Page 22 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 22
1.4.3. Bozlakların Sözel Yapısı
Bozlaklar, tema olarak yöresel ve toplumsal olayları; ayrıca aşk, keder, gurbet, göç, kaza, doğal afet,
ölüm, yiğitlik ve kahramanlık konularını işler. Dizeleri 11 veya 14 heceli olan bozlakların sözleri anonim
olabileceği gibi saz şairlerine de ait olabilir.
Bozlaklar; vurguladıkları konulara göre yiğitleme, güzelleme, yanık, ağıtlama gibi adlar alır. Ayrıca boy
adına göre “Avşar bozlağı”, şehir adına göre “Çorum bozlağı” vb. şekillerde de adlandırılır.
En önemli bozlak icracıları Çekiç Ali, Hacı TAŞAN, Muharrem ERTAŞ ve Neşet ERTAŞ’tır (Görsel:1.3).
Görsel 1.3: Bozlakların önemli icracılarından (solda) Hacı TAŞAN ve (sağda) Muharrem ERTAŞ
Şad Olup Gülmedim Eller Içinde
Şad olup gülmedim eller içinde
Benim gülüm soldu güller içinde
Bir bahtı karayım kullar içinde
Gitti yârim gurbet elden gelmedi
Gurbete gideni de gelmez diyorlar
Akar gözyaşları dinmez diyorlar
Garipler murada ermez diyorlar
İşte benim nazlı yârim gelmedi
(Neşet ERTAŞ / Kırşehir)
Bozlaklara örnekler:
• Ağ Ellerin Sala Sala Gelen Yâr (Kırşehir)
• Ankara’da Yedik Taze Meyvayı (Orta Anadolu)
• Başında Pare Pare Garın Var Senin (Kırşehir)
• Bizim Elden Geçti M’ola Obalar (Kırıkkale)
• Geleli Gülmedim Ben Bu Cihana (Kırşehir)
• Dinek Dağı Yeni Geldim Gurbetten (Kırşehir)
• Doğar Yaz Ayları Çiçekler Açar (Kırşehir)
• Gayri Dayanamam Ben Bu Hasrete (Çorum)
• Ötmesin Bülbüller Solmuştur Gülüm (Kırıkkale)
• Nerde Kaldı Vatanımız Elimiz (Kırşehir)
• Sarı Yazma Yakışmaz mı Güzele (Kırşehir)
20