Page 139 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 139

•   Evlilikler: Farklı köy ve kasabalardan gelin alma esnasında düğünlerde öğrenilen türküler ve farklı bir
            bölgeye giden gelinin türkü taşıması, bugün etkisini kısmen kaybetmiş olsa da eskiden çok daha önemli bir
            değişim sebebi idi.
               Tüm bu etkenler sonucunda türkülerin varyantlaşmasının son derece doğal bir folklorik süreç olduğu,
            her folklor ürünü gibi türkülerin de değişime uğrayabileceği ve bu değişimin birden çok sebebinin olduğu
            anlaşılmaktadır. Türkülerde meydana gelen her tür varyantlaşma biçimi asla yadırganmamalı, aksine tür-
            küler için bir yenilenme ve kendini yeniden var etme biçimi olarak kabul edilmelidir. Türküler varyantlaşarak
            çoğalmakta, çoğaldıkça da yaşama gücünü artırmaktadır. Türkülerin ezgisinin, sözünün ya da usulünün
            kısmen de olsa değişime uğrayarak varlığını sürdürmesi kültür hazinesine kazandırılan bir zenginliği ifade
            eder. Bu nedenle “varyantı, benzeri veya eş değeri vardır” diye düşünmeden derlenebilinecek, bulunabili-
            necek her türkü notaya alınıp arşivlenmelidir. Varyant türkülerin sahiplenilmesi konusunda özellikle yakın
            yörelerin halkları arasında zaman zaman anlaşmazlıklar olabilmektedir. Türkülerin mekânının neresi oldu-
            ğunun hiçbir önemi yoktur. Türkülerin mekânı bu kültürü üreten halkın gönlüdür, o halkın yaşadığı her yerdir.



               Bu okuma metni TRT Ankara Radyosu Müdürü, halk bilimci Merdan GÜVEN’in Atatürk Üniversitesi Tür-
            kiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi’nde yayınlanan “Türkülerin Varyantlaşması” başlıklı yazısından alıntı
            yapılarak düzenlenmiştir.






               ÖZ DEĞERLENDIRME FORMU

               Bu form ünite içerisinde icra ettiğiniz uygulamaları değerlendirmek amacıyla hazırlanmıştır. Her bir ölçü-
            tü okuyarak EVET ya da HAYIR seçeneğine (X) işareti koyunuz.

                                           ÖLÇÜTLER                                    EVET      HAYIR

             1.  Eserin sözlerini doğru şekilde seslendirebiliyorum.
             2.  Eseri makamın dizisine uygun bir şekilde doğru icra edebiliyorum.

             3.  Eseri doğru metronomda okuyabiliyorum.

             4.  Eseri detonasyon yaşamadan seslendirebiliyorum.
             5.  Eseri yöre tavrına uygun bir şekilde icra edebiliyorum.

             ÖĞRENCI GÖRÜŞÜ:
             1.  Bu çalışmada neler öğrendim?



             2.  Bu çalışmada nerelerde zorlandım?













                                                         137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144