Page 136 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 136
Güçlü: Neva perdesidir.
Yeden: Zirgüle perdesidir.
Donanım: Geleneksel Türk sanat müziğinde si ( ) segâh, mi ( ) hisar ve fa ( ) eviç perdesi; geleneksel
Türk halk müziğinde ise mi ( ) nim hisar ve fa ( ) perdesi kullanılır.
Seslerin Türk müziğindeki adları: Segâh, çargâh, neva, hisar, eviç, gerdaniye, muhayyer, tiz segâh
veya sümbüle, tiz çargâh ve tiz neva
Genişleme: Tiz segâh perdesi üzerinde segâh dörtlüsü kullanılır.
Segah dörtlüsü
Segâh
œ 8 ( ) ˙ 5 œ œ ˙ 5
&
Seyir: Makamın seyrine güçlü olan neva perdesinde hicaz dörtlüsü gösterilerek başlanır. Burada ya-
pılan yarım kalışın ardından segâh perdesinde hüzzam beşlisi ile tam kalış yapılarak makamın dizisi gös-
terilmiş olur. Daha sonra makamın asma kalışlarına geçilir. Eviç perdesi üzerinde segâh ve hicaz dörtlüsü Bûselik Beşlisi
gösterilir. Neva perdesi üzerinde hicaz dörtlüsü gerdaniye üzerinde rast beşlisi gösterilir. Karara giderken
nevada hicaz ve gerdaniyede buselik beşlisi gösterilir. Ardından segâh perdesinde hüzzam beşlisi ile karar
verilerek makamın seyri tamamlanır.
Hüzzam makamı seyri esnasında ayrıca çargâh perdesinde nikriz beşlisi, dügâh perdesinde karcığar
makamı dizisi ve rast perdesinde basit suzinak makamı dizileri gösterilebilir.
4 8 Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï U
ú
& 5 Ï Ï Ï
Ï
2 4 8 Ï Ï 3 Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï U
ú
& 5 Ï Ï
3 Ï Ï Ï 3 Ï Ï Ï
4 8 . Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï ú
& 5
4 Ï U Ï Ï 8
4 8 Ï Ï 8 . Ï Ï Ï Ï ú Ï
& 5
5 4 8 Ï Ï Ï Ï Ï
& 5 Ï Ï Ï ú Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï 8 Ï
6 4 8 U Ï . Ï 6 Ï 5 Ï Ï
& 5 Ï Ï Ï ú Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï 8
7 U U
4 8 Ï Ï Ï
& 5 Ï 8 ú Ï Ï Ï Ï ú
134