Page 35 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 35

DİNÎ TÜRLER





               2. ÜNİTE: DİNÎ TÜRLER



                                      HA
                                      HAZIRLIK ÇALIŞMALARIZIRLIK ÇALIŞMALARI


              1. Türk halk müziğindeki dinî musiki formunda bulunan eserlerde hangi konular işlenir?

              2. Türk halk müziği içinde yer alan ilahi kavramı, size hangi duyguları ifade eder? Düşüncelerinizi
              paylaşınız.
              3. Sema ve semah kelimelerinin anlamına dair düşüncelerinizi açıklayınız.


            Arapça kökenli bir kelime olan ilahi; Türk edebiyatında tasavvufi konuları içeren, Türk dinî müziğinin
            tarz ve üslubunda bestelenen ve dinî sohbet ortamlarında okunan şiirlere verilen isimdir.


            Bu şiirler, Tanrı’ya övgü ve dua amaçlı söylenir. Kendine has bir melodisi vardır. İlahilere Bektaşiler

            arasında “nefes”, Aleviler arasında “deme” (deyiş), diğer mezheplerde ise “cumhur” adı verilmektedir.
            İlahiler, Allah’ın birliğini, azametini anlatan eserlerdir. Allah’a hamd ve dua etmek, en büyük aşkın
            Allah sevgisi olduğunu anlatmak için yazılan, Allah sevgisi ile insan sevgisini birleştiren dinî tasavvufi
            halk şiiridir.


            2.1. İlahi


            2.1.1. İlahi Kavramı


            Genel olarak ilahi, Allah’a ait olmak demektir. Cami ilahileri ve tasavvuf müziği ilahileri olmak üzere

            iki alt tür içerir. Tasavvuf müziği de Türk sanat müziği ve Türk halk müziği ilahileri olarak ikiye ayrılır.
            Türk halk müziği ilahileri, ait olduğu mezhebin veya mezhep kurucusunun adını içerir. İlahiler, eski
            çağlardan beri dinlerin ve inançların önemli bir parçası olmuştur. Her dinin ilahilere farklı bir bakış
            açısı ve farklı ilahileri vardır. İlahiler, bir dinin kutsal metinlerinin parçasıdır ve kutsal bir nitelik taşır.

            Şarkı söylemek, bazı dinlerde ibadetin bir parçasıdır. İlahilerde mekâna göre cennet, cehennem ve
            insanın acizliğinden de bahsedilir. Şunu unutmamak gerekir ki tasavvufta ilahi aşk ifade edilirken
            aşk yüzünden çekilen acılar, yaşanan coşkular ilahiye daha duygusal ve tutkulu bir nitelik kazandırır.



            İlahi, her ne şekilde ortaya çıkarsa çıksın sosyal hayatta çok önemli bir yere sahiptir. Onun eşsiz
            besteleri çağlar boyunca sadece köy ve kasabalardaki insanlar arasında değil, aynı zamanda
            büyük  şehirlerdeki  büyük  topluluklar  arasında  da  kulaktan  kulağa  yayılmıştır.    İlahiciler;  özel
            biçimde yetiştirilmiş, güçlü sesleriyle ibadethanelerde, evlerde ve okullarda düzenlenen çeşitli

            törenlere  renk  katmışlardır.  İlahiler,  çoğunlukla  hece  ölçüsünün  yedi  ve  sekizli  kalıplarıyla
            düzenlenir.  Halk  ozanları  bazen  on  birli  ölçüyü  de  kullanırlar.  Aruz  ölçüsü  kullanılarak
            oluşturulanlar  da  vardır.  Seçilen  kalıpların  uyum  açısından  hece  ölçüsüne  benzemesi  dikkat
            çekicidir. Söz konusu nazım şeklinin dizelerinin kümelenişi, kafiye düzeni koşmaya benzerdir.






                                                                                                              33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40