Page 73 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 73

Devrihindi usulü sırasıyla kuvvetli, yarı kuvvetli, zayıf, kuvvetli ve zayıf vuruşlardan oluşur:

               DÜM (1 zamanlı – kuvvetli)
               TEK (1 zamanlı – yarı kuvvetli)
               TEK (1 zamanlı – zayıf)
               DÜÜM (2 zamanlı – kuvvetli)
               TEEK (2 zamanlı – zayıf)

               Türk halk müziğindeki yedi zamanlı usuller iki adet iki zamanlı ve bir adet üç zamanlı ana usulün dönü-
            şümlü olarak bir araya gelmesiyle oluşur. Burada usul tipini belirleyen unsur üç zamanlı vuruşun yer değiş-
            tirmesidir. Yedi zamanlı usulün en çok A ve C tiplerinde türkü örneklerine rastlanır. B tipinde türkü örneği
            ise çok azdır. Türk halk müziği yedi zamanlı usullerinin 7 / 4’lük, 7 / 8’lik ve 7 / 16’lık mertebeleri bulunur.

            1.  A tipi: 3+2+2
            2.  B tipi: 2+3+2
            3.  C tipi: 2+2+3

               A tipi (3+2+2) yedi zamanlı usul devrihindi usulünün Türk halk müziğindeki karşılığıdır ve usul vuruşu
            şu şekilde gösterilir:
















               Türk halk müziğindeki B tipi (2+3+2) yedi zamanlı usulün Türk sanat müziğinde karşılığı yoktur. Usul
            vuruşu ise şöyledir:
















               C tipi (2+2+3) yedi zamanlı usul, devrituran usulünün Türk halk müziğindeki karşılığıdır ve usul vuruşu
            şu şekilde gösterilir:


















                                                          71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78