Page 21 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 21
GEZE GEZE YÜREĞİME DERT OLDU
(BARAK)
Yöresi: Gaziantep
Kimden Alındığı: Halit ARAPOĞLU
Ï
Ï
Ï
Ï
Ï
Ï
Ï
Ï
Ï
ú
ú
Ï
J
R
R
J
J
J
J
J
J
J
J
R
ZE
GE
DU
ZE
DERT
ME
OL
A
Ï
ú
Ï
Ï
Ï
Ï
Ï
Ï
ú
Ï
J
J
J
J
R
R
J
&
J
DE
ME
Ğİ
RE
DU
OL
DERT
YÜ
GE
ZE
A
MAN
3 2 & ' ' _ _ Ï Ï _ Ï _ R MAN Ï Ï Ï Ï Ï GE GE Ï Ï ZE DE Ï YÜ Ï n R Ï RE Ï Ğİ Derleyen: TRT Müzik Dairesi Başkanlığı Å
Ï
Ï n
Ï
j
& ' _ R J R R J R R J Ï Ï R R J Ï Ï ú Ï Ï Ï ú Ï Å
R
J
J J
J
J
R
A MAN AĞ LI YA AĞ LI YA GÖZ LE Rİ ME KAN DOL DU A MAN KAN DOL DU
4 . Ï Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
& ' _ Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
5 Ï Ï Ï _ Ï Ï ú Ï Ï Ï Ï Ï n Ï Ï Ï Ï Ï ú
Ï Ï
& ' _ Ï Ï Ï Ï R J R R J R J R J R J R
A MAN BEN SE Nİ A LA CAK TIM DA GE LİN E Mİ NEM
6 Ï _ Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï n Ï Ï
& ' _ R J R R J J R R J J J Ï J Ï Ï
J
R
ZA LIM BA BAN YOL LA RI MI ZA DEN DOL DU BEN DOL DU
7 Ï _ Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï n Ï Ï _ Ï Ï Ï Ï Ï Ï
& ' _ R J J J R J J J J R J R J R R
A MAN GEL SE NE ZA LIM GEL SE NE BE NİM HÂ LİM PE Rİ ŞAN
8 Ï Ï Ï Ï j Ï Ï Ï j
& ' _ J R J Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï j Ï
R J J J
R
J
J
OL DU DA Gİ NE GEL GÖR SE NE A MAN GÖR SE NEY
1.4. BOZLAK
1.4.1. Bozlak Kavramı
Bozlak kelimesi feryat etmek, çığlık koparmak ve bağırmak anlamlarına gelen “bozlamak” fiilinden gel-
mektedir. Türk halk müziğinde ise bozlak, Orta Anadolu ve Çukurova’da yaygın olan bir uzun hava türüdür.
Esasen Avşar ve Türkmen oymaklarına ait olduğu bilinen bozlaklar, Abdallar tarafından da benimsenmiştir.
Bozlak, ayrıca bağlamada yapılan bir düzene de (akort) verilen addır. Alt ve orta tellerin la, üst tellerin sol
sesine çekildiği bu düzenin bir diğer adı “Abdal düzeni”dir.
1.4.2. Bozlakların Makamsal Yapısı
Bozlaklarda genellikle kürdi makamı kullanılır. Türk halk müziğinde kürdi makamındaki türküleri belirten
bir ayak adı olarak da ‘‘bozlak ayağı’’ adlandırması günümüze kadar gelmiştir. Bozlaklarda kürdi dizisinin
yanı sıra acemkürdi ve muhayyerkürdi makamları da kullanılır. Avşar bozlağı olarak adlandırılan bozlak-
larda ise hüseyni ve muhayyer makamı dizilerinin kullanıldığı görülür. Muharrem ERTAŞ’ın seslendirdiği
“Kalktı Göç Eyledi Avşar Elleri” Avşar bozlaklarına örnektir.
Bozlakların ses aralığı çok geniştir ve 8’li, 10’lu, hatta 12’li aralıkta olabilmektedir. Tiz seslerden başla-
yan ve inici bir seyir gösteren bozlaklara eşlik ve açış serbest usulde yapılır. Eşlik çalgıları ise bağlama ve
yöresel bir tavırla icra edilen kemandır.
19