Page 73 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 73
Devrihindi usulü sırasıyla kuvvetli, yarı kuvvetli, zayıf, kuvvetli ve zayıf vuruşlardan oluşur:
DÜM (1 zamanlı – kuvvetli)
TEK (1 zamanlı – yarı kuvvetli)
TEK (1 zamanlı – zayıf)
DÜÜM (2 zamanlı – kuvvetli)
TEEK (2 zamanlı – zayıf)
Türk halk müziğindeki yedi zamanlı usuller iki adet iki zamanlı ve bir adet üç zamanlı ana usulün dönü-
şümlü olarak bir araya gelmesiyle oluşur. Burada usul tipini belirleyen unsur üç zamanlı vuruşun yer değiş-
tirmesidir. Yedi zamanlı usulün en çok A ve C tiplerinde türkü örneklerine rastlanır. B tipinde türkü örneği
ise çok azdır. Türk halk müziği yedi zamanlı usullerinin 7 / 4’lük, 7 / 8’lik ve 7 / 16’lık mertebeleri bulunur.
1. A tipi: 3+2+2
2. B tipi: 2+3+2
3. C tipi: 2+2+3
A tipi (3+2+2) yedi zamanlı usul devrihindi usulünün Türk halk müziğindeki karşılığıdır ve usul vuruşu
şu şekilde gösterilir:
Türk halk müziğindeki B tipi (2+3+2) yedi zamanlı usulün Türk sanat müziğinde karşılığı yoktur. Usul
vuruşu ise şöyledir:
C tipi (2+2+3) yedi zamanlı usul, devrituran usulünün Türk halk müziğindeki karşılığıdır ve usul vuruşu
şu şekilde gösterilir:
71