla halka sunulmuş; toplu icra örnekleri ise
               daha çok yöresel anlayışlarla oluşturulan müzikli toplantılarda sergilenmiştir.

                   Türk halk müziğinde karma saz ve ses topluluğuyla yapılan icra örnekleri, radyoların kurulması süre-
               ciyle başlamıştır. Hemen her yöreye ait türküler, daha sonra koral yapıya dönüşecek olan bu topluluklarla
               icra edilmeye başlanmış ve ancak bu sayede gelişmiştir.
                   Önceleri Mesut Cemil Bey ve arkadaşlarının sergilediği Türk sanat müziği toplu icra örnekleri, Tür-
               kiye radyolarının kurulmasıyla yayınlanma imkânına kavuşmuştur. Daha sonra, Muzaffer Sarısözen yöne-
               timinde bir Türk halk müziği topluluğu oluşturulmuş ve radyo programları içerisinde halk türkülerine yer
               verilmiştir.
                   Halk türküleri, Cumhuriyet'in kurulduğu yıllardan itibaren hem çok sesli hem de tek sesli koral ya-
               pılanmalar aracılığıyla yeni bir anlayışa bürünmüştür. Radyolar aracılığıyla türküleri halka ulaştıran top-
               luluklar, daha sonraki yıllarda gelişerek Türk halk müziği korolarına model olmuştur. Kültür ve Turizm
               Bakanlığı’nın Türk halk müziği koroları ve TRT’nin model alınmasıyla oluşturulmuş üniversite ile dernek
               koroları ve amatör koroların kurulmasıyla da bu sayı giderek artmıştır.



                       ETKİNLİK
                  Yaşadığınız şehirde yer alan Türk halk müziği korolarını ve bu koroların hangi kurum ya da kuruluş
                  bünyesinde faaliyet gösterdiğini araştırınız. Araştırma sonuçlarınızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


               Koro ve Toplum

                   Kültürel bir miras olarak Türk halk müziği, Türk toplumunun önemli bir parçasıdır ve onun canlı tu-
               tulmasında önemli rol oynayan araçlardan biri de koro çalışmalarıdır. Gerek profesyonel gerekse amatör
               müzikseverlerin ortak bir amaç etrafında bir araya gelerek oluşturdukları topluluklar, halk türkülerini
               topluma ileterek toplumsal birlikteliğe ve dayanışmaya katkı sağlar. Ayrıca korolar, kültürel ögelerin ge-
               lecek kuşaklara aktarılmasını da sağlayan önemli topluluklardır. Böylece yeni nesillerin halk türkülerini
               öğrenmesi ve kendisinden sonraki nesillere aktarması sağlanır.



                     SORU-YORUM
                  İnsan sesinin özellikleri nelerdir?
                  •   Canlıdır ve yaşam boyu değişir.
                  •   Her insana göre farklı özellikler taşır, parmak izi gibidir.
                  •   Müzik aleti olarak nitelendirilir.
                  •   Beynimize doğrudan bağlı, iyi ya da kötü alışkanlıklar geliştirebilen tek müzik aletidir.
                  •   Kişinin ruhsal özelliği hakkında bilgi verir (gergin, mutlu, heyecanlı vb. oluşu).
                  •   Şarkı söyleme ve konuşma esnasında doğru ya da yanlış alışkanlıklar kazanılmasına taklit yöntemi ile imkân
                     tanır.



               Koro ve İnsan

                   Koro çalışmaları, katılımcılarına müzikal deneyimlerden öte çeşitli davranışsal ve kişisel kazanımlar
               sunar. Koro üyeleri; müzikal yeteneklerini geliştirmenin yanı sıra iş birliği, disiplin, öz güven ve sosyal




               16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23