Page 38 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 38

2. ÜNİTE



            2.1.3. İlahi Formundaki Halk Ezgilerinin Makamsal Özellikleri



            İlahiler, İslami Türk geleneğinde önemli yere sahip dinî eserlerdir. Makam özelliklerine bakıldığında
            ilahiler,  çoğunlukla  Türk  müzik  makamlarına  uygun  biçimde  bestelenir.  İlahilerin  çoğu,  Türk
            müziğindeki  klasik  makamlara  dayanır.  Bu  makamlar  çoğunlukla  semai,  beste,  neva,  rast  gibi
            makamlardır.  Bunun  yanı  sıra  ilahilerin  makamlarına  dayalı  özellikler,  bölge  ve  kültürlere  göre
            farklılıklar gösterebilir. Örneğin  Anadolu’da oluşturulan ilahiler diğer bölgelerden farklılık arz edebilir.



            İlahiler, çoğunlukla duygu yüklü ve ruha hitap eden bir özelliğe sahiptir. Makam seçimi  yapılırken ve
            melodi yapısı oluşturulurken bu duygusal etkinin artırılması istenir. Daha yavaş tempolu ve duygu
            olarak yoğun melodilere sahip olmaları gerekir.



            Özet olarak ilahilerin makamları çoklukla Türk müziğine ait geleneklere olsa da duygusal derinlik ve
            ruhani atmosferin artırılması amacıyla özenle seçilir.


            2.1.4. İlahi Formundaki Halk Ezgileri


            Sözleri mutasavvıflar tarafından söylenen dinî ve tasavvufi şiirlerin bestelenmesi ile bugünkü şekline
            kavuşan ilahilerin en güzel örneklerini Yunus Emre vermiştir (Görsel 2.1).














































                                Görsel 2.1: Yunus Emre (temsilî)           2. üniteyle ilgili ek içeriğe yandaki
                                                                           karekodu okutarak ulaşabilirsiniz.




         36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43