Page 12 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 12

KITABIN TANITIMI




                                                Ünite kapak karekodlarını
  KİTABIN TANITIMI
                                                       gösterir.                     1. ÜNİTE
                                                                                     UZUN HAVALAR
                   1. ÜNİTE        UZUN                                               HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
                                 HAVALAR        Ünite adını gösterir                 •  “Uzun hava” terimi hakkında bildiklerinizi söyleyiniz.
                                                                                     •  Ülkemizdeki uzun hava türlerine örnekler veriniz.
                                                Ünite numarasını gösterir.           1. UZUN HAVALAR
                                                                                     “Uzun havalar” genel olarak usul bakımından serbest olup belli bir makam dizisi olan ve konuşur gibi
                                                                                    seslendirilen (resitatif) ezgilerdir. “Uzun hava” terimi Türk halk müziği çalışmalarının başlamasıyla birlikte
                                                                                    kullanılmaya başlamıştır. Çeşitli yörelerde uzun hava yerine “yüksek hava”, “düz hava”, “avaz”, “ova hava-
                                                                                    sı”, “engin hava”, “uzun kayda” gibi terimler de kullanılır. Uzun hava söylemek ise “hava yakmak”, “yakım
                                                                                    yakmak”, “hava asılmak”, “hava ekmek”, “çıkışmak” ve “koşma koşmak” şeklinde ifade edilir.
                                                                 Hazırlık           resmî derleme çalışmasını gerçekleştiren Seyfettin ve Sezai ASAF kardeşler yapmıştır. Asaf kardeşler uzun
                                                                                     Uzun havalar ile ilgili olarak birçok tanım yapılmıştır. Bu tanımların ilkini Cumhuriyet Dönemi’ndeki ilk
                                                                                    havayı “Avrupa musikisindeki resitatifin mukabilidir (karşılığıdır), usul ile çalınmaz.” ifadeleriyle tanımlamış-
                                                            çalışmalarını gösterir.  lardır. Müzikolog ve araştırmacı Mahmut Ragıp GAZIMIHAL, “Usulsüz musikilere Anadolu’da uzun hava
                                                                                    ismi verilir.” şeklinde açıklamıştır. Besteci ve müzik eğitimcisi Ahmet Adnan SAYGUN, “ritmi tamamiyle ser-
                                                                                    best olup konuşmayı yakından izleyen serbest tartımlı türküler” sözleriyle uzun havayı tanımlamıştır. Türk
                                                                                    halk müziğinin ilk hocalarından ve derlemecilerinden Muzaffer SARISÖZEN ise uzun havayı “Ölçü ve ritim
                                                                                    bakımından serbest olduğu hâlde, dizisi bilinen ve dizi içindeki seyri belli kalıplara bağlı bulunan ezgiler”
                                                                                    şeklinde tanımlamıştır (Şenel, 1992: 55-57).
                                                                                     Tüm bu tanımlarda uzun havaların ön plana çıkan özelliği usulsüz, yani ritim bakımında serbest olmala-
                                                              Ünite başlıklarını    rıdır. Ancak, genel olarak bu özelliğe sahip olmakla birlikte, ritimli kısımlar içeren uzun havalar da mevcuttur.
                                                                                    Başta, ortada ya da sonda ritimli saz bölümleri olan uzun havalar da vardır (Harput Divanı, Kerkük Divanı
                                                                                    vb.). Türk halk müziğindeki ritimli ve sözlü ezgiler olan “kırık havalar”ın bazılarında da usulsüz olarak ses-
                                                                                    lendirilen cümleler ya da bölümler bulunur (Çoktan Beri Yollarını Gözlerim, Havalanma Telli Turnam vb.).
                                                                 gösterir.          Uzun havaların çok önemli bir özelliği de ait oldukları yörenin mahalli ağzıyla seslendirilmeleridir. Yurdumu-
                                                                                    zun hemen her yöresinde farklı mahalli ağızlar mevcuttur.
                                                                                    Bilgi Notu
                                                                                      Ağız: Aynı dil içinde ses, şekil, söz dizimi ve anlamca farklılıklar gösterebilen, belli yerleşim
                                                                                     bölgelerine veya sınıflara özgü olan konuşma dilidir.
                                                  Ünite kapaklarını gösterir.
                       Kavramlar  Ünite Konuları
                       •  Ağız  1.1.  Ağıt       Her ünite farklı renk ve kapak      1.1. AĞIT
                       •  Ayak  1.2.  Arguvan Havası                                 1.1.1. Ağıt Kavramı
                       •  Cinas  1.3.  Barak
                       •  Glissando  1.4.  Bozlak                                    Genellikle ölen bir kimsenin ardından söylenen, o kişinin güzel huy ve davranışlarını anlatan, ayrıca
                       •  Resitatif   1.5.  Çamşıhı  resmine sahiptir.              geride kalanların acılarını yansıtan şiirlere ve bunların ezgilendirilmiş hâllerine “ağıt” denir. Ağıtlar sadece
                       •  Ters Glissando  1.6.  Divan                               ölüm konulu değildir. Toplumu etkileyen büyük felaketlerin, doğal afetlerin ve elim olayların acılı etkilerini
                       •  Uzun Hava  1.7.  Gurbet Havası                            dile getiren ağıtlar da bulunur. Bunun yanında, Anadolu’da kına gecelerinde gelinin baba evinden ayrılışıyla
                              1.8.  Hoyrat                                          oluşan hüznü dile getiren ağıtlar da yakılır (Görsel 1.1).
                                                                                     Ağıt söyleme işine “ağıt yakma”; ağıt söyleyen kişilere ise  “ağıtçı” denir. Eğer ağıt yakan kişi ustaysa
                              1.9.  Maya                                            kendisi doğaçlama olarak bir kişinin ismine özel ağıt da yakabilmektedir. Ağıtlar, ölen kişinin ya da yakınla-
                              1.10. Yol Havası                                      rının ağzından söylenir. Anadolu’da ağıt yakma işi genellikle kadınlara özgüdür.
                             11                                                                12
                                                             Ünite alt başlıklarını
                                                                 gösterir.
                                               Notalı eserler uygulamalarını
                   1. Uygulama: A tipi yedi zamanlı usule örnek olarak aşağıdaki “Çayeli’nden Öteye” türküsünü usul
                                                      gösterir.                         ‘‘Güzel sanatların hepsinde,ulus gençliğinin ne türlü
                  vuruşlarına uygun olarak icra ediniz.
                          ÇAYELİ'NDEN ÖTEYE                                            ilerletilmesini istediğinizi bilirim. Ancak bunda en ça-
                                                                                       buk,en önde götürülmesi gerekli olan Türk musikisidir.’’
                                  Derleyen: Yücel PAŞMAKÇI
                                  Yöresi: Rize
                   e=195          Kimden Alındığı: Dursun TANYAŞ                                             Mustafa Kemal ATATÜRK
                                  .
                    7 Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï  Ï Ï Ï Ï
                  & ' _ 8            Ï Ï Ï
                                                                                                                                   (www.atam.gov.tr/duyurular/guzel-sanatlar)
                    ÇA  YE  LİN  DEN  Ö  TE  YE  Gİ  DE  LUM  YA
                    SE  PE  TU  MUN  İP  LE  Rİ  KE  SE  Yİ  O
                    KAR  LI  DE  RE  DEN  BE  Rİ  YE  ŞİL  ÇAY  BAH
                  4                                             Değerler
                  & ' _ Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï  Ï Ï Ï Ï Ï  Ï Ï_ Ï  Ï Ï Ï Ï Ï  j Ï Ï  Ï
                    Lİ  YA  Lİ  Gİ  DE  LUM  YA  Lİ  YA  Lİ                         4.2. HICAZ MAKAMI
                    MU  ZU  Mİ  KES  SE  Yİ  O  MU  ZU  Mİ   eğitimini gösterir.
                    ÇE  LE  Rİ  YE  ŞİL  ÇAY  BAH  ÇE  LE  Rİ                       Hicaz, hem bir makamın ismi hem de buna bağlı olan dört makamlık bir aileye verilen ortak isimdir. Bu
                  7   j          Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï                                 dört makamın bir aile olarak bir araya gelmesinin sebebi dördünün de büyük benzerlikler göstermesidir.
                  & ' _ Ï  Ï Ï  Ï  Ï  ä Ï  Ï  . .                                  Bunlardan iki tanesinin güçlü olarak adlandırdığımız perdesi neva perdesi (yerinde hicaz dörtlüsü), diğer
                                                                                   ikisinin de hüseyni perdesidir (yerinde hicaz beşlisi). Değişiklik gösteren dizilerin güçlüleri ve güçlü üzerin-
                    Gİ  DE  LUM  YA  Lİ  AR  KAN  DA  Kİ                           deki çeşnileridir. Hepsinin seyri inici çıkıcıdır.
                    KES  SE  Yİ  O  MU  AÇ  BE  YAZ  PEŞ
                    YE  ŞİL  ÇAY  BAH  ÇE  ÇAY  Fİ  Lİ  Zİ
                  10                                                                Bilgi Notu
                  & ' _ Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï  Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï  Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï  Bilgi notunu gösterir.  Bu ailedeki dört makam da sık sık birbirilerine geçki yapar.
                    SE  PE  TUN  BE  NO  LA  YIM  HA  MA  Lİ
                    TE  MA  Lİ  Bİ  GÖ  RE  YİM  YÜ  ZU  Nİ
                    TOP  LA  Yİ  PEŞ  TE  MAL  Lİ  KIZ  LA  Rİ
                  13                                                                Hicaz ailesinin hepsinde ortak olarak kullanılan yarım karar ve asma karar gibi özellikleri olmayan, çıkar-
                           j   j       . .                                         ken eviç, inerken ise acem perdesi kullanılan ortak hicaz dizi vardır.
                  & ' _ Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï_ Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï  Ï  Ï Ï  Ï  Ï  ä Ï  Ï
                                                                                                                Uşşak Dörtlüsü
                    BE  NO LA  YIM  HA  MA  Lİ  BE  NO LA  YIM  HA                           œ ˙
                    Bİ  GÖ RE  YİM  YÜ  ZÜ  Nİ  Bİ  GÖ RE  YİM  YÜ                       ˙  œ œ8  œ œ6  œ ˙
                    PEŞ  TE MAL  Lİ  KIZ  LA  Rİ  PEŞ  TE MAL  Lİ  KIZ              & ˙ 3  œ œ8      œ œ ˙
                           ÇAYELİ'NDEN ÖTEYE
                           GİDELUM YALİ YALİ
                           ARKANDAKİ SEPETUN
                           BEN OLAYIM HAMALİ
                           SEPETUMUN İPLERİ                                               HICAZ AILESI MAKAMLARI  Bûselik Beşlisi
                           KESEYİ OMUZİMİ
                           AÇ BEYAZ PEŞTEMALİ
                           Bİ GÖREYİM YÜZUNİ                                                                    Rast Beşlisi
                           KARLI DEREDEN BERİ
                           YEŞİL ÇAY BAHÇELERİ                                            2. Hicaz   3. Hicaz    4. Zirgüleli
                           ÇAY FİLİZİ TOPLAYİ                                        1. Hicaz       hümayun       uzzal       hicaz
                           PEŞTEMALLİ KIZLARİ                                            makamı      makamı      makamı      makamı
                                                Sayfa numaralarını gösterir.
                             73                                                               109
                                                           Ünite sonu ölçme ve                          ✓
                           OKUMA METNİ                   değerlendirmeyi gösterir.  ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                                                                                    A)  Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
                                                                                       1. Aşağıdakilerden hangisi uşşak makamının güçlü perdesidir?
                      SON GEZGİN ÂŞIK, DAVUT SULARİ VE MÜZİĞİ                          A) Dügâh              B) Neva                  C) Hüseyni            D) Gerdaniye       E) Muhayyer
                   Türk kültürünün kuşaklar boyunca aktarılmasında önemli yer tutan âşıklık geleneğinin İslamiyet önce-     2. Aşağıdakilerden hangisi hicaz ailesi makamlarından değildir?
                  si dönemden günümüze kadar ulaşmasında âşıkların rolü tartışılmazdır. Âşık Davut Sulari de bu gelene-     A) Hicaz
                  ğin 20. yüzyıldaki en önemli temsilcilerindendir.                    B) Hicaz hümayun
                   Davut Sulari 1925’te Erzincan’ın Çayırlı ilçesinde dünyaya gelir. Asıl adı Davut AĞBABA’dır. İlköğre-
                  nimini üçüncü sınıfa kadar sürdürebilen Sulari, ilk bağlama eğitimini dedesi Pir Mehmet KALTIK’ tan alır.      C) Hicaz uzzal
                  Mahlas alma konusunda ilk başta “Kemali”, “Serhat Âşık” mahlaslarını seçmiş, daha sonraları “Sümmani”   Okuma      D) Hicazkâr
                  ve “Selami” mahlaslarını kullanmıştır. En son “Sulari” mahlasında karar kılmıştır.     E) Zirgüleli hicaz
                   Gezgin âşık kolunun son temsilcilerinden olan Sulari, Türkiye’nin her tarafını köy köy kasaba kasaba      3. Aşağıdakilerden hangisi hicaz uzzal makamının güçlü perdesidir?
                  gezerek halk arasında kültür taşıyıcısı, kültür aktarıcısı görevini başarıyla yerine getirmiştir. Ayrıca İran,   parçalarını gösterir.     A) Nim hicaz            B) Neva                   C) Hüseyni               D) Eviç                                                E) Muhayyer
                  Arap ve Avrupa ülkelerinde çeşitli konferanslar vermiş, halk şiirimizi tanıtma gayretinde bulunmuştur. Al-
                  man, Arap ve Fars dillerini iyi bilen bir saz şairidir. Eski Türk geleneklerini sürdüren âşıklardan olan Sulari;
                  kendisini ozan, baksı, âşık dediğimiz Türk ozanlık ve âşıklık geleneğinin temsilcilerin biri olarak görmüş-       4. “Hisardan İnmem Diyor” isimli eserin makamı nedir?
                                                                                     A) Uşşak
                  tür. Tasavvuf ehli olan Sulari’nin üzerinde Âşık Sümmani ve Yunus Emre’nin büyük etkileri görülmektedir.      B) Nihavent
                   Âşıklık geleneği icracılarına bakıldığında müzikalite genelde ikinci plandadır. Çünkü geçmişten gü-
                  nümüze gelen âşıklık geleneğinde hikmetli söz söyleme sanatının gereği olarak söz hep ön plandadır      C) Saba
                  ve her şey sözün etrafında şekillenmiştir. Ancak Davut Sulari’nin sanatında sözün yanı sıra müziğinde-     D) Hicaz hümayun
                  ki muhteşem örüntü de dikkat çekmektedir. 1949 ile 1963 yılları arasında Muzaffer SARISÖZEN, Ulvi      E) Zirgüleli hicaz
                  Cemal ERKİN, Halil Bedii YÖNETKEN ve Nida TÜFEKÇİ gibi müzik otoriteleri ile iç içe olması ve bu   5. Karcığar makamının oluşumu aşağıdakilerden hangisidir?
                  kişilerden nota ve makam dersleri alması müzikalite bakımından daha planlı, daha üzerinde düşünülmüş   A) Dügâh perdesinde uşşak dörtlüsüne neva perdesinde hicaz beşlisinin eklenmesiyle oluşur.
                  eserler ortaya koymasını sağlamıştır. Müzik bilgisi ile donanımının onu mahalli sanatçı kavramından ulu-  B) Dügâh perdesinde hüseyni beşlisine hüseyni perdesinde uşşak dörtlüsünün eklenmesiyle oluşur.
                  sal sanatçı kavramına taşıdığı söylenebilir. Ayrıca gezgin âşıklığından dolayı yöre yöre dolaşması, farklı
                  kültürlerle tanışması ve farklı yörelerdeki kültürel zenginliği alıp kendi içinde harmanlaması ona kendi   C) Dügâh perdesinde hicaz beşlisine hüseyni perdesinde uşşak dörtlüsünün eklenmesiyle oluşur.
                  tavrını oluşturmasında katkı sağlamıştır.                          D) Rast perdesinde rast beşlisine neva perdesinde hicaz beşlisinin eklenmesiyle oluşur.
                                                                                     E) Rast perdesinde buselik beşlisine neva perdesinde kürdi dörtlüsünün eklenmesiyle oluşur.
                   Bağlama çalımındaki ustalık onu yine diğer âşıklardan ayıran önemli özelliklerindendir. Farklı karar
                  perdelerini kullanması, bozuk düzenin yanı sıra bağlama düzenini kullanması, seri ve bol trilli çalması   6. Aşağıdakilerden hangisi şed (göçürülmüş) makamdır?
                  bağlama icracısı olarak önemli özellikleridir. “Siyah Perçemini Dökmüş Yüzüne”, “Bir Yiğit Gurbete Düş-
                  se”, “Bir Güzelin Aşığıyım Erenler”, “Ey Hamamcı Bu Hamama Güzellerden Kim Geldi”, “Seher Vakti Kal-  A) Uşşak
                  kan Kervan”, “Ben Bir Güzel Sevdim”, “Gahmut Yaylası”, “Tercan Kazası” ve daha nice eserlerini gerek   B) Zirgüleli hicaz
                                                                                     C) Karcığar
                  saz gerek söz ile icra etmek oldukça zordur (Görsel 2.4).          D) Nihavent
                                                                                     E) Hüzzam

                                                                                     7. “Gül Koydum Gül Tasına” isimli türkünün yöresi neresidir?      E) Kayseri
                                                                                                 C) Iğdır
                                                                                      A) Nevşehir            B) Kütahya
                                                                                                           D) Trabzon
                                                                                     8. Aşağıdakilerden hangisi nihavent makamının durak perdesidir?
                                                                                     A) Rast              B) Dügâh       C) Neva              D) Hüseyni       E) Gerdaniye
                                                                                     9. Aşağıdakilerden hangisi bileşik (mürekkep) makamdır?
                                                                                     A) Uşşak              B) Zirgüleli hicaz     C) Karcığar            D) Nihavent       E) Hüzzam
                                                                                     10. “Salına Salına Suya Gidersin” isimli eserin makamı nedir?
                                                                                     A) Uşşak
                                                                                     B) Hüzzam
                                                                                     C) Saba
                                                                                     D) Hicaz
                                                                                     E) Karcığar
                           Görsel 2.4: Âşık Davut Sulari
                             66                                                                138
                                                             10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17